Fiat 500X 1.4 MultiAir Cross. Nepateikts ir nepaveikts.

Formīgais pilsētas SUV dažkārt šķiet kaprīzs, toties viegli piejaucējams.

 

FOTO: FIAT

Kas tas ir?

Ar kulta miniauto Fiat 500 brašo «iksu» vieno tikai logotips, nosaukums, retrodizains un varbūt kāds motors. Automašīnas pat nav ražotas vienā rūpnīcā, jo Fiat 500X tapis uz pavisam citas šasijas, ko (tāpat kā rūpnīcu) dala ar stūraino Jeep Renegade. 500X ir aptuveni tikpat liels kā Opel Mokka, un abiem krosoveriem ir teju identiskas riteņu bāzes. Šī informācija galvenokārt paredzēta tiem, kas ne reizi dzīvē nav redzējuši Fiat 500X uz ielas, lai gan Rīgā izvairīties no sastapšanās ar sprigano itāliešu krosoveru kļūst arvien grūtāk.

Atšķirībā no Renegade, kam iespējams pat 21 cm klīrenss, 500X zemākās daļas nekādi neatradīsies no zemes tālāk par 18 centimetriem. Tā kā automašīnai ir ļoti īsas pārkares, Fiat nebīstas nedz apmaļu, nedz viegla bezceļa. Salons, kā ikviena Itālijas prece, neiedomājamā veidā savieno izmeklētus un totāli lētus materiālus, taču kopumā ir savdabīgs un pat stilīgs. Sēdpozīcija ir krosoveram gaidāmā augstumā, stūre – resna un pamatīga, bet instrumentu panelis ir kārtējā Fiat fantāzijas lidojuma demonstrācija. Gluži kā sporta mašīnā izceltajā vidējā «akā» nav nedz spidometra, nedz tahometra, bet gan otršķirīgi rādītāji un borta datora lodziņš. Par laimi, daudzajos šķirkļos var atrast arī ciparizētu braukšanas ātruma rādītāju, kas tad nu nonāk tieši acu priekšā. Bagāžnieks ir mazs, 350 litru, taču nolaižamās sēdekļu atzveltnes ļauj izbrīvēt vietu diezgan apjomīgam bagāžas daudzumam.

 

FOTO: FIAT

Kā tas brauc?

Kā jau pienākas kārtīgam itāļu auto, Fiat 500X uzvedība un saprašanās ar vadītāju totāli atkarīga no izvēlētās modeļu versijas. Turbobenzīna topmodelis ar AWD, 170 zirgspēkiem un deviņātrumu «automātu» mūs burtiski satrieca offroad testā, faktiski pārspējot dubļu brišanai konstruēto Suzuki Vitara. Cits Fiat 500X ar dīzeļdzinēju izrādījās kūtrs un motora vibrāciju apsēsts. Izpildījums ar 140 zirgspēku benzīna turbo, priekšpiedziņu un sešu ātrumu «divsajūgu» TCT ir vēl savādāks. Šīs komplektācijas nozīmīgumu nosaka izvēles biežums un cena tieši zem 20 000 eiro atzīmes. Nevarētu teikt, ka dzinējs un kārba sader kā cimds ar roku, taču 80% braukšanas situāciju tandēms darbojas saskanīgi, lai arī ne pārāk ekonomiski – pat pie konstantiem 90 km/h ar cruise control tāds 500X patērē ap 7 litriem uz 100 km.

Grozāmsvira starp sēdekļiem iedod tehnikai adrenalīna devu, taču ilgstoši režīmā ar rūtaino karodziņu arī nepabrauksi – skaļi. Jā, laikam atbilstoši cenu līmenim un automobiļu klasei, krosovers ir diezgan skaļš. Tā kā pretvēja un ceļa trokšņi ir pagalam mainīgs parametrs, esmu izstrādājis citu paņēmienu virsbūves reālās «akustikas» novērtēšanai. To var izmēģināt jebkurš – vienkārši iebrauciet automātiskajā automazgātavā un brīdī, kad birstējošā iekārta darbojas ar pilnu atdevi, ieslēdziet radio. Ja diktora teksta uztveršanai neganti jāpalielina skaļums, jo to pārkliedz ziepjainais virpuļviesulis aiz loga, auto uzskatāms par skaļu. Eksperimenta rezultāti neapšaubāmi atkarīgi no stereosistēmas kvalitātes, taču esmu pārliecināts, ka mērījums ar laboratorijas mikrofonu iegūtu subjektīvajam iespaidam līdzīgus datus.

Lai panāktu no Renegade atšķirīgu un acīmredzot mūsdienu pilsētas džipam raksturīgu vadāmību, Fiat piešķīris 500X diezgan stingru piekari, tāpēc ar zemprofila riepām mīlīgais krosovers lāgiem kļūst diezgan kratīgs. Ieguvums diez vai ir tā vērts, un Renegade piemērs rāda, ka šī šasija var būt komfortablāka.

 

FOTO: FIAT

Kas to pirks?

Lai gan Fiat 500X knapi apsildījis degunu pārsātinātajā kompakto SUV segmentā («iksu» ražo tikai divus gadus), tas ir pamanīts un novērtēts. Ja neskaita sīkus trūkumus, automobilis sniedz daudz vairāk, nekā var gaidīt no tāda retrostila modeļa. Plašā dzinēju gamma un īpašas apdares iespējas daudziem ir pārsteigums, bet cenu ziņā Fiat 500X perfekti iekļaujas lielajā platformāta bildē ar šobrīd pieejamajiem krosoveriem. Benzīna dzinējs noteikti ir izdevīgāka un patīkamāka izvēle par dīzeli. Vai 500X vajag pilnpiedziņu? Tas atkarīgs no braukšanas apstākļiem, taču AWD izvēli nenožēlosit, jo tās pilnasinīgai izmantošanai atvēlēta speciāla minētās grozāmsviras pozīcija, bet miera stāvoklī griežas tikai priekšējās pusasis. Taču atjautīgā pilnpiedziņa pieejama tikai dārgākajiem 500X modeļiem, kuru cena dažkārt kož tā, ka var gadīties aizmiegt acis un atvērt tās jau klasi augstāka SUV sabiedrībā.

Šā vienkāršā iemesla dēļ Fiat 500X labāk uzlūkot kā skulpturālu, mazliet nepieradinātu un paaugstinātu parasta kompaktklases automobiļa alternatīvu. Tad atliek vien ielauzīties borta datora zvaigznāju lasīšanā, pieņemt, ka šis tas mašīnā darbojas kā Neapoles sabiedriskais transports, un re – jūsu Romas brīvdienas var sākties!

Fiat 500X sākuma cena ir 13 990 eiro, testa automašīnas cena – 19 490 eiro.

Uz augšu