"Ceļojumam uz Madeiru ir tikai divi mīnusi." Divu latviešu pieredze un ieteikumi

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: atnadro/Shutterstock

"Varu droši teikt, ka ceļojumam uz Madeiru ir tikai divi mīnusi, turklāt ik reizi tie paliek nemainīgi. Pirmais – par maz laika, lai visu izbaudītu, un otrais – gribas atpakaļ, tiklīdz esi iekāpis lidmašīnā uz mājām," teic Jana Konopecka, kura Madeirā pabijusi vairākkārt. Viņas apgalvojumam piekrīt arī Lana Sniedzāne, kura nule kā atgriezusies no sava pirmā ceļojuma uz šo paradīzes salu.

Abas ceļotājas dalās ar savu pieredzi un sniedz noderīgus ieteikumus tiem, kuri apsver izvēlēties Madeiru kā galamērķi atpūtai.

Lanas Sniedzānes pirmais ceļojums uz Madeiru

"Par Madeiru biju dzirdējusi jau sen, bet šo salu pirmo reizi apmeklēju tikai šogad – turp devos kopā ar savu puisi un mūsu draugu pārīti. Kad bijām “nobrieduši” ceļojumam, trīs mēnešus iepriekš iegādājamies biļetes un es pati visu plānoju. Madeirā bijām 5 naktis jeb 6 pilnas dienas, tomēr uzreiz saku – ar to bija stipri par maz, jo šī sala piedāvā ļoti, ļoti daudz!

Vienīgā problēma, kas nedaudz pabojāja mūsu ceļojumu, bija tāda, ka divas dienas pirms mūsu ielidošanas daļa salas mežu ievērojami cieta postošos ugunsgrēkos, un rezultātā daudzas skaistas Madeiras pastaigu takas bija slēgtas.

Dodoties uz Madeiru aktīvā kompānijā, pēc savas pieredzes es ieteiktu vai nu pašiem plānot ceļojumu, īrēt mašīnu un dzīvot apartamentos, vai arī ņemt gatavu mazās grupas piedāvājumu.

Sala ir ļoti maza, tai var apbraukt apkārt vienas dienas laikā, tomēr tur ir tik daudz ko redzēt, ka katra diena ir piesātināta ar piedzīvojumiem un iespaidiem.

Apartamentos mēs lielākoties gulējām tikai pa nakti, tāpēc, labi vien ir, ka izvēlējāmies ne to dārgāko versiju. Mašīnas īre mums četriem izmaksāja 120 eiro uz piecām diennaktīm, un par degvielu samaksājam 60 eiro, lai gan teju visas dienas bijām "uz riteņiem". Kopā visa lielā braukāšana mums katram izmaksāja tikai 40 eiro. Īrējot auto, viennozīmīgi ieteiktu izvēlēties mašīnu ar automātisko kārbu, un šoferim ir jābūt pieredzējušam, jo Madeirā ieliņas nereti ir ļoti šauras un stāvas.

Madeirā teju visur var norēķināties ar karti, bet es ieteiktu līdzi ņemt arī skaidru naudu, kas lieti noderēs, iepērkoties mazajos lauku veikaliņos, kafejnīcās un tirdziņos.

Mēs bijām paņēmuši līdzi arī savas snorkelēšanas maskas, kas perfekti noderēja, pētot salas zemūdens pasauli. To es ieteiktu visiem, jo salā ir ļoti daudz snorkelēšanai piemērotu vietu.

Ir grūti izcelt tikai pāris konkrētas apskates vietas Madeirā, jo mēs bijām ļoti daudzās, un tās visas bija skaistas! Ja nu tomēr jāizvēlas viena, tad tas ir pārgājiens uz salas augstāko virsotni Pico de Ariero. Ceļš turp un atpakaļ mums aizņēma 8 stundas, bet cilvēks ar standarta labu fizisko sagatavotību arī to var mierīgi paveikt 6-7 stundās! Tas bija viens no skaistākajiem pārgājieniem, jo visu laiku esi kalnu ielenkumā. Skaista vieta instagramīgām bildēm ir ūdenskritums, kas no stāvas klints krīt tieši uz ceļa, bet jārēķinās, ka uz šo apskates vietu var nokļūt tikai ar auto.

Ja nu jāpiemin kāds mīnuss, tad es neieteiktu apmeklēt tradicionālo “Madeira Farmers Market”, jo tas ir orientēts uz tūristiem un tādēļ visam ir milzīgs uzcenojums.

Uz šo tirdziņu var aiziet tikai kā uz apskates vietu un par brīvu nogaršot augļus, jo tos katrs tirgotājs aicina degustēt, lai pievilinātu klientus. Augļi daudz lētāki būs parastajos lielveikalos vai ielu tirgotāju stendiņos."

Lanas ieteikumi, ko apskatīt un nogaršot Madeirā

Noteikti vajadzētu nogaršot bezalkoholisko dzērienu "Brisa". Tas tiek gatavots no pasifloras jeb marakujas augļiem, un ir gardākais dzēriens, ko esmu baudījusi savā dzīve! Savukārt alkohola cienītajiem garšos "Poncha", kas ir tradicionāls cukurniedru ruma dzēriens. To var iegādāties jebkurā kafejnīcā, bet jārēķinās, ka šis dzēriens ir stiprs un viltīgs.

Ieteiktu katru dienu ēst savā vietā, jo uz salas ēstuvītes ir praktiski uz katra stūra un cenas ir ļoti lētas. Var paēst pusdienas, klāt paņemot arī kokteili, kafiju un smalkmaizīti, par 10 eiro. Arī lielveikalos cenas, salīdzinot ar Latviju, ir lētākas.

Calhau da Lapa – ļoti skaista vieta pie paša ūdens ar mazām, klintī izcirstām mājiņām, bet jārēķinās, ka līdz turienei ir 30 minūšu pārgājiens. Tas nozīme, ka tur nav daudz cilvēku, un tāpēc to praktiski var uzskatīt par salas apslēpto dārgumu.

Fanal Forest ir spokains pasaku mežs ar sūnām apaugušiem kokiem. Šo vietu es ieteiktu apmeklēt vai nu agri pirms saullēkta vai tieši pirms saulrieta, lai izbaudītu īpaši maģisku efektu.

Teleferico das Achadas da Cruz ir stāvākais trošu vagoniņu ceļš Eiropā, un šis piedzīvojums ir patiesi lielisku iespaidu vērts!

Vēl viena Madeiras slēptā pērle ir Túnel das Poças do Gomes – tas ir tunelis, kura iekšpusē izbūvēta ala, pa kuru var redzēt, kā apakšā pret klintīm sitas viļņi. Daudziem tūristiem šī neparastā vieta paliek neatklāta, bet noteikti ir apmeklēšanas vērta.

Jana Konopecka – Madeiras apceļotāja ar pieredzi

"Portugālei piederošajā Madeiras salā ir būts vairākkārt. Pēdējo reizi – 2022. gada augustā. Vienmēr braucam ģimene – divi pieaugušie un bērns, kurš pēdējā braucienā jau bija pilngadīgs jaunietis. Ceļojuma ilgums bija 2 nedēļas.

Foto: Privātais arhīvs

Madeirā pirmo reizi bijām 2005. gadā, kad Latvijā šis galamērķis vēl bija pilnīga mīkla.

Šajā salā iemīlējāmies no pirmā acu uzmetiena – fantastiska, ziedoša daba ar elpu aizraujošām ainavām, okeāns, draudzīga atmosfēra un garda vietējā virtuve.

Tāpēc zinājām, ka noteikti atgriezīsimies. 2022. gadā, noguruši no pandēmijas smagā perioda, nolēmām, ka īstā vieta, kur “uzlādēt baterijas”, ir Madeira.

