Menu
RUS
Tavs pārlūks ir novecojis, lūdzu atjauno to..
Sīkdatnes (cookies) mums sniedz iespēju uzlabot jūsu kā lietotāja ērtibas. Turpinot izmantot mūsu vietni, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. VAIRĀK >

800 eiro par braucienu uz Liepāju jeb cik lietderīgi valdība tērē naudu

TVNET/TOP 10 164
  • Video
  • Raksts
Foto: LNT video, LETA

Diez vai jūs maksātu par braukšanu, ja tas būtu vairākkārt dārgāk nekā ar taksometru, vai ne? Tomēr izrādās, ka tieši tik dārgi brauc Saeimas deputāti un ne pirmo gadu vien! Kā gan iespējams, ka brauciens uz Liepāju un atpakaļ maksā vairāk nekā 800 eiro, kas ir dārgāk nekā aizlidot, piemēram, uz Ameriku? Un kā paši deputāti skaidro šādu acīmredzamu izšķērdību, kas pārspēj jebkuras greznības robežas? Un vai viņiem pietiks gribas mainīt savu pieradumu pie ērtībām un atteikties no tik plašas dzīves, kuru apmaksājam mēs visi?

Saeimas deputātiem – tautas ievēlētiem priekšstāvjiem – būtu jārāda priekšzīme it visā, ieskaitot to, kā tiek tērēts parlamenta budžets, ko veido nodokļu maksātāju nauda. Tomēr Saeimas saimniecībā gluži pretēji – tiek saskatīta liela izšķērdība.

Tā secinājusi Elīna Siliņa, kuras vadītā Publisko izdevumu un revīzijas komisija pārrauga Saeimas finanses. Tās pētot, viņa atklājusi, ka nodokļu nauda parlamentā tiek tērēta nelietderīgi. Par to, deputātes vērtējumā, liecinot, piemēram, nepilnības atalgojuma sistēmā un nesamērīgi lielais darbinieku skaits.

Kliedzoši lielas Saeimas autobāzes izmaksas: 1,87 eiro/km

Saskaņā ar Valsts kases kopsavilkumu, autobāzes

kopējie izdevumi pērn bija 2,5 miljoni eiro.

Izanalizējot atskaiti par pagājušo gadu, revīzijas komisijas vadītāja secinājusi, ka brauciens ar Saeimas auto kilometrā izmaksā 1,87 eiro.

Lai saprastu, cik tas ir nesamērīgi dārgi, – ja ar dienesta automašīnu dotos 440 kilometru braucienā no Rīgas uz Liepāju un atpakaļ, tas izmaksātu 822 eiro. Par šādu naudu var aizlidot uz Ameriku un atpakaļ.

«Kopumā 2013. gadā Saeimas autobāzes transportu mēs izmantojām gandrīz vienu miljonu kilometru nobraucām. Un, liekot pretī visas izmaksas un sadalot uz šiem kilometriem, tāda ir šī kilometru cena,» skaidro Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas vadītāja Elīna Siliņa.

Salīdzinājumam,

braucot ar taksometru, deputāts Liepājā nokļūtu divas ar pusi reizes lētāk

nekā ar dienesta automašīnu. Saskaņā ar vairāku taksometra kompāniju informāciju rēķins būtu no 300 līdz 360 eiro.

Elīna Siliņa skaidro, ka tas ir tikai viens no piemēriem, kas spilgti apliecina izšķērdību Saeimā. Deputātei pievienojas kolēģis Imants Parādnieks, kurš ir tuvs sabiedrotais cīņā pret nelietderīgiem tēriņiem Saeimā.

Pašiem deputātiem grūti noticēt

Arī Saeimas deputāts Ilmārs Parādnieks uzskata, ka 2,5 miljoni eiro, kas tiek iztērēti katru gadu, ir nesamērīga summa.

Bet aptaujātajiem Saeimas prezidija deputātiem, kuri vada parlamenta darbu, ir grūti noticēt, ka dienesta automašīna ir ērtība zelta vērtē.

«Es gribētu teikt, protams, deputāte Elīna Siliņa ir beigusi zviedru ekonomikas augstskolu un droši vien viņai ir ļoti labas zināšanas matemātikā. Es savukārt esmu beigusi Latvijas Universitāti un Juridisko fakultāti un nezinu, kādas formulas viņa ir lietojusi, lai šādus aprēķinus iegūtu,» secina Saeimas priekšsēdētāja Solvita Āboltiņa.

«Tie ir viena deputāta rēķinājumi. Nezinu, cik tie ir korekti. Es nevaru komentēt, ko cits cilvēks ir sarēķinājis,» uzsver Saeimas priekšsēdētājas biedrs Andrejs Klementjevs.

«Ja šādi kliedzoši skaitļi atbilstu patiesībai, tad autobāze vispār nespētu funkcionēt,» pārliecināta ir Saeimas priekšsēdētājas biedre Inese Lībiņa-Egnere.

Saeimas autobāzes direktors Jānis

Podgaiskis uzskata, ka Elīnas Siliņas aprēķini neatbilst reālajai situācijai,

jo Saeimas autobāze apkalpo ne tikai parlamentu, bet arī vairākas citas valsts iestādes, ko deputāte nav ņēmusi vērā.

«Tas nav korekti tāpēc, ka tas bija rēķināts tā: ņemti faktiskie izdevumi par 2013. gadu un laikam bija dalīts uz nobraukumu, kas attiecas tikai uz Saeimu, bet vajadzēja dalīt uz nobraukumu, kas vispār nobraukts,» skaidro Saeimas autobāzes direktors Jānis Podgaiskis.

Viņš aprēķinājis, ka autobāzes mašīnas kilometra cena ir 1,24 eiro. Tomēr arī tas nozīmē, ka aizbraukt uz Liepāju joprojām ir krietni dārgāk nekā ar taksometru, jo ceļš ar dienesta mašīnu, šādi rēķinot, izmaksā 545 eiro.

«Es domāju, ka tas nav dārgi tāpēc, ka galvenais mūsu uzdevums ir nodrošināt ar kvalitatīvu apkalpošanu un galvenais, lai būtu drošība,» uzskata Jānis Podgaiskis.

Elīna Siliņa gan paliek pie saviem aprēķiniem un uzskata, ka autobāzes vadītājs sabiedrību maldina

No Saeimas budžeta netiek dotēts transports, ar ko tiek nodrošinātas citas valsts iestādes. Tas ir maksas pakalpojums.

Saeimas autobāzē ir 71 transporta līdzeklis un strādā 126 darbinieki. Aizvadīto gadu laikā samazināts gan strādājošo, gan mašīnu skaits, tomēr revīzijas komisijas vadītājas ieskatā nav atrisināta autobāzes galvenā problēma – lielās dīkstāves, kam autobāzes vadītājs nepiekrīt.

«Jūs saprotiet, te nevar tā vērtēt tāpēc, ka citi no rīta ļoti agri brauc, citi vakaros brauc, citi pēcpusdienās brauc, citi sestdienās, svētdienās strādā. Noslogojums visu laiku ir,» aizstāvas Jānis Podgaiskis.

Taču revīzijas komisijas vadītāja izanalizējusi, ka augsts pieprasījums pēc mašīnām ir tikai darbdienas sākumā un beigās, jo dienesta auto galvenokārt tiekot izmantots daudzu deputātu un darbinieku vešanai uz darbu un mājām.

«Dīkstāves, kas ir pa dienas vidu, ir milzīgas, un tās arī sadārdzina. Ikdienā braucot uz māju, es uzskatu, ka tas nav īsti pieņemami. Tā ir tāda privilēģija, no kuras vajadzētu atteikties. Redzot to milzu ietaupījumu, ko tas varētu dot, jā,» uzskata Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas vadītāja Elīna Siliņa.

Taču pie šāda servisa Saeima ir pieradusi gadiem un ikviens mēģinājums to mainīt beidzies ar neveiksmi.

«Ir liela pretestība. Nenoliegšu. Ļoti grūti ir tām frakcijām, kas ir ar pieredzi, – deputāti, kuri ir ar pieredzi, un, protams, Saeimas personālam, kas ir šeit jau ar 20 gadu pieredzi, mēģināt kaut ko mainīt,» tā Siliņa.

Siliņa rosina meklēt citus risinājumus ikdienas nokļūšanai no mājām uz darbu Saeimā

Viņasprāt, ir krietni jāiegrožo braukšana ar dienesta automašīnām un to vietā ir jāizmanto spēkā esošā deputātu transporta izdevumu kompensēšanas sistēma. Kompensācijas lielums atkarīgs no tā, cik tālu no Rīgas deputāts dzīvo, un to var izmantot arī dzīvokļa īrei.

Turklāt likums paredz, ka dienesta auto drīkst izmantot tikai izņēmuma gadījumos, kad bez tā nevar veikt tiešos darba pienākumus. Un ērtā vizināšanās ar dienesta auto uz mājām par tādu nav uzskatāma.

«Tā ir absurda pašos pamatos. Valsts ir pateikusi, ko nedrīkst darīt pašvaldībās, ko nedrīkst darīt privātais uzņēmums - tas nevar tikt skaitīts saimnieciskajā darbībā. Un šeit tas tiek darīts pilnīgi pretēji,» vērtē Parādnieks.

Saeimas priekšsēdētāja to uzskata par strīdīgu lietu, tāpēc aicina ieviest skaidrību: «Ir šobrīd diskusijas par to, ir jāaicina talkā gan KNAB darbinieki, gan jāpaskatās, kādā veidā tas tiek izmantots, bet tam ir jābūt precīzi noteiktam un ir jābūt vienveidīgai piemērošanai.»

Elīnas Siliņas aktivitātes Saeimas priekšsēdētāja saista ar to, ka šogad tika skaidri noteikts –

deputāti, kuri saņem privātā transporta kompensāciju, dienesta auto nedrīkst izmantot.

«Man ir atkal ļoti žēl, ka šajā situācijā sarunas par autobāzi notiek tajā brīdī, kad Saeimas prezidijs, kurš uzrauga šobrīd Saimnieciskās komisijas vietā izdevumus, konstatēja to, ka iekšējo normatīvo dokumentu nepilnību dēļ neatkarīgie deputāti, tajā skaitā Elīna Siliņa ir rekordiste šajā, ir izmantojusi šo normatīvo dokumentu zināmas pretrunas un ir saņēmusi gan kompensāciju par savas personīgās automašīnas izmantošanu deputāta pienākumiem. Plus vēl arī ir izmantojusi Saeimas transportu,» vērtē Solvita Āboltiņa.

Deputāte personīgu ieinteresētību noliedz un uzsver, ka viņas mērķis ir sistēmu beidzot padarīt caurspīdīgu un panākt, ka visiem deputātiem ir vienādi nosacījumi.

«Ja par neatkarīgajiem vai pie frakcijām nepiederošajiem deputātiem šī uzskaite ir ieviesta, tad par pārējiem 90 deputātiem šī uzskaite nav ieviesta,» skaidro Siliņa. Tas nozīmē, ka izkontrolēt, kādā apmērā tiek izmantotas dienesta mašīnas, var tikai pie frakcijām nepiederošos deputātus. Savukārt partiju deputātu braucieni atsevišķi netiek iegrāmatoti, jo tiek apkopoti visas frakcijas kopējā uzskaitē.

Siliņas priekšlikumi - juridisks brāķis

Pārmetumi, ka frakciju deputātu vizināšanās ar dienesta mašīnām ir neizkontrolējama un sadārdzina autobāzes uzturēšanu, Saeimā tiek uztverti asi. Par temata jutīgumu liecina arī audioieraksts no šīs nedēļas Juridiskās komisijas sēdes, kurā Elīnas Siliņas priekšlikumi sistēmas sakārtošanai tika noraidīti kā juridisks brāķis. Neiztika arī bez balss pacelšanas.

Tikmēr Saeimas autobāzē norāda, ka tā atrodas ķīlnieka lomā, jo pilnībā ir atkarīga no parlamenta lēmumiem. Tās vadītājs ir noguris no nemitīgās neziņas par darbavietas nākotni.

Lai gan Saeimas vadība apgalvo, ka ir gatava atbalstīt jebkuru priekšlikumu nelietderīgu tēriņu novēršanai, centieni būtiski reformēt dienesta auto saimniecību pagaidām vairāk līdzinās cīņai ar vējdzirnavām.

Imants Parādnieks Solvita Āboltiņa KNAB
164 Komentāri