Mikriņu līgums noslēgts jau dažas dienas pēc konkursa beigām (186)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: LETA

Līgums ar mikroautobusu konkursa uzvarētāju noslēgts jau dažas dienas pēc konkursa beigām. Savukārt Beļģijas reģistra dati rāda, ka konkursa uzvarētājs joprojām saistīts ar «Rīgas satiksmes» un «Rīgas kartes» darbinieka Aleksandra Brandava vārdu, ziņo TV3 raidījums «Nekā personīga».

«Rīgas satiksmes» darbinieka un partijas «Gods kalpot Rīgai» valdes locekļa Aleksandra Brandava uzņēmumi spēruši soli tuvāk tiesībām nākamajos piecos gados saimniekot Rīgas maršrutu taksometru tirgū. Pašvaldības uzņēmums «Rīgas satiksme» gadu sācis, noslēdzot ar šo firmu apvienību līgumu.

Brandavs ir ne tikai īpašnieks firmai, kas slēgusi līgumu ar paša darbavietu, bet arī amatpersona uzņēmumā, kam paša uzņēmumā jāievieš e-talona sistēma.

Īpaši stingrs konkursa nolikums

Maršruta taksometru nolikums bija uzrakstīts ļoti stingrs. «Rīgas satiksme» pieprasīja no katra pretendenta 20 000 latu drošības naudu, savukārt no konkursa uzvarētāja – 200 000 latu iemaksu uz nākamajiem pieciem gadiem un septiņu miljonu latu garantiju jaunu automašīnu iepirkumam.

Izslēdz no konkursa par nepareizi noformētu bankas garantiju

Konkursā tomēr pieteicās trīs pašreizējie pārvadātāji SIA «Blands» kopā ar mazākiem uzņēmējiem «DMK» un «Centība N». Viņi izveidoja uzņēmēju apvienību. Vietējās bankas atteica kredīta garantiju, to apvienība uz milzu procentiem sarunāja kādā bankā Maskavā. Tomēr arī tas nelīdzēja – trīs dienas pirms Ziemassvētkiem «Rīgas satiksme» šo apvienību izslēdza no tālākas dalības konkursā, jo bankas garantija nebija noformēta atbilstoši nolikumam. Firmas par to esot uzzinājušas tikai pēc Jaunā gada, kad jau bija par vēlu pārsūdzēt lēmumu.

Jeļena Cvetanoviča, SIA «Centība N» īpašniece: «Mūs noņēma nelikumīgi. Viņiem nebija citas izejas, ja mēs konkursu būtu zaudējuši, tad mēs censtos apsūdzēt konkursa rezultātus. Bet pēc tam, kad viņi mūs noņēma no distances, palika viens dalībnieks, un apstrīdēt viņa dalību ir ļoti grūti. Mēs zaudējām tādu iespēju.»

Konkursa uzvarētājs saistīts ar Brandavu

«Rīgas satiksme» noslēdza līgumu ar Aleksandram Brandavam piederošo uzņēmumu apvienību.

Aleksandrs Brandavs strādā divos pašvaldības uzņēmumos – «Rīgas satiksme» un «Rīgas karte». Paralēli Brandavs nodarbojas ar starppilsētu pasažieru pārvadājumu biznesu. Iepriekš viņa firmu sauca «Blagovest», tagad «B-Bus». Firma pieder Beļģijas uzņēmumam «B – International». Tas savukārt Brandavam.

Aleksandrs Brandavs, PSIA Rīgas satiksme Elektronisko norēķinu un projektu daļas vadītājs: «Es neko nekomentēšu, kas saistīts ar šo brīnišķīgo konkursu, tādēļ, ka es neesmu ne Latvijas, ne Beļģijas kompānijā, to visu jūs redzēsiet manā deklarācijā, bet pats galvenais, ka es arī varētu būt īpašnieks gan Latvijas, gan vēl kaut kādās kompānijās, īpašnieks es varu būt jebkādai kompānijai, bet reāli viss tas, ko jūs rādāt, nav taisnība.»

Beļģijas dati izmaiņas neuzrāda

Brandavs savas daļas Beļģijas uzņēmumā esot pārdevis mēnesi pirms gadu mijas. Taču dati, kurus žurnālisti saņēma no Beļģijas uzņēmumu reģistra, šādas izmaiņas neuzrāda. Vēl vismaz 6.janvārī Brandavs ir firmas «B – International» līdzīpašnieks.

Brandava uzņēmumam ir izdevīgi slēgt līgumu ar «Rīgas kartes» valdes locekli Brandavu, jo tā iespējams saņemt izdevīgākus nosacījumus e-talona ieviešanai jaunajos mikroautobusos. Šī pakalpojuma izmaksas nav publiski zināmas.

Leopolds Muižnieks, Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs: «Mēs nesaskatījām iespēju nopirkt jaunus autobusus, otrs tas, ka jāpērk no «Rīgas kartes» iekārtas priekš e-talona validēšanas un biļešu izsniegšanas. Šo iekārtu cena mums netika pateikta, teica, ka tas esot komercnoslēpums un individuāla katra dalībnieka iespēja vienoties.»

Brandava firma uzņēmusies lielas saistības

Brandava firma ir uzņēmusies lielas saistības. Tā garantē, ka par 50 santīmiem rīdziniekiem būšot iespēja braukt pilnīgi jaunā mersedesā ar kondicionieri, bezvadu internetu, televizoru, drošības siksnu un e-talonu.

Vitālijs Komars, SIA «B-Bus» valdes loceklis: «Mēģināsim pieskaņoties vairāk pie pilsētas, «Rīgas satiksmes» zīmola, tur būs zilas līnijas uz autobusiem, viņi būs ļoti līdzīgi Rīgas pilsētas sabiedriskajam transportam.»

Līdzšinējie pārvadātāji: biļešu cenas tiks celtas

Veco mikroautobusu firmu trijotne uzskata, ka nākotnes mikroautobusa biļete nevar maksāt 50 santīmus. Pie tik maza tarifa neesot iespējas nopirkt nolikumā paredzētos 200 jaunus mikroautobusus un ieviest e-talonu.

Jurijs Balabka, SIA «DMK» īpašnieks: «Viņi nosaka, ka piecos gados 25 miljoni lati būs apgrozījums, nu, es uzskatu un mūsu aprēķini kopējie ar bankas speciālistiem rāda, ka tikai tās lielākās izmaksas – darba alga, degviela un līzingi jau sastādīs pāri par 6 miljoniem latu ik gadu. Tie ir tikai izdevumi. Kur pārējie izdevumi? Apdrošināšanas, apkopes, pārējais un pārējais.»

Leopolds Muižnieks, Rīgas taksometru parka valdes priekšsēdētājs:

«Ja Brandavam iedos piešprici no valsts vai pilsētas kases, tad tas tā būs. Ja neiedos piešprici, tad tas tā nebūs.

Jo tas nevar būt. Saprotiet, nevar būt divi plus viens četri, nu nesanāk nekādīgi.»

Ietekmīgs ierēdnis ar milzu algu

Brandavs Rīgas domes struktūrās ir ietekmīgs ierēdnis. Šobrīd viņa alga «Rīgas satiksmē» un «Rīgas kartē» pārsniedz 8000 latu.

Žurnālists: «Kādi ir viņa pienākumi «Rīgas kartē»?»

Leons Bemhens, PSIA «Rīgas satiksme» valdes priekšsēdētājs: «Tātad «Rīgas kartē» viņš ir deleģēts no «Rīgas satiksmes» kā «kartes» 51% turētājs. Tātad tiešām ir deleģējusi Brandava kungu tur valdē, bet tālāk tiešām par valdes kompetenci un par pilnvarojumiem tas ir «Rīgas kartes» jautājums.»

Žurnālists: ««Rīgas satiksme» deleģējusi jau esošu strādājošu darbinieku, apakšuzņēmumā, kur pieder kontrolpakete, kur viņš saņem apmēram 80 000 latu, un jūs principā nekontrolējat, kādi viņam ir pienākumi?»

Leons Bemhens: «Tātad šinī gadījumā kapitāla daļu turētājam, īpašniekam, sauciet kā gribat, gluži nav primārais pienākums kontrolēt katra pienākumus.»

Žurnālists: «Vai šie pienākumi Aleksandram Brandavam nedublējas «Rīgas satiksmē» un «Rīgas kartē»?»

Leons Bemhens: «Nu, domāju, ka kaut kur kaut kāda saskarsme noteikti ir, jo pateikt, ka nekas nedublējas, nu par dublēšanos to nevar nosaukt, bet tieši otrādi – no šādas darbības var rasties kaut kāda sinerģija.»

Ušakovs konkursu neaptur pat uz KNAB pārbaudes laiku

Pēc Kārļa Kavaca skandāla Rīgas vadība solīja pievērst lielāku uzmanību darbinieku darījumiem. Tagad Rīgas mērs nevēlas apturēt mikroautobusu konkursu pat uz laiku, kamēr savu pārbaudi veic Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.

Nils Ušakovs, Rīgas domes priekšsēdētājs: «Šī konkursa norisē noteikumi un rezultāti tika apskatīti IUB sešas reizes. Visas reizes IUB ir ļāvis turpināt. Pēdējais bija atzinums, ka viss ir atbilstoši likumam.»

Žurnālists: «Jā, bet IUBs jau nevērtē interešu konfliktus. Ja cilvēkam Beļģijā šis uzņēmums ir, kam savukārt pieder uzņēmums, kas rīdziniekiem nodrošinās šo te pakalpojumu, vai Rīgas dome pati nevarēja pagaidīt ar rezultātu izsludināšanu un nesteigties ar pakalpojuma sākšanu?»

Nils Ušakovs: «Man nav neviena papīra, neviena pamatojuma, ka te varētu būt stāsts par interešu konfliktu.»

Komentāri (186)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu