/nginx/o/2018/07/11/8638356t1h508d.jpg)
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds iekļauts patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju sarakstā. Tas apliecina ombuda objektivitāti izskatīt apdrošinātāju un to klientu savstarpējos strīdus. Vienlaikus izmaiņas ombuda darbības principos nodrošinās klientiem efektīvāku un lētāku sūdzību procesa izskatīšanu, informē Latvijas Apdrošinātāju asociācija.
«Patērētāju tiesību aizsardzības centra lēmums ir būtisks novērtējums mūsu pieredzei un darbības caurspīdīgumam. Apdrošinātāju klientiem tā ir papildu garantija, ka viņu sūdzības tiek izskatītas godprātīgi,» norāda Latvijas Apdrošinātāju asociācijas prezidents Jānis Abāšins.
Strādājot pie ombuda darbības principu uzlabošanas, Apdrošinātāju asociācija ņēma vērā gan biroja Juridiskās komisijas, gan Patērētāju aizsardzības centra ieteikumus - ombuda reglamentā iestrādātas Patērētāju ārpustiesas strīdu risinātāju likuma prasības. Tādejādi atvieglota sūdzību pieteikšana un izskatīšana kā klientiem, tā apdrošinātājiem. Piemēram, tagad iespējams sūdzību izskatīt arī rakstveidā, nosūtot un saņemot visu informāciju elektroniski, kas būtiski atvieglo un saīsina komunikācijas procesu. Tāpat arī klientam nav nepieciešams izmantot jurista un citu ekspertu pakalpojumus, kas prasa papildu izdevumus.
Kā lielākos ieguvumus apdrošināšanas klientiem asociācija min drošības naudas samazināšanu par sūdzību izskatīšanu, kā arī atlīdzību limitu paaugstināšana, par ko var iesniegt sūdzību.
Mazākā drošības nauda 30 eiro apmērā būs jāmaksā, iesniedzot sūdzību līdz 3000 eiro. Jo lielāks sūdzības apmērs, jo lielāks drošības naudas samazinājums. Piemēram, par sūdzību, ja atlīdzības apmērs ir 9000 eiro, iepriekš bija jāmaksā drošības nauda 150 eiro, tagad - 60 eiro. Drošības nauda tiek atdota, ja sūdzību apmierina, kā arī gadījumos, kad sūdzību neizskata, piemēram, ja tā neatbilst reglamentam.
Atlīdzību limiti palielināti dzīvības, ceļojumu un nelaimes gadījumu apdrošināšanas veidiem - no 5000 eiro uz 10 000 eiro, kā arī KASKO - no 40 000 eiro uz 50 000 eiro. Sūdzības par īpašuma apdrošināšanu arī turpmāk varēs iesniegt, ja atlīdzības apmērs ir līdz 200 000 eiro, savukārt vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā - līdz 10 000 eiro.
Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuda darbības mērķis ir panākt, lai apdrošināšanas sabiedrību klientu - fizisku personu - sūdzības par atlīdzību izmaksām tiktu efektīvi izskatītas ārpustiesas procedūrā. Tā ir iespēja klienta sūdzību izskatīt ātrāk un lētāk nekā tiesā, savukārt apdrošinātājiem tā ir iespēja atrast nepilnības vai neskaidrības savos noteikumos un labot tās.
Ombudā tiek izskatītas fizisku personu sūdzības par apdrošinātāja pieņemto lēmumu saistībā ar apdrošināšanas atlīdzības izmaksāšanu vai atteikumu to izmaksāt nelaimes gadījumu, ceļojumu, dzīvības, īpašuma, KASKO un tagad arī vispārējās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanā.
Kopš darbības sākšanas 2004.gadā Apdrošinātāju asociācijas ombuds saņēmis vairāk nekā 90 sūdzību, no kurām aptuveni 30% apmierinātas pilnīgi vai daļēji, aptuveni 65% atzītas par nepamatotām, bet vidēji 5% gadījumu panākts izlīgums. Gandrīz 60% sūdzību ir KASKO apdrošināšanā, savukārt ap 30% - īpašuma apdrošināšanā.
Latvijas Apdrošinātāju asociācija ir biedrība, kas pārstāv apdrošināšanas nozares intereses nolūkā sekmēt tās attīstību un caurspīdīgu pārraudzību. Asociācijā ir 16 biedri, kas aptver 99% Latvijas tirgus. Kopš 2004.gada darbojas arī asociācijas ombuds jeb ārpustiesas atlīdzību strīdu izskatīšanas institūcija.