Ceļojumus vienmēr plānojam paši, tā bija arī šajā reizē. Lai nokļūtu galamērķī mums bija nepieciešami trīs lidojumi ar pārsēšanos Vācijā (turpceļā Minhenē, atpakaļceļā Frankfurtē) un Lisabonā. Lidojām ar AirBaltic, Lufthansa un TAP Air. Iepriekš bijām dzīvojuši viesnīcās, bet šoreiz izlēmām par labu dzīvokļu īrei. Deviņas dienas dzīvojām salas rietumu daļā, pilsētiņā Madalena do Mar, vēl piecas dienas atvēlējām salas galvaspilsētas Funšalas apskatei. Īrējām auto.

Grūti izcelt vienu konkrētu lietu, kas iespaidoja visvairāk. Bijām sajūsmā par gājienu uz augstāko virsotni Piku Ruivu (Pico Ruivo), kur ceļa sākumā mēs sagaidījām saullēktu. Lieliska bija pelde klinšu baseinos Porto Moniz.

Mēs vienmēr cenšamies izbaudīt vietējo atmosfēru, tādēļ mums ir līdzsvars starp tūristu vietām un izzinošu klejošanu gan ar auto, gan kājām.

Tā vienā “klejošanas” dienā uzgājām bāku Ponta do Pargo ar brīnišķīgiem skatiem uz okeānu un salas krastiem. Tā, protams, ir tūristu iecienīta vieta, bet mēs to uzgājām gluži nejauši, jo tā nebija mūsu mērķu sarakstā. Vispār jāatzīmē, ka sala ir tik kompakta, ka nejauši var atrast diezgan daudz ko. Vēl nevaru nepieminēt lielisku āra kartingu Pista de Karting, kas atrodas salas ziemeļu daļā netālu no pilsētiņas Faial.

Šajā reizē izmēģinājām arī salas slaveno atrakciju – nobraucienu “toboggan” pītajās kamanās no Montes pilsētiņas gandrīz līdz Funšalai. Interesanti, ka viņiem ir arī kamanas, kas piemērotas trim braucējiem. Tiesa, šī bija vienīgā reize, kad Madeirā kā tūristi izjutām “čakarēšanu". Kad brauciens ir galā, kamanas uz vietas sagaida darbinieks, kurš piedāvā iegādāties pa ceļam uzņemtos foto un apjautājas, vai esi apmierināts ar braucienu. Saņemot pozitīvu atbildi, ļoti uzstājīgi mudina dot dzeramnaudu abiem puišiem, kuri vadījuši konkrētās kamanas. Tikmēr puiši stāv, skatās uz tevi un acīmredzami gaida. Protams, ar varu neviens nespiež ne bildes pirkt, ne dzeramnaudu dot, bet pozitīvo pieredzi tas tomēr nedaudz sabojā.

Kas attiecas uz ēšanu, Madeirā ir ļoti bagātīga izvēle ar restorāniņiem, kur baudīt gan vietējo, gan citu tautu virtuvi.

Mans ieteikums būtu rūpīgi izpētīt atsauksmes tīmeklī, jo tūristiem paredzētajās ēstuvēs var būt visai dažāda pieredze.

Piemēram, vienā apmeklējumā atkārtoti pasūtīti Pina Colada kokteiļi var bārmenim sanākt nu ļoti atšķirīgi. Vislabākā pieredze mums bija ar vietām, kur ēd vietējie. Ja tiek apmeklēta salas rietumu daļa, varu ieteikt mazu restorāniņu Portinho, kas atrodas pilsētiņā Jardim do Mar. Tur mēs atradām visgaršīgākās jūras veltes un brīnišķīgu svaigi spiestu mango sulu. Tik garšīgi, ka speciāli braucām otro reizi, kaut arī ceļš gar salas krastu bija slēgts un nācās braukt pa līkumainajiem kalnu ceļiem liekus padsmit kilometrus.

