Ķēdes zāģis

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Pareizi lietots zāģis rūks ātri un ilgi.

Apzāģēt ābelei zarus var arī ar parasto fuksīti. Tomēr, ja dārzā ir vairāk nekā divas ābeles un kādreiz vajag sazāģēt malku ugunskuram, apzāģēt brusu galus un ir iespējams atlikt vismaz septiņdesmit latu, ieteicams nopietni apsvērt klusa elektrozāģa vai mobila benzīna zāģa iegādi. Tas noteikti ietaupīs jūsu laiku un, pareizi lietots, kalpos ilgus gadus.

Latvijas tirgū ir pieejami apmēram divdesmit kompāniju ražotie zāģi, kas atšķiras cenas, servisa un lietojuma ziņā. Tomēr svarīgākais jautājums pirms zāģa iegādes ir, kam zāģis tiks lietots, tādēļ izvēlieties pietiekami jaudīgu zāģi jau pašā sākumā. Daudzi pirmajā reizē nopērk zāģi ar nepietiekamu jaudu, un instruments nekalpo saviem mērķiem vai arī "pārstrādājas" un lūst. "Brīdī, kad saimnieks gribēs sazāģēt baļķus ziemas malkai, viņam jau vajadzēs profesionālu aparātu," stāsta Zemgus Vītoliņš, "Mežam un dārzam" veikala vadītājs. Viņš skaidro, ka amatieru zāģa motora karkass parasti ir no plastmasas, kurā sēdošais cilindrs un kloķvārpsta pie lielām un ilgstošām slodzēm sakarst, deformē karteri un zāģis vairs nedarbojas. Remonts ir dārgs. "Cilvēki ļoti bieži nopērk jaunu zāģi un pēc nedēļas ir atpakaļ, un jūk prātā, kad par remontu ir jāmaksā 150 latu," saka Z. Vītoliņš. Arī veikala "Sils" vadītājs Kaspars Žemaitis smagu darbu veikšanai, piemēram, malkas baļķu un koku zāģēšanai iesaka profesionālu zāģi, ja "vien zāģus negrib bieži mainīt". Šādi, piemēram, "Husqvarna" ražojuma motorzāģi ar alumīnija karteri maksā, sākot no apmēram 320 latiem. Citu ražotāju zāģi parasti mēdz būt nedaudz lētāki.

Pareiza lietošana

Pareizi lietots, labs zāģis var kalpot piecpadsmit gadu. Tāpēc ieteicams zāģi pirkt specializētajos veikalos. To pārdevēji ikdienā saskaras ar pārdodamo tehniku un var izstāstīt pircējam, ka, piemēram, tā eļļa, ko sajauc ar motorzāģim domāto benzīnu, ir ļoti specifiska – remontdarbnīcā bieži nokļūst instrumenti, kuros benzīna mīkstināšanai izmantota eļļa, kas domāta motoriem ar zemāku apgriezienu skaitu. Ar šādu eļļu zāģa motors ātri pārkarst un ir pagalam.

Daudzi arī nezinot, ka ar eļļu sajaukto degvielu nedrīkst glabāt ilgāk par trim nedēļām – degviela ātri neitralizē eļļas mīkstinošo iedarbību un motors pārkarst. "Vasarās servisā bieži parādās zāģi, kas ir saplīsuši tieši tāpēc, ka lietota jau sagatavotā degviela, kas visu ziemu nostāvējusi degvielas bākā," paskaidro Z. Vītoliņš.

Labs risinājums

Elektriskie zāģi pavisam noteikti nav domāti koku gāšanai, bet privātmājas vajadzībām. Tie ir lētāki, klusāki, vieglāki, ar tiem var strādāt iekštelpās. Tie ieslēdzas, nospiežot pogu, kas ir būtiski mazu un biežu palīgdarbu veikšanai, piemēram, būvniecībā. Mīnusi ir neērtais vads, kas pinas pa kājām, un ar to nevar zāģēt lietus laikā, slapjā vidē vai, saprotams, vietā, kur nav kontaktligzdas.

Turklāt elektriskais zāģis ir bieži jādzesē, un tam ķēdes griešanās ātrums un līdz ar to arī ražīgums būs mazāks nekā motorzāģim. "Piemēram, ar labu elektrisko zāģi koka kluci pārzāģē deviņās sekundēs, bet ar motorzāģi tās būs trīs sekundes," skaidro Z. Vītoliņš, taču piemin, ka elektriskais zāģis par 110 latiem darbosies labāk nekā benzīna zāģis par 140 latiem.

Ķēdei jābūt asai

Daudzi zāģa saimnieki pavirši izturas pret zāģa ķēdi, kādreiz pēc kārtīgas malkas dienas pāris reižu noejot ar vīli pa zobiem. Tā ir liela kļūda. "Zāģa ķēdes asināšana ir puse no tā ekspluatācijas," saka Z. Vītoliņš. Ķēde ir jāasina, kad zāģis ir jāspiež – kad tas vairs neiet virsmā ar savu svaru. Z. Vītoliņš iesaka ķēdi asināt pēc katras iztērētās bākas jeb apmēram ik pēc četrdesmit minūtēm darba. Divas trīs reizes ar asināmo vīli pareizi pārejot pa zāģa zobiem pareizā leņķī (kā to darīt, vajag jautāt vietā, kur zāģis un ķēde iegādāti, taču parasti tas ir apmēram 30 grādu leņķis), ķēdei atkal vajadzētu būt ļoti asai – to var just, pamēģinot ar pirkstu. Ķēde ir vai nu asa, vai trula – nav tādas "pa vidam".

No 70 līdz 400

Zāģu ražotājfirmu cenas dažādos veikalos savā starpā daudz neatšķiras. Jūs nenopirksiet to pašu modeli par divdesmit procentiem lētāk nekā otrā veikalā. Ļoti līdzīgi pēc uzbūves "Husqvarna", taču nedaudz lētāki ir "Jonsored" ražojuma zāģi. Daudz neatšķiras arī "Partner" produkcija. Taču ar pēdējiem ir jābūt uzmanīgam, jo ir modeļi, kas ražoti ASV, un ir tādi, kas Itālijā. Amerikā ražotajiem var būt problēmas ar detaļu sagādi, un ir dzirdēts, ka tie ir nedaudz niķīgāki par saviem Eiropas brāļiem. Cenas elektriskajiem zāģiem atkarībā no jaudas ir no 65 līdz 170 latiem. Motorzāģi maksās no 120 līdz 700 latiem.

Ražotājs rēķina, ka zāģis atkarībā no modeļa kalpos no pusotra līdz trim tūkstošiem darba stundu. Taču garantija nekad neattieksies uz instrumenta dilstošo daļu, kā, piemēram, ķēde, velkošā zvaigznīte, vai arī uz bojājumiem, kas radušies nepareizas ekspluatācijas dēļ. Serviss var būt tikpat dārgs kā zāģis, un ne vienmēr tas var būt pieejams. Dažreiz žurnālu reklāmās parādās piedāvājumi pārdot zāģus par vēl zemāku cenu. Taču, nolemjot ieguldīt savu naudu, noteikti noskaidrojiet, vai izplatītājs var nodrošināt jūsu zāģim servisu Latvijā un vai viņam ir pieejamas rezerves daļas un piederumi. Servisa iespējas ir ļoti svarīgas – pakļauts lielai un nepareizai slodzei, zāģis lūzīs bieži.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Redaktors iesaka
Nepalaid garām!
Uz augšu