"Nordeka" pārsūdzēs Konkurences padomes lēmumu par aizliegtu vienošanos

Foto: Ieva Čīka / LETA

AS "Nordeka" Konkurences padomes (KP) lēmumu par aizliegtu vienošanos uzskata par "kļūdainu" un plāno to pārsūdzēt, norādīja "Nordeka" valde.

Kā ziņots, KP par aizliegtu vienošanos reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumos piemērojusi naudas sodu kopumā 1,975 miljonu eiro apmērā trim reģionālajiem pasažieru pārvadātājiem - AS "Liepājas autobusu parks" (LAP), "Nordeka" un SIA "Latvijas sabiedriskais autobuss", trešdien žurnālistiem pavēstīja KP priekšsēdētājs Juris Gaiķis.

Tostarp LAP piemērota soda nauda 862 700 eiro apmērā, "Nordeka" - 637 600 eiro apmērā, bet "Latvijas sabiedriskajam autobusam" - 474 600 eiro apmērā.

"Nordeka" valde norāda, ka KP 2021. gada 14. janvārī ierosināja izpētes lietu par iespējamu aizliegtu vienošanos par dalību iepirkumos pret četriem pasažieru pārvadājumu uzņēmumiem "Latvijas Sabiedriskais Autobuss", LAP, "Nordeka" un AS "Tukuma auto".

Uzņēmums noraida KP izvirzītos apgalvojumus "par it kā notikušu aizliegtu vienošanos". "Nordeka" ieskatā "KP ir tendenciozi vērtējusi lietā esošos pierādījumus un lietas dalībnieku sniegtos paskaidrojumus, un līdz ar to ir nonākusi pie kļūdainiem secinājumiem".

"Tādējādi KP nepamatoti secinājusi, ka pasažieru pārvadātāji, piedaloties ATD rīkotajos iepirkumos, ir apmainījušies ar komerciāli sensitīvu informāciju un prettiesiski saskaņojuši savu rīcību," skaidro uzņēmuma valde.

Uzņēmumā norāda, ka konkurentu kopīga piedalīšanas iepirkumā personu apvienības ietvaros nav aizliegta. Tāpat šādas personu apvienības sadarbība ar mērķi veicināt ekonomisko efektivitāti radot ieguvumus pakalpojuma saņēmējam - valstij un pasažieriem. "Nordeka" arī norāda, ka tieši ATD nolikuma prasības noteica nobraukuma ierobežojumu vienam pārvadātājam līdz 15 miljonus kilometru visiem maršrutiem gadā, paredzot ATD vienpusējas tiesības izslēgt pārvadātāju no iepirkumiem, ja kilometru skaits tiek pārsniegts.

"Līdz ar to bija nepieciešami aprēķini par šī ierobežojuma ievērošanu, lai neveidotos situācija, kad personu apvienības biedrs nevar sniegt pārvadājumu pakalpojumus," pauž "Nordeka" valde.

Turklāt "Nordeka" bija informējusi ATD par iespējamo dalību kā personu apvienībai atbilstoši iepirkuma nolikuma noteikumiem.

Kā uzsver uzņēmuma valde, KP neko no minētā nav ņēmusi vērā, uzskatot, ka sadarbība starp komersantiem ir pārsniegusi personu apvienības veidošanai nepieciešamo.

"KP izpētes lietu ierosināja pēc ziņojuma no "Nordeka" konkurenta, kura vārdu "Nordeka" nevar publiski atklāt. Šis konkurents arī sākotnēji piedalījās sarunās par personu apvienības veidošanu, tomēr pēc tam piedalījās ATD konkursos citas personu apvienības ietvaros un individuāli, taču neieguva tiesības slēgt līgumu ar ATD. Pēc zaudējuma konkurents acīmredzot nolēma sniegt KP nepilnīgu informāciju, neatspoguļojot patieso sadarbības būtību starp iesaistītajiem ATD iepirkumu pretendentiem un savu lomu šajā sadarbībā," skaidro "Nordeka" valde.

Kā skaidro uzņēmumā, arī ziņojuma iesniedzējs ATD iepirkumos piedalījās pretendentu apvienības ietvaros, kas liecina par to, ka šāda prakse nozarē ir pieņemta.

"Nordeka" uzsver, ka tā nav ņēmusi dalību aizliegtā vienošanās, kas būtu pretrunā Konkurences likumam un Eiropas Savienības tiesību normām. "Nordeka" ar pārējiem komersantiem ir apmainījusies tikai ar to informāciju, kas bija nepieciešama, lai piedalītos ATD organizētajos iepirkumos atbilstoši to noteikumiem.

Pēc pārrunām ar iespējamajiem apvienības biedriem "Nordeka" kā pretendentu apvienības biedrs iesniedza kopīgu piedāvājumu maršrutu tīkla daļā jeb lotē "Pierīga" atbilstoši konkrētā iepirkuma nolikuma noteikumiem un noslēdza līgumu par pārvadājumiem šajā lotē, savukārt citās lotēs "Nordeka" konkurēja ar pārējiem tirgus dalībniekiem, tai skaitā lotes "Pierīga" apvienības biedriem "Latvijas Sabiedriskais Autobuss" un LAP.

"KP attiecībā uz "Nordeka" kļūdaini konstatējusi atkārtotu pārkāpumu, neievērojot nedz to, ka iepriekš noslēgts administratīvais līgums, nedz arī to, ka iestājies noilgums atkārtotības piemērošanai," pauž "Nordeka" valde.

