C, 29.09.2022.

Kas ir virtuālie NAFO spēki, kas iesaistījušies cīņā par Ukrainu?

TVNET | FINANCENET
Kas ir virtuālie NAFO spēki, kas iesaistījušies cīņā par Ukrainu?
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments 5
Foto: Unsplash

Zināms, ka Ziemeļatlantijas Līguma organizācija (NATO) gādā gan par Baltijas valstu drošību, gan arī par ieroču piegādēm Ukrainai. Tomēr uzmanību pievērsusi kāda virtuāla armija, kam pateicību izteicis pat Ukrainas aizsardzības ministrs, – Ziemeļatlantijas Biedru organizācija (NAFO)*, vēsta “The Economist”.

“Mēs izsakām pateicību mūsu starptautiskajiem partneriem par palīdzību drošības nodrošināšanā. Šodien vēlos izcelt unikālu vienību – NAFO,” augusta beigās sociālajos tīklos rakstīja Ukrainas aizsardzības ministrs Oleksijs Rezņikovs. Zem ieraksta bija attēls ar Ukrainas armijas uniformā tērptu suni, kuram fonā izvietota HIMARS raķešu palaidējsistēma. Rezņikovs pateicās “NAFO spēkiem” par “cīņu pret Kremļa propagandu un troļļiem”.

NAFO ir virtuāla “armija”, kas atbalsta Ukrainu un izplata dažādus interneta mīmus sociālajos tīklos. Organizācijas simbols ir shiba inu šķirnes suns. Mīmi ar šīs šķirnes suni popularitāti guva jau 2013. gadā. NAFO publisko sarkastiskus un humoristiskus ierakstus un mīmus, ironizējot par Krievijas militāro sniegumu kaujas laukā, ņemot vērā pilnīgi pretējo ainu Krievijas propagandas kanālos. NAFO gan noliedz jebkādu saistību ar reālo organizāciju NATO.

Neraugoties uz Rezņikova sniegto atzinību, NAFO nav formāla līdera. Visticamāk, ideja par šādu saīsinājumu un mīmiem radās kādam “Twitter” lietotājam “@Kama_Kamilia” maijā, vairāk nekā divus mēnešus pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā sākuma. Joki par Krievijas armiju nekavējoties kļuva populāri. Kombinācijā ar dažādām frāzēm, satīrisku noskaņu un attēliem, internetā tika uzsākta virtuāla kustība, kurā iesaistījās arī reāli karavīri. Viņi caur ironiskiem ierakstiem pauda savas dusmas par Krievijas iebrukumu Ukrainā. Tomēr galvenais mērķis bija cits – vākt ziedojumus Ukrainas atbalstam.

NAFO “dibinātāji” sāka veidot personalizētas shiba inu profila bildes (pie kādas tika arī Rezņikovs), jeb tā saucamos “biedrus” (ang. – Fellas). Sākotnēji pie šādām profila bildēm tika tie, kuri ziedoja Gruzijas leģionam – ārvalstu brīvprātīgajiem Ukrainā.

Šie centieni pievērsa Ukrainā dzīvojoša kanādiešu žurnālista Kristiana Borisa uzmanību. Arī viņš iesaistījās NAFO kustībā, un pašlaik šai interneta kustībai ir izdevies savākt 1,5 miljonus dolāru vērtu atbalstu Ukrainas atbalstam. Sociālās ziņapmaiņas tīkls “Discord”, kurā darbojas NAFO, pulcē jau 1500 šīs kustības biedru, kuri entuziastiski iesaistās ziedojumu vākšanā.

Tāpat kā daudzas citas tīmekļa kustības, arī šī paļaujas uz dažādiem muļķīgiem un bezjēdzīgiem izteikumiem, ko izteikušas amatpersonas. Tā, piemēram, Krievijas diplomāts Vīnē Mihails Uļjanovs jūnijā apsūdzēja Ukrainu apzinātā civiliedzīvotāju apšaudīšanā. Protams, ka viņa izteikumi kļuva par izsmiekla objektu. Vēl viens populārs sauklis ir “Kā klājas pretgaisa aizsardzībai?” Tas izsmej Krievijas pretgaisa aizsardzības sistēmas Krimā problēmām, nenovēršot uzbrukumu Saki gaisa bāzei Krimā 9. augustā, kur tika iznīcinātas vairākas Krievijas kara lidmašīnas.

Daudzos veidos NAFO ir kļuvusi par ļoti veiksmīgu informatīvā kara formu.

“Tas ir bijis efektīvs veids, kā nepieļaut Krievijas propagandas uzvaras gājienu informatīvajā telpā un formēt informācijas vidi tā, kā viņi to bija pieraduši,”

saka grāmatas “LikeWar” autors Pīters Stingers, kurš pēta sociālo tīklu ietekmi uz karu. Viņš atgādina, ka 2014. gadā Krievijai veiksmīgi izdevās iegūt savā kontrolē informatīvo telpu, sociālajos tīklos radot neskaidrību un mulsumu par Krimas aneksiju un nemieriem Ukrainas austrumos.

Tomēr šobrīd situācija ir mainījusies, un informatīvajā telpā Ukrainai ir daudz lielāka loma. “Ir cilvēki, kuri informāciju tāpat vēlas iegūt mīmu veidā, un faktiski – tas ir robs, ko mums izdodas aizpildīt. Mums joprojām izdodas piesaistīt uzmanību joku veidā par Ukrainai svarīgiem notikumiem,” sacīja Boriss.

Daudzi bruņotie spēki var apskaust NAFO veiksmi. Pēdējo gadu laikā daudzu valstu armijas ir veikušas lielas investīcijas tieši psiholoģiskajās operācijās, ar mērķi mulsināt, dezorientēt un maldināt cilvēkus. Tieši tāpēc daudzi ir saskatījuši potenciālu tieši interneta mīmos.

Piemēram, 2006. gadā Maikls Prosers, kurš tajā laikā bija ASV Jūras spēku majors, ierosināja veidot ASV Bruņoto spēku “Interneta kaujas centru”, kas ļautu veikt dažādas informatīvas operācijas. Šobrīd militārajām organizācijām gan trūkst tā haotiskā enerģija, kas raksturo NAFO.

Tas, ka interneta mīmiem ir nozīme, atzīst arī pētnieciskās žurnālistikas grupas “Bellingcat” biedrs Niks Voters. Viņš norāda, ka mīmus savās informatīvajās operācijās ir izmantojis gan Pentagons 2020. gadā, cīnoties pret Krievijas hakeriem, gan arī Izraēlas armija, kas cīņā pret grupējumu HAMAS ir iesaistījusi “interneta mīmu vienību”.

Ir kļuvis skaidrs, ka arī virtuālajām kustībām, kas radušās spontāni un bez konkrēta organizatoriskā virziena, karā ir nozīme.

“Prezidents Putins ir zaudējis informācijas karu Ukrainā un Rietumos,” sprieda Lielbritānijas izlūkošanas aģentūras pārstāvis Džeremijs Flemings savā viedokļrakstā “The Economist” augustā. Tas, viennozīmīgi, nedaudz ir arī pašpasludināto NAFO karotāju nopelns.

*NAFO – no angļu val. North Atlantic Fellas Organisation.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu