Apdrošināšana piefinansē valsts veselības budžetu
Latvijā jau šobrīd nozīmīga veselības aprūpes pakalpojumu daļa tiek finansēta no privātajiem līdzekļiem, pamatā caur privāto veselības apdrošināšanu, ko saviem darbiniekiem nodrošina darba devēji.
2022. gadā valsts veselības aprūpes plānotais budžets bija 1,2 miljardi eiro. Veselības apdrošināšanas izmaksātās atlīdzības – 98 miljoni eiro. Tas nozīmē, ka caur privāto veselības apdrošināšanu veselības aprūpes nozare kopumā tiek finansēta par 8% vairāk.
Ne velti dažādi starptautisko organizāciju pētījumi par kopējo veselības aprūpes nozares finansējumu Latvijā norāda uz ļoti lielu izdevumu daļu, ko iedzīvotāji un uzņēmumi piemaksā klāt valsts veselības aprūpes budžetam.
2022. gadā privātā veselības apdrošināšana Latvijā bija iegādāta aptuveni 447 tūkstošiem cilvēku, absolūti lielākā daļa polisi bija saņēmuši no sava darba devēja. Veselības apdrošināšanas polise mums Latvijā ir kļuvusi par teju pašsaprotamu atalgojuma jeb darbinieka motivācijas sistēmas daļu. Tā nesen biznesa mācību centra "Trainify" veiktā aptauja rādīja, ka darbiniekus labākai strādāšanai visvairāk motivē prēmijas un piemaksu sistēma (54%), bet nākamais spēcīgākais motivators ir tieši veselības apdrošināšana (34%).
Finansējuma risinājumus meklējot, jāpalielina arī nodokļu atlaižu limits
Tādēļ apdrošinātāji skatās uz veselības finansēšanas jautājumu kompleksi un aicina valsti izmantot visas iespējas, kā palielināt naudas apjomu sistēmā un pakalpojumu pieejamību. Šobrīd laba iespēja valstij būtu palielināt summu, par kuru darba devēji var iegādāties veselības apdrošināšanas polises saviem darbiniekiem, saņemot algas nodokļu atlaides. Pašlaik šis limits ir ļoti zems – tikai 426,86 eiro gadā. Piemēram, Lietuvā limits ir daudz brīvāks – 25% no personas apliekamā ienākuma. Igaunijā gan limits ir līdzīgi zems kā Latvijā (100 eiro ceturksnī), un, iespējams, tas ir arī viens no iemesliem, kādēļ Igaunijā veselības apdrošināšana nav tik attīstīta kā Latvijā.
Latvijā limits algas nodokļu atlaidēm darba devējiem nav mainījies vairāk kā 16 gadus. Šajā laikā ir nopietni pieaugušas veselības aprūpes pakalpojumu cenas, bet polises netiek tām līdzi.
Tādējādi darba devēji teorētiski polises saviem darbiniekiem iegādājas, taču tās kļūst arvien "tukšākas". Rezultātā nav pieejami ne valsts pakalpojumi, ne arī situāciju risina veselības apdrošināšanas polise.
Savukārt, palielinot limitu, veselības aprūpes sistēmā ieplūstu vairāk līdzekļu caur veselības apdrošināšanas shēmu.