Dārgo apavu tirgotājs negodīgo komercpraksi turpina nesodīts (12)

Rūta Reinsone
, Ziņu redaktore
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Dominic Lipinski/PA Wire/PA Images

Jau iepriekš patērētāju sargi brīdinājuši par SIA "Animo forti" un tās interneta vietnes "inch2.com" negodīgo komercpraksi. Uzņēmums tirgo dārgus apavus, kuru cena mērāma vairākos simtos eiro. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Valsts policija (VP) plāta rokas - kamēr cietušie nevēršas policijā, pierādīt iespējamu negodprātīgas rīcības sistemātiskumu nav iespējams.

PTAC pārstāve Sanita Gertmane norāda, ka cietušo no šī tirgotāja negodīgās komercprakses ir daudz. Galvenās problēmas, par kurām sūdzējušies patērētāji, - pasūtītās un apmaksātās preces netiek piegādātas. Savukārt, ja patērētāji izmanto atteikuma tiesības, komersants laikus neatmaksā naudu, un atmaksa ilgst pat pusgadu un vairāk.

“Vēršam piespiedu izpildi, uzliekam arvien jaunus sodus, bet neko citu izdarīt nevaram,” norāda Gertmane. Viņa pauž, ka vairāk ir skarti tieši ārzemju patērētāji, bet starp cietušajiem ir arī Latvijas pircēji.

Kamēr patērētāji no Latvijas nevēršas policijā - komersantu sodīt neizdosies un negodīgā komercprakse turpināsies. Iesniegumi policijā šobrīd būtu vienīgais risinājums.

PTAC pārstāve skaidro, ka arī mājaslapas bloķēšana nav PTAC spēkos. “Pie domēna “.com” mēs tik viegli nevaram piekļūt. Ja domēna nosaukums būtu ar “.lv”, proti, Latvijas mājaslapa, tad būtu kaut kādas iespējas komersantu apturēt,” pauž Gertmane.

Pēc VP rīcībā esošās informācijas "nav novērots noziedzīga nodarījuma fenomens, lai būtu pamats jebkādā veidā iedarboties pret konkrētām juridiskām personām". Tas gan neizslēdz, ka tādas varētu būt, ja vien cietušās personas vērstos policijā ar iesniegumiem, kas ļautu apkopot nodarījuma apmērus un pierādīt negodprātīgas rīcības sistemātiskumu, ja tāds ir.

Valsts policijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītājas vietniece Ilze Jurēvica skaidro, ka līdz šim policijā saņemti vien daži iesniegumi, kas varētu tikt saistīti ar interesējošo jautājumu, taču šajos konkrētajos gadījumos netika konstatētas noziedzīga nodarījuma pazīmes no juridiskās personas puses.

Līdzko policijā tika saņemti šādi iesniegumi, komersants naudu pēc īsa mirkļa atmaksāja.

Policija aicina iedzīvotājus būt vērīgiem un uzmanīgiem, iesaistoties ar finansēm saistītos darījumos, it īpaši, ja tie ir attālināti darījumi. Jāatzīmē, ka kopumā 2021. gadā tādi krāpšanas veidi, kas saistīti ar preču pirkšanu un pārdošanu, ir otrā lielākā krāpšanas gadījumu grupa – Valsts policijā ik mēnesi ienāk ap 100 iesniegumiem par šādā veidā apkrāptām personām.

Visbiežāk iesniegumos minētās sūdzības ir tieši par attālināti iegādātu preču nepiegādāšanu. Tāpat tiek saņemti iesniegumi arī par nesaņemtu maksājumu no personas par jau attālināti piegādātu preci vai neatbilstošu, nekvalitatīvu preču piegādi. Līdzīga situācija ir arī pakalpojumu jomā, kad personas nav samaksājušas par sniegtiem pakalpojumiem vai arī ir tikusi veikta pirmā iemaksa pakalpojuma sniegšanai, taču faktiski tas nav sniegts. Šādu gadījumu spektrs ir gana plašs un raibs.

Lai iedzīvotāji pēc iespējas izvairītos no šādām situācijām, VP aicina ņemt vērā dažus drošības padomus:

  • Iespēju robežās organizē preces saņemšanu un naudas nodošanu klātienē, īpaši, ja tas saistīts ar lielām naudas summām. Tomēr ņemot vērā ar COVID-19 saistītos ierobežojumus, ir saprotams, ka šobrīd šo aspektu ievērot var nebūt iespējams.
  • Pirms preces pasūtīšanas izvērtē interneta veikala kvalitāti vai privātpersonas sociālo tīklu profilu - vai tajā nav liecību par to, ka tas varētu būt viltots. Interneta veikalu izpētē īpaša uzmanība jāpievērš drukas kļūdām, vizuālajam lapas izkārtojumam, tam, vai visas sadaļas var atvērt, vai ir pieejama kontaktinformācija un citiem aspektiem.
  • Izvērtē, vai piedāvājums nav pārāk labs, lai būtu patiess.
  • Veic izpēti, vai internetā nav atrodamas negatīvas atsauksmes par konkrēto komersantu vai personu.
  • Ievēro vai pārdevējs piedāvā drošas norēķinu sistēmas.

Jau ziņots, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) un Eiropas patērētāju informēšanas centrs ("ECC Latvia") pērn no patērētājiem saņēmis 183 sūdzības par jau minētā komersanta negodīgo komercpraksi.

No 2021.gadā saņemtajām sūdzībām 157 ir pārrobežu sūdzības, lielākoties no Eiropas Savienības valstu patērētājiem. Visvairāk sūdzējušies Lietuvas un Igaunijas, kā arī dažādu trešo valstu patērētāji gan no Lielbritānijas, ASV, Krievijas, Japānas un citām valstīm.

Komentāri (12)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu