Noskaidrotas uzņēmējiem draudzīgākās uzraugošās iestādes 2020.gadā

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Patērētāju tiesību aizsardzības birojs direktore Baiba Vītoliņa piedalās ekspertu diskusijā "Droši e-pirkumi".
Patērētāju tiesību aizsardzības birojs direktore Baiba Vītoliņa piedalās ekspertu diskusijā "Droši e-pirkumi". Foto: Ieva Leiniša/LETA

Iniciatīvas "Konsultē vispirms" ietvaros par 2020.gada līderi kļuvis Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC), kopvērtējumā saņemot visaugstāko klientu, darbinieku un ekspertu novērtējumu, informēja Ekonomikas ministrijā (EM).

Ministrijā norādīja, ka visatzinīgāk vērtēta PTAC darbinieku kompetence un neitralitāte lēmumu pieņemšanā, informācijas pieejamība un saprotamība PTAC tīmekļa vietnē, kā arī "iecietības" režīma piemērošana jaunu normatīvu ieviešanas periodam.

Apbalvojumu nominācijā "Uzņēmēju izvēle 2020" ieguva Centrālā statistikas pārvalde, saņemot visaugstāko klientu novērtējumu. EM informēja, ka uzņēmēji īpaši atzinīgi vērtē darbinieku neitralitāti lēmumu pieņemšanā, savlaicīgu atgādinājumu nosūtīšanu par normatīvo aktu izpildes termiņiem un prasībām, kā arī "iecietības" režīma piemērošanu jaunu normatīvu ieviešanas periodā.

Apbalvojumu "Līderis uzraudzības stratēģijā 2020" saņēma Valsts tehniskās uzraudzības aģentūra. Pēc EM skaidrotā, nominācija piešķirta par skaidri formulētu uzraudzības stratēģiju, regulāru klientu un visas sabiedrības informēšanu, kā arī par vienveidīgu pieeju uzraudzības aktivitāšu īstenošanā, īpaši starp dažādām iestādes struktūrvienībām. Tāpat novērtēta sadarbība ar nevalstiskajām organizācijām uzraudzības prioritāšu noteikšanā un problēmu identificēšanā.

Pārtikas un veterinārais dienests (PVD) ieguva apbalvojumu nominācijā "Līderis atbilstības panākšanā 2020". Šajā kategorijā vērtēja iestāžu centienus nodrošināt atbilstību normatīvajiem aktiem un sniegto atbalstu uzņēmējiem to īstenošanā, sodu proporcionalitāti pret izdarītā pārkāpuma smagumu u.c. 

EM norādīja, ka ļoti pozitīvi par PVD darbu izteikušies iestādes klienti, norādot, ka tās darba stils ir vērsts uz sadarbību, un PVD var būt piemērs citām valsts pārvaldes iestādēm. Klienti uzsvēruši, ka PVD kļuvis daudz pretimnākošāks tieši pret mazajiem lauku veikaliņiem, sniedzot konsultācijas par normatīvo aktu prasībām un to īstenošanu.

"Līderis informēšanā un konsultēšanā 2020" ir Būvniecības valsts kontroles birojs (BVKB). Šajā kategorijā vērtēta iestādes pieejamība skaidrojumu saņemšanai, informācijas saprotamība BVKB tīmekļa vietnē, informācijas sniegšana par jaunajām prasībām un mūsdienu tehnoloģiju izmantošana mērķauditorijas sasniegšanai u.c. 

"BVKB organizējis informatīvās sanāksmes par aktuāliem būvdarbu kontroles tematiem, tikšanās ar nozares organizācijām un aktīvi sniedzis konsultācijas klientiem, izmantojot dažādus saziņas līdzekļus," atzina EM.

Vērtējot kultūras maiņu iestādē un lietišķas, cieņpilnas, vienlīdzīgas un taisnīgas attieksmes pret visiem klientiem nodrošināšanu, apbalvojumu nominācijā "Līderis klientorientētā apkalpošanā 2020" ieguva Valsts valodas centrs (VVC). Tāpat tika vērtēta darbinieku apmācība un psiholoģiskā sagatavotība, iestādes procesu pārzināšana, komunikācija ar klientiem, krīzes situāciju risināšanā u.c. kritēriji. 

