Pirmajam "Maserati" automobilim aprit 80 gadi (2)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

1926. gadā Boloņā tika uzbūvēts pirmais vieglais automobilis ar Maserati marku.

No svecēm līdz auto klasikai Mūsdienās plaši pazīstamās automarkas "Maserati" pirmsākumi meklējami 1914. gada 1. decembrī, kad Boloņas amatnieks Alfjeri Maserati reģistrēja savu firmu aizdedzes sveču ražošanai. Vēlāk tai pievienojās arī Alfjeri brāļi Bindo, Etore un Ernesto, uzņēmumu pārdēvējot par "Societa Anonima Officine Alfieri Maserati". Pirmais automobilis ar "Maserati" nosaukumu un emblēmā attēlotu Boloņas pilsētas simbolu – Neptūna trejžuburi – tika uzbūvēts 1926. gadā. Tas bija "Tipo 26", kas jau debijas reizē uzvarēja smagajās "Targa Florio" sacīkstēs savā klasē.

Maserati A6 1500
Kopš tā laika "Maserati" koncentrējās sacīkšu automašīnu izgatavošanai, gūstot labus panākumus pasaules trasēs. 1937. gadā brāļi Maserati pārdeva firmu Orsī ģimenei, bet pēc diviem gadiem rūpnīcu pārcēla uz tās pašreizējo atrašanās vietu Modenā. Pēc Otrā pasaules kara tur sāka ražot pirmo "Maserati" ielas sporta automobili – modeli "A6 1500 Sport" ar "Pininfarina" studijas virsbūvi. 50. gadu beigās radās veiksmīgā GT sērija, kurā ietilpa "3500 GT" ar sešcilindru motoru un "5000 GT" ar V8 cilindru dzinēju. Tie bija respektabli sporta tipa automobiļi, ar ko brauca pat Persijas šeihs. Kopš tā laika "Maserati" simbolizēja ne tikai ātrumu, bet arī augstu prestižu.

Maserati 3500 GT
60. gadi firmai bija ražīgi ar jauniem, izciliem sērijveida modeļiem: gan sporta "Sebring" un "Mistral", gan ātrākais četrdurvju sedans "Quattroporte", gan Džordžeto Džudžāro veidotais dizaina šedevrs "Ghibli". No 1968. līdz 1975. gadam "Maserati" atradās "Citroen" kompānijas īpašumā. Šī abām pusēm izdevīgā sadarbība vainagojās ar slavenajiem modeļiem "Bora", "Merak" un "Khamsin", kā arī "Citroen SM". Pēc tam par "Maserati" īpašnieku kļuva Itālijas valsts uzņēmums GEPI, kurā ietilpa arī cita sporta auto firma "De Tomaso". Šā laika zīmīgākais notikums ir jaunā "Maserati Quattroporte" kļūšana par Itālijas prezidenta oficiālo automobili. Starp citu, arī PSRS valsts vadītāja Leonīda Brežņeva garāžā bija "Quattroporte".

Maserati Ghibli
80. gados "Maserati" koncepcija izmainījās no elitāriem uz krietni demokrātiskākiem modeļiem, kas ļāva palielināt ražošanas apjomu no simtiem uz tūkstošiem eksemplāru gadā. 1993. gadā "Maserati" iegādājās lielākais Itālijas autobūves koncerns FIAT, kas turpmāko gadu gaitā nodeva kontroli pār šo firmu savas nodaļas "Ferrari" rīcībā. Šajā kopdarbā tapa jaunās paaudzes modeļi, kas veido "Maserati" mūsdienu programmu. Pirmais no tiem bija dizainiski izcilais "3200 GT", kas debitēja 1998. gada Parīzes autosalonā. Kopš 2005. gada aprīļa "Maserati" firma atguva formālu neatkarību.

Maserati GranSport
Prestižs un stils Pašreizējais "Maserati" piedāvājums aptver vairākus tirgus un cenu sektorus. Tajā ietilpst ielas sporta divdurvju sērija "Coupe" un "Spyder" (arī modifikācija "Gransport"), četrdurvju prestiža sedans Quattroporte ar tā modifikācijām "Executive GT" un "Sport GT", kā arī superkāra "MC 12" limitētā sērija. Visi tie ir tīrasiņu Itālijas auto, kas apvieno sportiskumu ar komfortu un prestižu ar izcilām gaitas īpašībām. Turklāt "Maserati" izceļas ne tikai ar smalku stilu un perfektiem tehniskiem risinājumiem, bet arī ar augstu izgatavošanas kvalitāti un tradīcijām pielāgot konkrētā auto izskatu un aprīkojumu katra klienta vēlmēm. "Maserati" automašīnas nav domātas jebkuram, bet gan īstiem lietpratējiem, kas vēlas izpaust savu individualitāti.

Maserati MC 12
"Maserati" tiek ražoti tajā pašā Modenas rūpnīcā, ko atvēra neilgi pirms Otrā pasaules kara un kas tagad modernizēta līdz nepazīšanai gan arhitektoniski, gan iekārtu ziņā. Uzņēmumā pašreiz strādā apmēram 700 darbinieki un divās ultramodernās ražošanas līnijās spēj izgatavot 6000 automobiļus gadā. Turklāt katrs no šiem auto, pirms nonāk pie pircēja, tiek rūpīgi pārbaudīts 100 km garā testa braucienā speciālā poligonā.

Pēdējo gadu laikā "Maserati" turpina savu ekspansiju tirgū, pārejot no auto eksotikas statusa samērā viegli pieejama prestiža automobiļa kārtā. 1998. gadā tika pārdoti nepilni 700 "Maserati", turpretī 2004. gadā pie pircējiem devās jau aptuveni 4600 šīs markas automašīnas. Vairāk nekā 50 valstīs visā pasaulē darbojas 280 "Maserati" pārstāvniecības, tajā skaitā arī Latvijā. Pateicoties firmas "Modena Motors" aktivitātēm, tagad Rīgā iespējams ne vien dzirdēt dobjo un šarmanto "Maserati" astoņu cilindru motora balsi, bet arī iegādāties šos Itālijas tehnoloģiju un stila paraugus.

500 uzvaras dažādās trasēs Gandrīz visus šos 80 gadus (un vēl senāk – jau kopš brāļu Maserati profesionālās darbības pirmsākumiem) "Maserati" vārds cieši saistīts ar autosportu. Pamatu visam ielika Alfjeri Maserati panākums "Targa Florio" braucienā pie "Tipo 26" stūres, tam sekoja dižā pilota Tacio Nuvolari uzvara 1933. gada Beļģijas "Grand Prix" ar "Maserati 8CM" un modeļa "8CTF" triumfs Amerikā, "Indy 500" sacīkstēs divus gadus pēc kārtas – 1939. un 1940. gadā.

Maserati 8CTF
50. gadu panākumi cieši saistīti ar pieckārtējā F-1 pasaules čempiona Huana Manuela Fanhio vārdu, kurš divus no saviem tituliem – 1954. un 1957. gadā – izcīnīja, braucot ar "Maserati 250F". Arī sporta mašīnu sacīkstēs "Maserati" piloti Fanhio, Stīrlings Moss, Žans Berā un Luidži Muso guva neskaitāmas uzvaras. Pēc tam, kad rūpnīcas komanda oficiāli atstāja lielo sportu, "Maserati" piegādāja savu tehniku privātajām komandām, ieskaitot slavenos sacīkšu prototipus "Tipo 60" un "Tipo 61", ko fani iesauca par "Birdcage" īpatnējā drošības karkasa dēļ. Par godu šiem auto "Pininfarina" dizaineri savu 2005. gada vienu no skaistākajiem konceptkāriem arī nosauca par "Birdcage". Vēl 1967. gadā "Maserati" vārds uz laiku parādījās 1. formulā, kad Modenas rūpnīca ar saviem dzinējiem apgādāja britu "Cooper" komandu.

Maserati Birdcage 75th
"Maserati" rūpnīcas komanda atgriezās autosportā 2004. gada septembrī FIA GT čempionātā ar sekmīgo modeli "MC 12", debijas sacensībās izcīnot otro un trešo vietu, bet jau nākamajā posmā Vācijā svinot uzvaru. 2005. gada FIA GT čempionāta kopvērtējumā "Maserati MC 12" piloti Timo Šaiders un Mihaēls Bartelss ierindojās otrajā un trešajā vietā. Vēl bez "MC 12" sacīkstēs piedalās arī klientu komandām domātais "Maserati Trofeo Light" (Itālijas un ASV čempionātos), kā arī "Trofeo Gransport", kam paredzēts īpašs, "Vodafone" sponsorēts monomarkas seriāls. Šovasar abi "Trofeo" modeļi izgāja uz starta pat smagajā 24 stundu braucienā Nirburgringā. Pavisam kopš 1926. gada sportisti ar "Maserati" automašīnām guvuši vairāk nekā 500 dažādas uzvaras, padarot šo marku par pasaules autosporta neatņemamu leģendu.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu