S, 13.08.2022.

"Volga Vintage" - spoži un huligāniski

Evija Hauka
, TVNET | Klik žurnāliste
"Volga Vintage" - spoži un huligāniski
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments
Foto: Jānis Škapars/TVNET

"Volga Vintage" - zīmols, kas priekšstatus par modi apgriež kājām gaisā, piešķirot lietotiem apģērbiem augstās modes spozmi un padarot tos luksusa preci. Blogeris un stilists "Volga Vintage" dibinātājs Sergejs Hatanzeiskis ir modes huligāns, kas rada vintage modes kultūru un piešķir lietām papildus jēgu.

Mākslinieku nams 11.novembra krastmalā - dekoratīvs, raupjš apmetums, kurā neatspīd gaisma. Izcils padomju modernisma arhitektūras paraugs, celts pēc 1955. gada lēmuma par pārmērību novēršanu arhitektūrā. Piektajā stāvā "tuvāk debesīm" atrodas "Volga Vintage" birojs, no kura paveras Rīgas panorāma "par miljonu".

"Volga" paplašina realitāti balansējot starp augstās modes podiumu glanci un rajončiku ielu stilu, starp rozā sentimentu ar bezkaunīgu bižutēriju, deviņdesmito gadu Royal spirta tirgotāju trenuškām un valsts karoga sārtuma kostīmiņu, kas iederētos prezidenta kundzes garderobē.

Pareiza mode nav modē

Sergejs Hatanzeiskis pārliecies pār datoru atbild uz e-pastiem. Viņš ir modes starpgalaktiku ceļotājs - uzkrītošā sporta jakā un platos džinsos ar izšūtiem, mirdzošiem spārniem uz kabatām. "Volga Vintage" ir modes huligāns, kas ignorē noteikumus - ne zīmē, ne piegriež, ne šuj, bet vienalga ir galvu reibinoši radošs.

Zīmols nodarbojas ar dārgu, izmeklētu vintage apģērbu "medībām", piešķir lietām jaunu jēgu un tirgo interneta platformās.

Un, jāteic, veiksmīgi - dažu gadu laikā "Volga Vintage" klientu loks aptvēris visu bagāto rietumu pasauli. Vintage planētas "pērles" un "briljantus" iegādājas Ņujorkā, Berlīnē, Londonā. Vēlāk Sergejs stāstīs, ka ASV nav pilsētas, uz kuru nav nosūtīts kāds apģērba gabals. Daudz klientu ir Austrālijā. Turpretim Latvijā "drosmīgo ir maz", lai gan ar katru gadu kļūst vairāk.

Foto: Jānis Škapars/TVNET

Viss sākās Juglas videnē, kur mācījās Sergejs un katru dienu uz skolu nāca jaunā superstilīgā apģērbā, kamēr viņa klasesbiedri visu sezonu deldēja vienu bikšu dibenu. Toreiz iet uz humpalām skaitījās kauns, bet Sergejs gāja un par 50 centiem ģērbās kā superstārs. Augstskolā kursabiedri brīnijās: "Kur dabūji?". Sākumā Sergejs sāka tirgot sava skapja saturu, līdz aizraušanās vērsās plašumā, kļūstot par viņa dzīvesveidu un biznesa projektu.

"Volga" netirgo vienkārši vintage apģērbu, bet orientējas uz tūkstošgades mijas modi. Hei, vecie, labie divtūktošie!

"Volgas" karalienes un dievmātes ir Parisa Hiltone, Britnija Spīrsa.

"Volga Vintage" iezīmē koordinātu sistēmas maiņu ir visā, ko dara. Sergejs saka, ka viņa kolekcijā nav nodalījuma sieviešu un vīriešu apģērbi. Visi var nēsāt visu - pareizā mode nav modē. Slaids androgīns puisis smalkā sieviešu blūzē, dāma ar sievišķīgām formām platā uzvalkā. Perfekti!

Zīmols ir celmlauzis arī tajā ziņā, ka savas kolekcijas prezentē Rīgas modes nedēļās "Riga Fashoon Week", radot vētru modes pasaulē, un, skaidrs, ka izpelnoties kritiku no vecākās paaudzes modes guru. Galu galā, "Volga" ir sprungulis ātrās modes rata riteņos, jaunais laikmets ar apzinātā patēriņa ideoloģiju, ko šobrīd pielūdz jaunā paaudze.

Tomēr "Volga Vintage" apģērbs nav nekāds lētais, Sergejs apgāž manu priekšstatu par second hand kā iespēju ietaupīt, jo tam pievienotā vērtība, ko īsumā var raksturot apmēram tā: māksla, filozofija, ekoloģija, piederība vulgāru patērnieciskumu nicinošiem intelektuāļiem.

Saldie divtūkstošie

Trīs istabas pilnas ar apģērbu. Es no šejienes varētu neiziet mēnesi! Tomēr šis nav fizisks veikals, jo apģērbu "Volga Vinatge" tirgo tikai virtuālajā vidē, un tas, manuprāt, ir mīnuss, jo man ir priekšstats, ka apģērbs jālaiko. Sergejs uzsver, ka "Volga Vintage" ir zīmols ikvienam, to apliecinot modes skatēs, kurās pieaicina nestandarta modeļus - cilvēkus ar individualitāti, kas nelīdzinās tipiskajām androgīnajām ēnām modes skatēs. Tomēr, skaidrs, ka "Volga Vintage" tērpus drīzāk izvēlas gados jaunie, stilīgie dzīves baudītāji, nevis pareizie, gaumīgajie, kas savās dzīves izvēlēs neko augstāku par plintusu neatļaujas.

2000. gada mode man šķiet pārāk nesena, lai būtu pilnvērtīgs vintidžs, bet Sergejs iebilst, ka tieši tūkstošgades mija ir šobrīd aktuālākais trends, kas patīk jauniešiem. Mēģinu atsaukt atmiņā: bikses ar platiem galiem un zemu jostasvietu, no kura sprucas laukā no stringi, plika vēdera līnija, kurpes uz platformas, XS krekliņš.

Foto: Jānis Škapars/TVNET

Kad kovidlaikā Mākslinieku nama lielajā zālē "Volga Vintage" sarīkoja savu programmu, kolekcija guva milzu atsaucību. "Mēs nepozicionējam sevi kā dizainerus, bet sakām, ka nodarbojamies ar vintage fashion, un skati taisam no savas kolekcijas," stāsta Sergejs. Var teikt, ka "Volga Vintage" ideja nobrieda vienlaikus ar vajadzību pēc izmaiņām patēriņa kultūrā. Pirms gadiem vintidža kultūra vēl nebija uzņēmusi apgriezienus, jo ekoloģisko aktualitāšu priekšplānā bija klimata izmaiņas, kas saistītas ar rūpnieciskajiem izmešiem, plastmasas atkritumi utt.. Par tekstila atkritumu postošo ietekmi uz planētu runāja eksperti, kamēr sabiedrība ļāvās "ātrās modes" mānīgajam vilinājumam. "Kad sākām rādīt vintage kultūru - to, ka vari stilīgi ģērbties, nevis ejot uz masu mārketu, kur rada nereāli daudz drēbju, bet pirkt lietotu apģērbu un saglabāt pasauli, par to vēl tik daudz nerunāja."

 Atsperšanās punkts bija ideja panākt, lai cilvēki nebaidītos iet uz second hand, parādīt, ka tas ir forši, interesanti, gudri.

 Saku, ka tā tiešām ir kultūra, kas pa straumītei jāiepludina sabiedrībā, kas turas pie vecā pēckara nabadzīgo sabiedrību stereotipa, ka labas drēbes un jaunas drēbes - tikko no konvejera. Ja vecāko paaudzi ir grūtāk pārliecināt, tad jaunieši kā sūkļi sevī uztver progresīvas idejas un ievieš tās ikdienā.

Vintāžas pērļu medībās

"Te nav štruntu, tikai laba kvalitāte, lieli brendi," saka Sergejs. "Es daudz ceļoju un katrs ceļojums ir arī iepirkšanās." Savos vintāžas atklājumos viņš dodas uz noliktavām, nomales lietoto preču veikaliem, tirdziņiem. Pandēmijas laikā viņš devās uz Igaunijas un Lietuvas second hand bāzēm. "Ieeju visur, arī Purčika humpalu bodītē." Dārgumi ir visur - atliek tikai meklēt.

