"Facebook" plāno atteikties no strīdīgi vērtētās sejas atpazīšanas sistēmas

FOTO: Shutterstock

Sociālo tīklu platforma "Facebook" plāno šomēnes atteikties no pretrunīgi vērtētās sejas atpazīšanas sistēmas un dzēst vairāk nekā viena miljarda lietotāju datus, kas saistīti ar šo sistēmu, vēsta "The New York Times".

Apmēram desmit gadus pastāvējusī "Facebook" sejas atpazīšanas sistēma raisījusi bažas par lietotāju privātumu, ASV valdība par to veikusi izmeklēšanas, kā arī pret "Facebook" vērstas tiesvedības un regulatoru iebildumi.

Sociālo tīklu platformas mātesuzņēmuma "Meta" viceprezidents mākslīgā intelekta jautājumos Džeroms Pesenti otrdien paziņojis, ka lēmums pieņemts saistībā ar "bažām par sejas atpazīšanas tehnoloģijas lomu sabiedrībā".

Uzņēmums izstrādāto programmatūru joprojām uzskata par nozīmīgu digitālo rīku, taču "katru jaunu tehnoloģiju potenciāli var izmantot gan labiem, gan sliktiem mērķiem, un mums jāatrod pareizais līdzsvars".

"Facebook" platformā sejas atpazīšana tika ieviesta 2010.gada decembrī. Tehnoloģija automātiski atpazīst cilvēkus, kas redzami citu lietotāju fotogrāfijās, un piedāvā "atzīmēt" tos. "Facebook" rīcībā ir viena no lielākajām digitālo fotogrāfiju krātuvēm pasaulē, norāda "The New York Times".

Attīstoties sejas atpazīšanas tehnoloģijām, spēkā pieņēmušās bažas, ka valsts iestādes un uzņēmumi tās varētu izmantot sabiedrībai kaitīgos veidos. Piemēram, Ķīnā šādas tehnoloģijas tiek izmantotas uiguru minoritātes novērošanai un kontrolei. ASV tiesībsargājošās iestādes pievērsušās sejas atpazīšanas tehnoloģijām, raisot bažas par potenciālu pilnvaru pārsniegšanu un kļūdainu arestu iespējamību. Dažās pilsētās un štatos šo tehnoloģiju izmantošana ir aizliegta.

"Facebook" sejas atpazīšanas datus izmantoja savas platformas ietvaros. Taču privātuma aizstāvji bija nobažījušies par to, cik daudz datu "Facebook" uzkrāj un ko ar tiem varētu iesākt nākotnē. Turklāt citi uzņēmumi var izmantot sociālajos tīklos ievietotās fotogrāfijas, lai trenētu savus sejas atpazīšanas algoritmus.

Kā ziņots, platformas "Facebook" mātesuzņēmums pagājušonedēļ paziņoja par nosaukuma maiņu uz "Meta". Šāds solis ir saistīts ar virkni negatīvu ziņu izplatīšanos par "Facebook", pamatojoties uz virkni iekšējo dokumentu, kurus žurnālam “The Wall Street Journal” nopludinājusi bijusī uzņēmuma darbiniece Fransesa Haugena. Haugena uzņēmumu apsūdzējusi par to, ka uzņēmums kā prioritāti izvirzījis peļņu, nevis drošību.

Dokumentos atklājies, ka uzņēmums "Facebook" ignorējis iekšējos ziņojumus un brīdinājumus par kaitējumu, ko tā sociālie tīkli nodara un vairo pasaulē.

Uz augšu
Back