Jaunā Habla teleskopa attēlā vērojams, kā saplūst trīs galaktikas (1)

Foto: ESA/Hubble & NASA

Habla kosmiskais teleskops mūs kārtējo reizi iepriecinājis ar elpu aizraujošu fotogrāfiju, kurā redzamas trīs savā starpā sadūrušās galaktikas.

Šī kosmiskā sadursme ir nodēvēta par trīs galaktiku saplūšanu, kad trīs atsevišķas galaktikas nokļūst aizvien tuvāk viena otrai, līdz gravitācijas spēks sarauj tās gabalos. Šādas galaktiku saplūšanas visumā norisinās bieži. Visas lielās galaktikas, ieskaitot arī Piena Ceļa galaktiku, ir veidojušās saplūšanas ceļā.

Lai arī cik haotiskas šīs galaktiku saplūšanas izskatās, tās tomēr ir vairāk saistītas ar radīšanu, nevis iznīcību. Gāzes no trīs kaimiņos esošām galaktikām saduras un kondensējas. Jaunās vienotās galaktikas centrā savukārt izveidojas plaša materiāla jūra, kurā dzimst jaunas zvaigznes.

Esošās zvaigznes sadursmi lielākoties pārdzīvos neskartas. Gravitācijas spēku sadursme starp trīs galaktikām izmainīs daudzu esošo zvaigžņu orbitālo ceļu, tāpēc starp tām būs pietiekami daudz vietas, lai lielākā daļa viena ar otru nesadurtos, rakstīts zinātnes izdevumā “Live Science”.

Galaktiku kopa, kas redzama attēlā, ir nodēvēta par IC 2431 un atrodas 681 miljonu gaismas gadu attālumā no Zemes – Vēža zvaigznājā. Trīs galaktiku sadursmi astronomiem izdevās pamanīt projekta “Galaxy Zoo” dēļ, kura laikā vairāk nekā 100 tūkstoši brīvprātīgo klasificēja 900 tūkstošus galaktiku attēlu, kurus uzņēmis Habla kosmiskais teleskops. Šie attēli iepriekš nekad nebija pētīti.

Projekts ilga 175 dienas, un atklājās daudzas dīvainas un pārsteidzošas lietas, piemēram, kā šī fotogrāfija.

Galaktiku saplūšanu pētniecība var astronomiem palīdzēt labāk saprast Piena Ceļa pagātni un nākotni. Tiek uzskatīts, ka Piena Ceļš ir veidojies no vairāk nekā 12 galaktikām 12 miljardu gadu laikā. Pašlaik izskatās, ka mūsu galaktika ir ceļā, lai reiz saplūstu ar kaimiņos esošo Andromedas galaktiku. Sadursme varētu norisināties pēc aptuveni 4,5 miljardiem gadu, tomēr Saules sistēma, visticamāk, sadursmē necietīs, vēsta NASA.