NASA: "haosa dievs" Zemē neietrieksies vēl vismaz 100 gadu (2)

Foto: Pixabay

Zināmākais no Zemei bīstamajiem asteroīdiem, kas nodēvēts ēģiptiešu haosa dieva Apopa jeb Apofisa vārdā, Zemē neietrieksies vēl vismaz 100 gadu, liecina jauna NASA analīze.

Pirms jaunās analīzes pētnieki uzskatīja, ka pastāv neliela iespēja, ka kosmiskais akmens “99942 Apophis” ar mūsu planētu varētu sadurties 2068. gadā. Aprēķini gan parādīja, ka ir ļoti maza iespēja, ka tā notiks. Pēdējās aplēses liecināja, ka iespēja ir 1 pret 380 tūkstošiem, savukārt jaunā analīzes to noraidīja pilnībā, vēstīts izdevumā "Newsweek".

Aptuveni 325 metrus diametrā lielais asteroīds tika atklāts 2004. gadā un ātri vien ieguva sliktu slavu, jo astronomi paredzēja, ka pastāv 2,7% liela iespēja, ka tas 2029. gadā ietrieksies Zemē. Tā ir relatīvi augsta iespējamība, kas uz īsu mirkli astronomu vidū izraisīja bažas. Ja tik liels asteroīds ietriektos Zemē, tad postījumi būtu milzīgi.

Tomēr vēlākie pētījumi un aplēses iespējamību, ka asteroīds 2029. gadā ietrieksies Zemē, noraidīja, vēstot, ka tas Zemei pietuvosies 2036. gadā. Iespējamība, ka 2068. gadā asteroīds ietrieksies Zemē, tādējādi kļuva ļoti neliela.

Asteroīds "99942 Apophis"
Asteroīds "99942 Apophis" Foto: AFP / Scanpix

“2068. gada sadursme vairs nav iespējama. Mūsu aprēķini neatklāj nekādu sadursmes risku vismaz tuvāko 100 gadu laikā. Kad es pēc koledžas beigšanas sāku strādāt ar asteroīdiem, Apops bija visu Zemei bīstamo asteroīdu seja. To aizvācot no riska saraksta, iestājas zināms apmierinājums,” komentēja NASA zinātnieks Dāvids Farnokia.

Riska saraksts, uz kuru atsaucās Farnokia, ir īpašs saraksts (Sentry Impact Risk Table), kurā ir saujiņa asteroīdu, kuru trajektorija kādā brīdī tos pievedīs bīstami tuvu Zemei.

Tagad astronomi varēja pilnībā izslēgt 2068. gada sadursmes iespēju. Tas tika izdarīts, balstoties uz novērojumiem, kas tika iegūti brīdī, kad asteroīds atradās no Zemes vairāk nekā 16 miljonus kilometru tālu.