Rīgas un citu Latvijas pilsētu ielās mēs bieži redzam “Bolt” taksometrus. Uzņēmuma reģionālais vadītājs Latvijā Kārlis Ķezberis skaidro, ka Latvijā pāreja uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem notiek gausi, un tam ir vairāki iemesli.
“Pagaidām Latvija pretim nākotnei sper salīdzinoši piesardzīgus soļus, tomēr kopumā valda patīkams satraukums pirms “nākotnes” durvju vēršanas, par ko liecina arī “Latvenergo” optimistiskais noskaņojums, kad uzņēmums 2019. gadā atvēra jaunas uzlādes stacijas un prognozēja, ka nākamajā desmitgadē Latvijas elektroauto skaits sasniegs 30 tūkstošus,” saka Ķezberis.
“Latvenergo” pārstāve Ivita Bidere skaidro: koncernā ir izstrādāts transporta parka atjaunošanas plāns līdz 2030.gadam, pakāpeniskai pārejai uz videi draudzīgām tehnoloģijām, ņemot vērā aktuālo tirgus piedāvājumu un nozares organizāciju prognozes, - tai skaitā iekļaujot arī elektromobiļus.
“Savā pieredzē, esot pirmajiem, kas Latvijā pirms 10 gadiem reģistrēja elektromobiļus, esam pārliecinājušies par to piemērotību mūsu prasībām un paredzam to skaita pieaugumu,” norāda Bidere.
Par to, vai un kā uzņēmumā tiek īstenota pāreja uz videi draudzīgākiem transportlīdzekļiem, kompānijas “Conexus Baltic Grid” transporta departamenta vadītājs Arvīds Fišers skaidro, ka 2021. gads ir tas, kad “Conexus” tiek plānota pirmo sašķidrinātās dabasgāzes (CNG) un elektroautomobiļu ekspluatācijas sākšana.
“Šis gan pagaidām var tikt attiecināts tikai uz uzņēmumā izmantotajām vieglajām automašīnām, jo paaugstinātas caurgājības un citi specifiska lietojuma transportlīdzekļi, ko ikdienas darbā izmanto “Conexus Baltic Grid”, patlaban netiek piedāvāti elektroautomobiļu un CNG izpildījumā,” norāda Fišers.
Aptaujātie uzņēmēji norāda, ka valsts un pašvaldību līmenī nav ieviesti atbalsta pasākumi autoparku nomaiņai.
“Liela nozīme ir tam, ka šobrīd valsts līmenī nav iniciatīvu vai subsīdiju, lai veicinātu plašu videi draudzīgu transportlīdzekļu infrastruktūru.
Piemēram, no vienas puses, cilvēku interese par elektroauto lēnām sāk pieaugt (kā liecina uzladets.lv publicētie dati, šobrīd Latvijā ir reģistrēti 1205 elektroauto), tomēr uzlādes infrastruktūra ir attīstības sākumposmā un pagaidām pārvietoties zaļi “neatmaksājas" intensīvākas transportlīdzekļa izmantošanas apstākļos, kā tas ir mūsu biznesā. Tāpat arī automašīnām, kas darbināmas ar CNG, ir liels potenciāls, bet infrastruktūra tikai šobrīd sāk veidoties,” skaidro “Bolt” vadītājs Latvijā Ķezberis.
“Lai gan Nacionālajā enerģētikas un klimata plānā 2021.-2030. gadam ir minēts tas, ka vajadzētu veicināt attiecīgo transportlīdzekļu, bet jo īpaši bezemisiju transportlīdzekļu iegādi gan privātpersonām un komersantiem, gan publiskajos iepirkumos, šobrīd atbalsta instrumenti, kas būtu attiecināmi uz transportlīdzekļu iegādi, nav ieviesti,” saka “Conexus” pārstāvis Fišers.
“Latvenergo” pārstāve norāda, ka šobrīd tiešs līdzfinansējuma atbalsts nav paredzēts, taču tas ir netiešā veidā – atbrīvojot no nodokļiem, vairākās pilsētās nodrošinot autostāvvietas par brīvu, Rīgā ir arī iespēja izmantot sabiedriskā transporta joslas. Tāpat zināms, ka atsevišķas bankas piedāvā zemāku līzinga procentu likmi.
Jautāts, vai pandēmijas laiks ir īstais brīdis, kad sākt domāt par ilgtspēju autoparkā, Fišers skaidro, ka uzņēmums par ilgtspēju domā nepārtraukti un pandēmijas laiks nav izņēmums.