"VVC savā darbā ieviesis "Konsultē vispirms" luksoforu, kas iestādes darbiniekiem palīdz pieņemt vienveidīgākus lēmumus, konstatējot neatbilstības normatīvajiem aktiem," piebilda ministrijā.

Vērtējot trīs gadu rezultātus, apbalvojumu "Vislielākā izaugsme no 2018.gada uz 2020.gadu" saņēma Datu valsts inspekcija, kas, salīdzinot 2018.gadu pret 2020.gadu, kopvērtējumā parādījusi vislielāko izaugsmi un bijusi viena no aktīvākajām "Konsultē vispirms" principa iedzīvinātājām. 

Savukārt balvu nominācijā "Vislielākā izaugsme no 2019.gada uz 2020.gadu" ieguva Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (PMLP). Klienti atzinīgi novērtējuši PMLP pāreju uz mūsdienīgām komunikācijas platformām, iestādei kļūstot efektīvākai un sasniedzamākai.

"Kopumā 2020.gadā klienti visaugstāk vērtējuši iestāžu neitralitāti lēmumu pieņemšanā, laipno un atsaucīgo komunikāciju, doto iespēju novērst konstatētās neatbilstības, iecietības režīma piemērošanu jauno tiesību aktu prasību ieviešanai, kā arī saprotamu un viegli uztveramu likuma prasību izskaidrošanu," atzina EM.

2020.gadā aptaujāti 4720 iestāžu klienti un 1979 iestāžu darbinieki, kā arī veikts iestāžu pašnovērtējums un ekspertu novērtējumi. Pēc rezultātu izvērtēšanas katra iestāde saņēma individuālas rekomendācijas, kas turpmākā gada laikā ļāva pilnveidot iestāžu darbu un turpināt uzlabot procesus.

Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV) norādīja, ka valsts pārvaldes misija ir darbs sabiedrības labā, turklāt iniciatīva "Konsultē vispirms" ļauj novērtēt, cik lielā mērā ir izdevies īstenot šo misiju dzīvē, jo priekšstatu par valsti pārvaldi veido ikvienas iestādes un organizācijas darbinieka attieksme.

Ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs (KPV LV) pauda, ka principa "Konsultē vispirms" ieviešana valsts pārvaldes ikdienā radās kā brīvprātīga iniciatīva, balstoties uz apņemšanos sākt strādāt citādāk. 

"Lai šis princips no vadlīnijām pāraugtu kustībā, bija nepieciešams laiks, domāšanas un attieksmes maiņa. Ir prieks, ka esam attīstījuši savu redzējumu, atvērušies pārmaiņām un apzinājušies, ka "Konsultē vispirms" princips var kļūt gan par lielisku tirgus uzraudzības atbalstošu, gan uzņēmējdarbības vides pilnveidojošu mehānismu," skaidroja ministrs.

Iniciatīva "Konsultē vispirms" sākās 2017.gadā ar vīziju radīt izcilu uzņēmējdarbības vidi Latvijā, kur prioritāte ir uz klientu orientēta valsts pārvalde. Iniciatīvas mērķis ir nodrošināt labāku sadarbību starp uzraugošajām iestādēm un uzņēmējiem, uzsverot, ka iestāžu galvenais pienākums ir būt uzticamiem palīgiem un sadarbības partneriem, nodrošinot, ka uzņēmēji zina un izprot savus pienākumus. Līdz ar to uzraugošās valsts iestādes ir uzsākušas apjomīgu darbu, lai veicinātu pārmaiņas valsts pārvaldes un uzņēmumu sadarbībā.

Lai izvērtētu "Konsultē vispirms" ieviešanas progresu un identificētu jomas, kurās nepieciešami pilnveidojumi, EM 2018.gadā izstrādāja novērtējuma instrumentu un reizi gadā vērtē iestāžu atbilstību principam "Konsultē vispirms".

Par iniciatīvas "Konsultē vispirms" līderi 2018.gadā tika atzīts Pārtikas un veterinārais dienests, bet 2019.gadā - Zāļu valsts aģentūra.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu