/nginx/o/2025/05/02/16817518t1hac02.jpg)
“Tesla” jaunie risinājumi tiek ieviesti pārāk vēlu. Kamēr VW un BYD strauji uzlabo savas pozīcijas, Īlona Maska uzņēmums joprojām pārdod tos pašus automobiļus kā pirms vairākiem gadiem. Tomēr, visticamāk, arī bosa reputācija ir vainojama pie tā, ka pārdošanas rādītāji Eiropā turpina samazināties.
ASV elektromobiļu ražotāja “Tesla” pārdošanas apjoma kritums galvenajos Eiropas tirgos aprīlī turpināja nemazināties. Saskaņā ar jaunākajiem datiem, piemēram, pārdošanas rādītāji Zviedrijā samazinājās par 80,7%. Nīderlandē kritums bija 73,8 %, bet Portugālē – 33%. Arī Dānijā un Francijā tika pārdots uz pusi mazāk “Tesla” automobiļu nekā pirms gada. Savukārt Norvēģijā pārdošanas apjomi palielinājās par 11,8 procentiem.
Viens no iemesliem, kādēļ daudzviet vērojams kritums, ir tas, ka uzņēmums saskaras ar arvien lielāku konkurenci, ko rada tādi pazīstami autoražotāji kā Volkswagen un galvenokārt jaunpienācēji no Ķīnas, piemēram, BYD. ““Tesla” ar savu pašreizējo produktu piedāvājumu lielā mērā ir zaudējusi tehnoloģisko pārsvaru,” sacīja piegādes ķēdes speciālista SC Insights līdzdibinātājs Endijs Leilends.
Pašlaik Īlona Maska vadītais uzņēmums tirgū laiž jaunu versiju savam vislabāk pārdotajam Model Y. Šo transportlīdzekli var pasūtīt daudzos Eiropas tirgos, taču klientiem tas tiks nodots tikai jūnijā. Tikai tad būs skaidrs, cik lielā mērā modeļa maiņa ietekmēs pārdošanu.
Galu galā Maska atbalsts labējiem populistiem ir ticis asi kritizēts. Daudzi klienti, Maska politikas satraukti, novērsās no zīmola flagmaņa, it īpaši Eiropā un svarīgākajā ASV tirgū – Kalifornijā. “Tesla” automašīnas un filiāles kļuva par protestu un vandālisma objektu.
“Zīmola reputācija Eiropā ir cietusi neveiksmi,” sacīja elektriskās mobilitātes informācijas dienesta Electrifying.com vadītāja Džinnija Beklija. Viņa atsaucās uz aptauju, saskaņā ar kuru 59% respondentu kā iemeslu, kāpēc nepirkt “Tesla”, minēja Īlona Maska darbību.
Nav pārsteidzoši, ka Norvēģijā vērojama pretēja tendence nekā pārējā Eiropā. Gandrīz deviņi no desmit Skandināvijas valstī pārdotajiem jaunajiem automobiļiem tagad ir elektroautomobiļi, liecina Ceļu satiksmes pārvaldes dati gada sākumā. Tas nozīmē, ka tur valdība ir gandrīz sasniegusi savu mērķi – no 2025.gada uz ceļiem laist tikai jaunus elektromobiļus.
Norvēģijas priekšrocība ir tā, ka šajā valstī netiek ražoti automobiļi, un tāpēc tajā nav spēcīga automobiļu lobija. Tas ir ļāvis Norvēģijas valdībai noteikt augstus ievedmuitas nodokļus iekšdedzes transportlīdzekļiem, savukārt elektromobiļi ir atbrīvoti no šādiem nodokļiem un tiem piemēro papildu nodokļu atvieglojumus. Eksperti uzskata, ka šī stratēģija darbojas arī tāpēc, ka tā ir saglabājusies ilgu laiku. “Tā ir svarīga atziņa: izveidot lielu stimulu paketi un padarīt to paredzamu ilgtermiņā,” toreiz teica transporta ministra vietniece Cecilie Knibe Kroglund.
2024. gadā visvairāk jaunu automobiļu Norvēģijā būs no “Tesla”, kam sekos Volkswagen un Toyota, taču zināmu tirgus daļu ieguva arī piegādātāji no Ķīnas.