Es priecājos par džinsu biksēm, pa kuru starām vijas koks ar zariem un lapām, bet tumšie zīdīgie vīriešu krekli atgādina Centrāltirgu deviņdesmitajos ar Royal spirta tirgotājiem. Vou, melni krekli ar pūķiem - pa Visuma "kurmja alu" atceļojuši no divtūkstošajiem. "Es tādus atradu second hand, un, kad ieliku intenetā, tos uzreiz nopirka.

Aizgāju uz tirgu, parādīju kreklu un jautāju: "Vai jums ir tādi?" Nē, tādi vairs neesot modē.

Kad biju Kanāriju salās, atradu tādus tūrisma bodītē. Nopirku kādus 50, tikai daži vēl palikuši," kolekcijas veidošanas aizkulises atklāj Sergejs.

"Volga Vintage" ir džinsu paradīze, un tas ir forši, jo džinss ir viens no planētas ienaidniekiem - tā ražošanā tiek patērēti milzu resursi - lai taptu vienas džinsu bikses, vajag aptuveni 7000 litru ūdens, trīs kilogramus pesticīdu un ķimikāliju, kā arī apmēram 13 kvadrātmetrus zemes, uz kuras audzēt kokvilnu. Savukārt, lai džinss izskatītos tāds, it kā būtu nēsāts 20 gadus, ražotājs audumu apmētā ar dubļiem un akmeņiem. Bet mēs izmetam vecos džinsus un skrienam un veikalu pēc mākslīgi izbalinātiem un sacaurumotiem.

Foto: Jānis Škapars/TVNET

Sergejs novērojis, ka salīdzinot ar tiem, kas pāris desmitiem eiro nopērkami ātrā modes veikalos, vitage džinsi ir labākas kvalitātes un izturīgāki - prakstiski nenonēsājami. Klasiski kostīmi, žaketes, T-krekli ar apdrukām, sākot ar populārām grupā, beidzot ar kaķēniem. Gara rinda ar klasisko melno. Melns apģērbs tikai izskatās pēc minimālisma, patiesībā melnā un zaļā krāsa ir visnedraudzīgākās videi, jo, lai tās iegūtu, tiek patērēts visvairāk ķīmisku vielu. 

Apburoši savā nejēdzībā treniņtērpi, kas radīti no plastmasā bāzētām šķiedrām, ko iegūst no naftas produktiem. Jo vairāk tu pērc šādu jaunu apģērbu, jo lielāka vides pēda. Bet mugurā PET pudele.

"Kādi kādreiz bija dizaineri, cik skaisti šuva, cik daudz dažādu materiālu izmantoja," Sergejs izceļ miniatūru ballītes kleitu reiva stilā.

Seko apdullinoši zaļa mini izlaiduma kleita, kas Latvijas pubikai ir too much, toties iederas Eiropas jauniešu ballīšu kultūrā.

"Liekas, ja kleita ir spīdīga, tad ar to tikai uz jubileju. Bet tas tā nav! Tu dzīvo katru dienu un velc mugurā to, ko šodien vēlies," saka Sergejs. Jā, ir jābūt drosmei, lai mirdzētu starp pelēkiem, bēdīgiem cilvēkiem.

Sergejs iepriecina: pandēmijas laika hūdiju vietu tagad aizņēmuši džemperi. "Vasara 2022!" Sergejs atver kasti ar daudzkrāsainiem peldkostīmiem. Fū, lietoti, novelku, bet Sergejs saka, ka tie ir pieprasīti. Materiāls, kas saviļņo stilistu, ir zīds. "Kad vasarā uzvelc zida kreklu, nejūti, ka tev kaut kas mugurā - tik komfortabls, gaisīgs, superīgs!"

"Volga Vintage" jaunais projekts - "Sestra Vintage" ir vēl autiņos. "Tas būs kā Volgas vecākā māsa - viedāka, pašapzinīgāka, tāda, kas mazāk eksperimentē un ir izkopusi savu stilu." Respektīvi, nedaudz klasiskās, rāmāks un dārgāks apģērbs. Kleita, kurā ezera krastā rāmi malkot Procecco, zamšādas jaka no tumšās mākslas pasaules, kas kā mušpapīrs noķer skatienus.

LVAF
LVAF Foto: logo

 Materiāls tapis ar Latvijas vides aizsardzības fonda finansiālo atbalstu

Tēmas
Redaktors iesaka
Jaunākie raksti
Nepalaid garām!
Uz augšu