Ko darītu savādāk? Visu ceļojuma laiku īrētu dzīvesvietu ārpus Funšalas. Mūsu naktsmītne Madalena do Mar atradās tieši pie okeāna, tādēļ varējām peldēties un sauļoties, kad un cik sirds vēlas. Arī saulrieti uz balkoniņa bija nepārspējami. Turklāt šī atrašanās vieta ir lielisks sākuma punkts salas apskatei, jo turpat blakus iet izbūvētā maģistrāle, kas ātri ļauj nokļūt salas ziemeļu daļā. Funšalā, kaut arī dzīvoklis bija ļoti jauks un romantisks, šādu iespēju nebija. Turklāt augustā, kad ir tūrisma sezonas pilnbrieds, Funšala ir cilvēku pārpilna, kas pēc dažām dienām paliek nedaudz nomācoši.

Uz Madeiru noteikti brauksim atkal un atkal, jo vēl ir vairākas takas, kuras nav izietas, kā arī plānos ir paraglaidings no klints jau pieminētajā Madalena do Mar."

Janas ieteikumi tiem, kas plāno ceļojumu uz Madeiru

Iziet vismaz dažas no salas takām (vereda). Lai izvairītos no cilvēku pūļiem, vēlams sākt ceļu ļoti agri. Tīmeklī var atrast izsmeļošu informāciju gan par katras takas garumu un laiku, kas nepieciešams tās iziešanai, gan arī citām niansēm – sarežģītība, nepieciešamie palīglīdzekļi (piemēram, lukturītis).

Apmeklēt Monte katedrāli un pils tropisko dārzu. Dārzā ir arī izstāžu telpas, kurās iespējams apskatīt interesantas ekspozīcijas. Mūsu apmeklējumā bija Āfrikas skulptūru mākslas un dārgakmeņu un cēlmetālu ieguves izstādes. Turpceļā ir vērts doties ar trošu vagoniņu, kas piedāvā apskatīt salas ainavu no augšas, bet atpakaļ var nobraukt ar pītajām kamanām. Protams, ja tā šķiet ērtāk, trošu vagoniņš aizvedīs arī atpakaļ uz Funšalu.

Var izbraukt delfīnu un vaļu vērošanas tūrē ar kādu no organizētajiem laivu braucieniem. Dažkārt izdodas ieraudzīt šos jūras iemītniekus, citreiz – nē, bet izbrauciens ar laivu jebkurā gadījumā būs patīkams piedzīvojums. Ja ir vēlme un līdzi peldkostīms, var arī izpeldēties pa ceļam. Kad dēls bija maziņš, mēs braucām laivā, kurai bija stikla dibens, un varēja vērot, kas notiek zem ūdens. Īpaši aizraujoši kļūst tad, kad notiek zivju barošana.

Galvaspilsētā vēl ieteiktu apmeklēt Funšalas promenādi, futbola mīļotājiem – Krištianu Ronaldu statuju un muzeju, slaveno zemnieku tirgu jeb Mercado dos Lavradores. Ārpus Funšalas – vienkārši izbraukāt salu, jo skaisti skati gaida ik uz stūra. Atsevišķi var izcelt jau minētos dabiskos baseinus Porto Moniz, Santanas vēsturiskos namiņus, saulaino pilsētiņu Ponta do Sol. Var apmeklēt arī Porto Santo – kaimiņu salu ar fantastisku smilšu pludmali. Tiesa gan brauciens ar prāmi nav lēts prieks, un pludmale šajā nelielajā salā tiešām ir galvenais, ja ne vienīgais, apskates un baudīšanas objekts.

***

"Novatours" piedāvā tiešos lidojumus (~6 h) no Rīgas uz Madeiru līdz 19. aprīlim vienu reizi nedēļā (piektdienās). Īpaši izdevīgus ceļojumu piedāvājumus gada lielākajā ceļojumu izpārdošanā meklē šeit.

Raksts tapis sadarbībā ar "Novatours".