Viss sākās ar vienu tvītu 2007. gada 23. augustā sociālajā tīklā «Twitter». Tas bija sākums «hashtag» jeb mirkļbirkas uzvaras gājienam. Neskatoties uz to, ka «Twitter» sociālais tīkls salīdzinājumā ar citiem nav piedzīvojis milzīgus apmeklējuma kāpumus, tā popularitāte pamazām ir augusi. Tā noteiktām patērētāju grupām un uzņēmumiem joprojām ir būtiska socializācijas un komunikācijas platforma. Turklāt mirkļbirka tagad ir daļa no komunikācijas dažādos kanālos.
«Hashtag» jeb mirkļbirka svin 10 gadu jubileju
Šis ir tvīts jeb ieraksts, kuru «Twitter» lietotājs Kriss Mesina (Chris Mesina) ievietoja platformā. Tas bija ieteikums izmantot mirkļbirku kā dažādu grupu pazīmi vai vienojošu sarunas tēmu:
how do you feel about using # (pound) for groups. As in #barcamp [msg]?— ⌗ChrisMessina (@chrismessina) August 23, 2007
Ideja veiksmīgi iedzīvojās un kļuva par unikālu kopienu saziņas veidu tiešsaistē. Tagad mirkļbirkas ir kļuvušas par spēcīgu zīmolu reklāmas instrumentu, kas palīdz paplašināt auditoriju un iesaistīties tiešsaistes komunikācijā. Patiešām, vairs neviena mārketinga kampaņa nav iedomājama bez mirkļbirkas! Zīmoli ar to palīdzību pievērš uzmanību uzņēmumam un ļauj klientiem dalīties pieredzē sociālajos tīklos. Kā tiešsaistes komunikācijas simbols mirkļbirka jau ir pārcēlušās uz produktu iepakojumiem, reklāmas laukumiem, kā arī drukātajām un TV reklāmām.
Mirkļbirkas jeb hashtag izmanto arī dažādās sociālās aktivitātēs. Ja pasaulē kaut kas notiek, tas tiek apspriests «Twitter» un tam ir sava mirkļbirka. Piemēram, Latvijā sociālajos tīklos ir iedzīvojusies mirkļbirka «#teirdarbs», ar ko tiek papildināts gandrīz katrs darba sludinājums. Turklāt ne vien «Twitter», bet arī citos sociālajos tīklos. Un izmanto to gan lielas korporācijas, gan nelieli uzņēmumi.
Šis ir joprojām populārākais «tvīts» jeb ieraksts, kas veikts sociālajā tīklā «Twitter». «Wendy's» ir ātrās ēdināšanas kafejnīcu ķēde, kas iekļuva mirkļbirku sarunā. «Twitter» lietotājs @carterjwm pajautāja @Wendys, cik retvītu būtu nepieciešams, lai visu gadu saņemtu nagetu piegādi bez maksas. «Wendy's» atbilde bija: «18 miljoni.» Šai sarakstei sekojošā retvītošanas kampaņa, izmantojot mirkļbirku #NuggsForCarter, kļuva par pasaules sensāciju. Tā ir visvairāk retvītotā ziņa. Savukārt «Wendy's» ļoti ātri novērtēja mirkļbirku un atbilstoši reaģēja, padarot tviterziņu par daļu no savas reklāmas kampaņas visā pasaulē.
.@carterjwm is now the most retweeted tweet of all-time. That’s good for the nuggets, and $100k to @DTFA. Consider it done. #nuggsforcarter pic.twitter.com/k6uhsJiP4E— Wendy's (@Wendys) May 9, 2017
Zīmoli mirkļbirkas izmanto arī, lai veidotu sekotāju tīklu kādam produktam, pakalpojumam vai pašu radītai aktivitātei. Piemēram, 2017. gada maijā «Nike» kampaņa #Breaking2 pulcēja trīs labākos planētas skrējējus Itālijā, lai uzstādītu jaunu rekordu slēgtajā maratonā, kas tika pārraidīts tvitera tiešraidē. (Jā, «Twitter» tagad iespējama arī video tiešraide!) Fani varēja ne tikai sekot līdzi mēģinājumam uzstādīt rekordu, bet arī iesaistīties sarunās par unikālo notikumu, izmantojot mirkļbirku.
Breaking the 2-hour marathon. Crazy? Yes. So we’re doing it. #LIVE
Retweet or ❤ for @Nike #Breaking2 notifications. pic.twitter.com/Ue5Tvu3YCe— Nike (@Nike) May 5, 2017
Lai kā arī kritizēts, interesanti, ka «Twitter» savulaik būtiski mainīja izpratni par to, kā zīmoli var uzrunāt patērētājus. Šobrīd cilvēki var sazināties ar gandrīz jebkuru uzņēmumu, kas izmanto sociālos tīklus. Un tas viss aizsākās «Twitter».