Uzņēmums pēc iepazīšanās ar pilnu KP lēmumu to pārsūdzēs normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā. "Ņemot vērā lietu par konkurences tiesību pārkāpumu komplekso raksturu un faktisko tiesu noslodzi, ir prognozējams, ka tiesvedība varētu ilgt vairākus gadus," pauž uzņēmuma valde.

Jau ziņots, ka soda nauda kompānijām piemērota par vienošanos ATD organizētajos iepirkumos par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos uz 10 gadiem.

KP secinājusi, ka LAP, "Nordeka" un "Latvijas sabiedriskais autobuss", lai iepirkumā iegūtu pakalpojuma sniegšanas tiesības maršrutos maksimāli pietuvināti noteiktajai robežai - 15 miljoni kilometru gadā, - savstarpēji apmainījās ar komerciāli sensitīvu informāciju ne tikai par lotu sadali, bet arī par dalības nosacījumiem iepirkumos, vienojoties, piemēram, par piedalīšanos vai nepiedalīšanos konkrētajā lotē, kā arī par piedalīšanās formu iepirkumos - individuāli vai veidojot apvienības.

Gaiķis skaidroja, ka KP sākotnējo informāciju par karteli saņēmuši no tirgus dalībnieku pieteikuma Iecietības programmas ietvaros, kas atklāja, ka pirms piedāvājumu iesniegšanas iepirkumā 2019.gada 26.augustā "Nordeka" telpās Rīgā notika LAP, "Nordeka", "Latvijas sabiedriskais autobuss" un pieteikuma iesniedzēja tikšanās. KP priekšsēdētājs gan arī piebilda, ka ziņotājs tomēr nekvalificējās kā Iecietības programmas dalībnieks, jo nebija iesaistījies kartelī.

Tikšanos starp sodītajiem apstiprina arī lietas dalībnieku mobilo telefonu numuru noslodzes dati, kas norāda, ka minēto uzņēmumu pārstāvji norādītajā datumā un laikā atradās "Nordeka" telpās vai tās tuvākajā apkārtnē.

Tikšanās laikā tika piedāvāts katram klātesošajam tirgus dalībniekam izlemt, kurā lotē tas gribētu piedalīties. Par sākotnējo paškritēriju tirgus sadalei tika piedāvāts izmantot katra tirgus dalībnieka jau noslēgtos līgumus, tas ir, maršrutus, ko katrs tirgus dalībnieks jau apkalpo, kā arī bāzes atrašanās vietas. Tikšanās laikā tika uzrādīta arī iepriekš sagatavota tabula ar visām 16 lotēm, ko papildināja rokrakstā veiktas piezīmes par iespējamo lotu sadali.

Tabulas, kurās norādītas visas 16 lotes un ietvertas piezīmes ar plānoto uzvarētāju un dalības formu - individuāli vai apvienībā -, lietas dalībnieki regulāri aktualizēja un savstarpēji sūtīja cits citam. Tas palīdzēja uzskatāmā veidā vienā dokumentā pārraudzīt visas 16 lotes un veikt lotu sadales rezultātu fiksāciju laika gaitā, nodrošinot karteļa vienošanās nepārtrauktību un sekošanu līdzi tās izpildei.

KP, izvērtējot lietas pierādījumus, secināja, ka pārkāpumu periodā tika plānotas teju 20 tikšanās, kurās dažādās kombinācijās tikušies visi trīs lietas dalībnieki. Turklāt, lai īstenotu vienošanās un nodrošinātu tās nepārtrauktību, vienošanās starp lietas dalībniekiem tika sistemātiski aktualizēta un attīstīta, izmantojot dažādus saziņas kanālus - ne tikai zvanus, epastu un īsziņu sarakstes, bet arī mobilās lietotnes "Whatsapp", "Telegram", "Google drive".

Jau ziņots, ka LAP apgrozījums 2021.gadā bija 15,406 miljoni eiro, kas ir par 41% vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga vairākkārt, sasniedzot 3,603 miljonus eiro.

Pēc KP 2022.gada 29.marta lēmumā par Konkurences likuma pārkāpuma konstatēšanu LAP darbībās, uzņēmuma mazākuma akcionārs (34,85%) ir Liepājas pašvaldība, bet 59,83% akciju pieder SIA "LAP1R", kas, pēc "Firmas.lv" datiem, pastarpināti pieder Andra Šķēles (67%) un Aināra Šlesera (33%) ģimenēm.

Vienlaikus "Nordeka" apgrozījums 2021.gadā bija 9,9 miljoni eiro, kas ir par 21,8% mazāk nekā gadu iepriekš, un tā strādāja ar 220 000 eiro zaudējumiem pretēji peļņai gadu iepriekš. "Nordeka" reģistrēta 1991.gadā, un tās pamatkapitāls ir 2,669 miljoni eiro. Uzņēmuma patiesais labuma guvējs ir Juris Savickis.

Savukārt "Latvijas sabiedriskais autobuss" 2021.gadā strādāja ar 8,474 miljonu eiro apgrozījumu, kas ir gandrīz 4,4 reizes vairāk nekā gadu iepriekš, bet kompānijas peļņa pieauga 2,7 reizes - līdz 49 767 eiro. Uzņēmums reģistrēts 1996.gadā, un tā pamatkapitāls ir 445 797 eiro. "Latvijas sabiedriskais autobuss" pieder SIA "B-Bus", kas savukārt pieder Īrijā reģistrētam uzņēmumam "PTC Consulting". Kompānijas patiesais labuma guvējs ir Vitālijs Komars.

Svarīgākais
Uz augšu