Ar vecām riepām mēģina sākt veiksmīgu biznesu (37)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Ozolnieku novadā atklāta jauna riepu pārstrādes iekārta. Tā ir pirmā Latvijā, kas nolietotās riepas spēj pilnībā pārveidot atpakaļ sākumproduktā – naftas izstrādājumā!

Iekārtas izstrādātāji skaidro sistēmas darbības pamatprincipus. Par spīti vispārpieņemtam uzskatam, ka riepas var tikai sadedzināt, šajā iekārtā tās tiek izkausētas un nerada kaitējumu apkārtējai videi, jo izmeši nenonāk atmosfērā.

Šī pirolīzes iekārta veic termisku karsēšanu bezskābekļa vidē, un rezultātā riepas pārvēršas naftas izstrādājumā, pirolīzes gāzē un vairākos citos blakusproduktos.

Riepas sāk sadalīties aptuveni 350 grādu temperatūrā. No 1 tonnas riepu var iegūt aptuveni 300 litru pirolīzes eļļas, tikpat oglekļa un metāla kordu. Viss process aizņem aptuveni 8 līdz 10 stundas, tāpēc iekārta darbojas visu diennakti.

Aivars Ieviņš «E Daugava» direktors: «Tur ir garš ceļš, kā tas gāzveida produkts sadalās vēl eļļā un gāzē. Gāzi mēs izmantojam krāsns kurināšanai, un eļļa mums nokļūst tvertnē. Tas ir galaprodukts. Papildus mēs iegūstam metāla kordu no riepām un ogli, kuru arī var izmantot kā kurināmo.»

Tā kā riepu izkausēšana pirolīzes ceļā ir jauna tehnoloģija, ko pēta un attīsta Amerikā, Vācijā un Ķīnā, projekta autori vispirms izveidoja minireaktoru.

«E Daugava» projekta vadītājs Andris Uļjanovs: «Mēs tiešām, arī šo iekārtu izmēģinot redzējām, kādi mīnusi tur ir. Mums tie cauruļvadi gāja ciet tāpēc, ka kondensācija pārāk ātri notika - ne ne tur, kur mēs gribējām, kondensācijas kolonnās, bet jau pirms tām cauruļvados; un tad mēs sapratām, kas mums ir jāpilnveido šeit lielajā iekārtā.»

«Eko Osta» valdes loceklis Andris Laškovs: «To tehnoloģiju mēs projektējām kopā ar speciālistu grupu. Šo tehnoloģiju pasūtījumu izvietoja Rīgas kuģu būvētavā Meļņika kunga ražotnē, kuru viņi mums pēc mūsu rasējumiem izbūvēja.»

Talkā ņēma Vācijas zinātnieku, vietējo siltumtehniķu un igauņu pieredzi, kas līdzīgu ražotni atklājuši pirms pusgada. Tas gan neradot bažas par izejmateriāla trūkumu, jo gada laikā Latvijā tiek izmestas ap 15 tūkstošiem tonnu nederīgu riepu.

Jaunā ražotne Salgalē spēj pārstrādāt ap pusotru tūkstoti tonnu riepu. Tuvākajā laikā tās jaudu plānots divkāršot, bet pašu tehnoloģiju modernizēt, lai varētu iegūt arī elektrību. Tuvējo māju iedzīvotāji gan nav vienisprātis, vai būs apmierināti ar jaunās ražotnes darbību.

Pensionāre Dzidra: «Tad, kad sāks kurināt, tad jau gan būs traki. Tad smird un tad nekāda gala nav, pagājušovasar, kad bija tā saulīte, tad briesmīgi smirdēja, tad tie dūmi nāca šeit visi un nevarēja glābties.»

Lopkopis Mihails: «Man te bites medu vāc un nekas netraucē. Varbūt kundze nedaudz pārspīlē. Es te jau piecus gadus dzīvoju un par rūpnīcas attīstību neuztraucos.»

Kopumā ražotnes izveide Ozolnieku novada Salgales pagastā izmaksājusi 309 tūkstošus latu, no kuriem 35% finansējusi Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra. Riepas ražotnē var nodot ikviens interesents, iepriekš vienojoties par apmeklējuma laiku. Riepu nodošana ir bezmaksas.

Komentāri (37)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu