Unikālais rapšu eļļas tauku sastāvs to izceļ starp citām augu eļļām

FOTO: Publicitātes foto

Eļļā ir daudz tauku, taču lai tas jūs nebiedē. Ja netiek pārsniegta to diennakts norma, tauki ir nepieciešami uzturā, bez tiem nenotiktu normāla vielmaiņa, organisms neuzņemtu taukos šķīstošos vitamīnus un tml. No veselīgajiem taukiem neatsakieties pat tad, ja cenšaties nomest svaru.

Uztura speciālisti norāda, ka ir ļoti labi laiku pa laikam mainīt eļļas veidus, jo katrai no tām ir atšķirīgas īpašības. Vairums eļļu nav lētas, taču pievienošanai salātiem vai putrai pietiek arī ar vienu tējkaroti, bet labums no tās būs ļoti liels. Salātiem, aukstajiem ēdieniem ieteicams izvēlēties pēc iespējas augstākas kvalitātes, vislabāk pirmā spieduma ar mehāniskiem līdzekļiem iegūtu vai ekoloģisku, ģenētiski nemodificētu augu (bet ne izspaidu) eļļu.

Ne mazāk būtisks faktors ir eļļas sastāva izmaiņas, mainoties karsēšanas temperatūrai. Ja ēdiens tiek gatavots, eļļu karsējot, tajā notiekošo fizikālo un ķīmisko reakciju dēļ izmaiņas notiek gan ēdienā, gan eļļā. Zinātnieki visā pasaulē veic neskaitāmus pētījumus, lai noteiktu, kā mainās dažādu veidu eļļas sastāvs, karsējot augstā temperatūrā – ēdienu cepot uz pannas uz plīts, uz cepešpannas cepeškrāsnī, cepot uz grila vai tml. Cepšana palīdz iegūt vēlamo ēdiena aromātu un kraukšķīgumu, brūno nokrāsu, izvilkt lieko šķidrumu vai tml., taču tajā pat laikā tā var mazināt uzturvērtību.

Ēdiena gatavošanai visā pasaulē tiek izlietots ļoti daudz eļļas, tāpēc ir ļoti būtiski zināt, kā karsējot mainās katra eļļas veida sastāvs, īpaši ja tas notiek ļoti augstā temperatūrā. Zinātnieku pētījumi liecina, ka salīdzinot dažādu veidu eļļas, piemēram, saulespuķu, zemesriekstu vai sojas, to sastāvs karsējot mainās visvairāk, jo sevišķi tas attiecas uz polinepiesātināto taukskābju daudzumu. Savukārt rapšu eļļas struktūra mainās daudz mazāk, bet polinepiesātināto tauku saturs tajā gandrīz nemainās.

Rapšu eļļa gandrīz nemaz nedūmo pat augstā temperatūrā un arī tāpēc rapšu eļļu saimnieces uzskata par piemērotāku cepšanai. Uztura speciālisti iesaka katrā virtuvē turēt divu veidu eļļas – rafinētu un nerafinētu. Rafinētā rapšu eļļa ir universāla, jo tai ir neitrāla garša un aromāts.

Rapšu eļļas ķīmiskais sastāvs, salīdzinot ar citu veidu eļļām, ir unikāls: tajā ir vismazākais piesātināto taukskābju daudzums (gan biznesa, gan populārajā literatūrā bieži vien lietojamais saīsinājums – PTS), tā bagātīgi satur būtiskākās polinepiesātinātās taukskābes (PNTS, Omega-3 un Omega-6). Šīs taukskābes noteikti jāuzņem ar uzturu katru dienu optimālās attiecībās, kas tieši ir raksturīgas rapšu eļļai (Omega-3:Omega-6=1:3).

Uz augšu
Back