Nebeidzamie mājas darbi: kā sadalīt pienākumus, lai nebūtu jāstrīdas

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

85% Latvijas iedzīvotāju regulāri mājās jūtas neapmierināti – bieži vien tāpēc, ka mājās valda nekārtība, mājiniekiem ir cita izpratne par to, ko nozīmē nekārtība, vai arī vienkārši ir pārāk daudz mantu, atklāj IKEA pētījuma “Dzīve mājās” dati. Mūsu mājās joprojām valda samērā spēcīgi dzimumu stereotipi, jo sievietēm biežāk nākas uzņemties lielāku atbildību, tīrot māju, mazgājot veļu un darot citus mājsaimniecības darbus. Psihoterapeits Artūrs Miksons dalās padomos, kā mājās sadalīt pienākumus, lai neviens nejustos sarūgtināts.

Ja mājās dzīvo vairāki cilvēki, vienam nav viegli uzņemties atbildību par kārtošanu un ikdienas nasta var kļūt par smagu. Pētījuma dati liecina, ka katrs sestais Latvijas iedzīvotājs mājās jūtas neapmierināts, jo jāveic mājas darbi, vai arī dēļ mājās valdošās nekārtības un netīrības. Tāpat

1 no 5 Latvijas iedzīvotājiem atzīst, ka mājiniekiem ir cita izpratne par to, ko nozīmē “nekārtība”.

Atšķirīga izpratne

“Katrs no mums ir atšķirīgs – mūsu vērtības, normas un prasmes, kas tiek nodotas no paaudzes paaudzē, kā arī audzināšana, nosaka to, kādi mēs esam. Tāpēc vairumā gadījumu starp partneriem, ģimeni vai istabas biedriem būs atšķirības. Galvenais ir saprast, kādas tās ir. Un tikai ar laiku mēs varam pamanīt šīs atšķirības un atklāt veidus, kā tās pārvarēt vai pieņemt,” uzsver psihoterapeits Artūrs Miksons.

Pēc psihoterapeita teiktā, lai kā arī negribētos dalīt veicamos pienākumus starp dzimumiem, var novērot, ka sievietēm mājoklis ir instinktīvi svarīgāks. "Tas vienkārši tā ir bioloģiski iekodēts. Pētījumi to apstiprina – 62 % sieviešu uzskata, ka mājas ir viņu atspulgs, tāpēc arī sievietes biežāk uzņemas rūpes par mājokli,” stāsta psihoterapeits.

Ierasti problēmas mājās sākas tad, kad viens no partneriem vēlas, lai otrs uzminētu, ko būtu nepieciešams darīt un neizsaka savas vēlmes skaļi. Sāk augt neapmierinātība, paverot ceļu strīdiem.

Foto: Publicitātes foto

Trīs ieteikumi, kas palīdzēs mazināt neapmierinātību par mājas darbiem

1. Nepieņem, ka otrs zina, – komunicē

“Mēs uzskatām un sagaidām, ka būtu tikai pašsaprotami, ja otrs palīdzētu. Bet

problēma bieži vien ir tāda, ka mēs par to nerunājam un gaidām, ka citi sapratīs tāpat – bez teikšanas.

Tomēr var gadīties, ka tam, kas mums šķiet svarīgs, citi nepiešķir tik lielu nozīmi. Varbūt partneris tieši tajā brīdī ir aizņemts ar ko citu, izjūt papildus stresu darbā un tiešām pat nepamana, ka kaut kas ir nekārtīgs vai netīrs. Bet mēs gribam, lai viss tiek uzreiz pamanīts un lai otrs uzreiz sāk rīkoties tā, kā darītu mēs. Ir svarīgi ar mājiniekiem pārrunāt to, kā jūs varētu sadarboties. Vienojieties par darāmajiem darbiem un izrunājiet, kā atrast kompromisu un sadalīt pienākumus mājās,” iesaka psihoterapeits Artūrs Miksons

Psihoterapeits mudina sadalīt mājsaimniecības pienākumus starp visiem, arī bērniem.

Ja viens gatavo ēst, pārējie var pēc tam uzkopt virtuvi. Ja kāds ar putekļusūcēju iztīra paklājus, citi var izmazgāt veļu. Atbildības jomas var būt pastāvīgas vai mainīties. Svarīgi ir tas, lai katra ieguldītais darba apjoms atbilst viņa spējām. Nevar prasīt no piecgadnieka, lai viņš pusi dienas pavadītu, kārtojot istabu, bet rotaļlietu savākšanai gan laiks būtu jāatrod.

Foto: Publicitātes foto

2. Ievies pārmaiņas pakāpeniski

Mums ir jāpieņem, ka izmaiņas nenotiks vienā dienā. Tās prasīs laiku, un visām pusēm būs jāpielāgojas darīt lietas savādāk. Tāpēc izmaiņas jāievieš pakāpeniski un otrai pusei jābūt pacietīgai. Jāsaprot, ka citi cilvēki var lēnāk pielāgoties pārmaiņām un veikt tiem uzticētos uzdevumus, jo līdz šim iepriekš tas nav ticis darīts. Līdz ar to sākotnēji varētu šķist, ka nekādas izmaiņas nenotiek.

“Iesaku nesalīdzināt katras puses pienākumus. Tas attiecas ne tikai uz mājas darbiem, bet arī citiem darbiem, ko katrs no mums veic ikdienā. Ja mēs sāksim salīdzināt, kura no pusēm strādā nozīmīgāku vai grūtāku darbu, tas nepalīdzēs. Savstarpēji vienojieties par tiem uzdevumiem, kas vienkārši ir jāpaveic, atklāti komunicējiet un pārrunājiet katrai pusei uzdotos darbus un mēģiniet tos izpildīt.

Problēmas rodas, kad salīdzinām paveikto, un tas var demotivēt otru pusi, kura cenšas. Ja mēs sāksim salīdzināt un vainot viens otru, mēs strīdiem tērēsim vairāk enerģijas, nekā problēmas risināšanai,”

saka A. Miksons.

3. Pieturies pie saskaņotā plāna

Ja esi piekritis noteiktam plānam un sadalījis atbildību par veicamajiem uzdevumiem, pieturies pie tā. Atceries, ka otra persona sagaida, ka uzticētie darbi tiks paveikti saskaņotajā laikā.

Ja jūti, ka kaut kas netiks izdarīts, ir jāpārplāno vai jāatliek daži darbi, savlaicīgi pasaki to otrai personai, lai izvairītos no domstarpībām.

Arī tad, ja tu esi tas, kurš redz, ka ir pienācis laiks notīrīt putekļus, bet par to ir atbildīga otra persona un viņa vēl to nav pamanījusi vai palaidusi garām uzdevumu, pārjautā bez aizvainojuma, kas noticis. Jo ir pavisam dabiski, ka mēs vairāk un ātrāk pamanīsim lietas, pie kurām esam pieraduši un kuras esam darījuši, salīdzinājumā ar tiem, kas to nav. Atceries, ka mēs uz visu raugāmies no savas prizmas. Ja mēs iejustos partnera vietā, būtu mazāk strīdu.

Vairāk ideju un speciālistu ieteikumus labākai dzīvei mājās meklē šeit.

Raksts tapis sadarbībā ar IKEA.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu