Ar EKII atbalstu iegādātās mašīnas pēc pašvaldībām*:
- Rīga: 43
- Ķekavas novads 13
- Mārupes novads 12
- Jūrmala 10
- Siguldas novads 8
- Ropažu novads 7
- Ogres novads 7
- Ādažu novads 6
- Liepāja 6
- Salaspils novads 6
- Jelgava 4
- Jelgavas novads 3
*Dati: Vides investīciju fonds
“Mums ir savi saules paneļi, un mēs esam diezgan pašpietiekami enerģijas ražošanā. Un jautājums par to, ka jābrauc uz Rīgu divreiz dienā, citreiz pat trīs reizes dienā, lai bērnus izvadātu uz treniņiem, ir tāds papildu pamudinājums domāt par elektromobili. Mēs meklējām tādu marku, lai var vismaz nodrošināt 300 kilometrus ar pilnu bateriju,” stāsta Avenīte. VARAM ziņojums par programmu ļauj secināt, ka tā pamatā mērķēta tieši šādai sabiedrības grupai.
Lai no atbalsta izslēgtu “premium” jeb luksusa klases auto iegādi, noteikumos uzlika augšējo robežu mašīnu bāzes cenai (bez PVN). Sākotnēji ideja bija par 50 tūkstošiem eiro. Vēlāk, pēc biedrības “Auto asociācija” ieteikuma, ierobežojuma latiņa tika pacelta līdz sešdesmit tūkstošiem. Savukārt papildaprīkojumu katrs var izvēlēties pēc paša ieskatiem un piedāvātajām iespējām. Atsevišķos gadījumos tas pārsniedzis pat desmit tūkstošus eiro.
“Pateikt, ka kādam atbalsts nav svarīgs, laikam būtu bišķiņ pārsteidzīgi, jo Latvija varbūt nav bagātākā naftas valsts, kur cilvēks peldas naudā, tā ka tomēr par to atbalstu priecājas visi. Vai tas ir pilnībā izšķirošais pamudinājums iegādāties elektromobiļus – tā atkal būtu pircēja izvērtēšana, bet noteikti mums ir informācija no pircējiem, iedzīvotājiem, kuri teikuši, ka tiešām viņi ir iegādājuši elektromobiļus, pateicoties atbalstam,” SIA ''Vides investīciju fonds'' Finanšu vadītājs Gints Kārkliņš.
Pērn, virzot noteikumus apstiprināšanai, ministrija, argumentējot cenas ierobežojuma uzlikšanu, kā piemērus nosauca “Porsche”, “Jaguar”, “Audi” un “Mercedes” modeļus, “kuru iegādi, visticamāk, izvēlas maksātspējīgākā sabiedrības daļa, kas principā šāda veida transportlīdzekļus varētu iegādāties arī bez valsts atbalsta”.
Tomēr Vides investīciju fonda dati liecina, ka ar valsts atbalstu nopirkti gan divi “Audi” E-tron, gan trīs “Teslas”, un tieši šo auto bāzes cena ir virs sākotnēji plānotā
50 000 bāzes sliekšņa, bet ar izvēlēto papildaprīkojumu un nodokli cena pat pārsniedz astoņdesmit tūkstošus eiro.
“Auto asociācijas” vadītājs Andris Kulbergs norāda, ka slieksni lūguši likt augstāku, jo auto cenas šobrīd ir augošas, turklāt, arī pērkot dārgus auto, valsts atbalstam esot nozīme: “Noteikti jā. Tipisks ir, piemēram, Audi Q7 klients, kurš izvēlējies “e-tronu”. Īpaši tie klienti ir ļoti konservatīvi. Ja mēs viņus varam pierunāt pārsēsties, viņi ir tas etalons arī tālāk tirgū.”
Taču kopumā pirmie atbalsta mēneši parādījuši, ka vispopulārākā izvēle tomēr ir lētākas markas. Visbiežāk izvēlēto modeļu bāzes cenas svārstās no 14,5 līdz 35 tūkstošiem eiro. Ar šiem auto ar vienu uzlādi var veikt no 250 līdz vairāk nekā 400 km.
SIA “Norde”, kas tirgo gan pieminēto “Dacia Spring”, gan “Nissan Leaf”, atzīst, ka interese strauji pieaugusi līdz notikumiem pasaulē un degvielas cenu kāpumu. “Tā interese par elektroautomašīnām pieaugusi vairākkārt pēdējo divu trīs mēnešu laikā.