Meklējiet savu sapņu sievieti... autosportā (5)

CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Raimonds Volonts, V4 Motors

Uzskats, ka autosportā sacenšas vienīgi vīri, ir novecojis. Tiesa gan, pasaules autosporta elitē sieviešu nav daudz, taču dāmu slaidie pirksti arvien meistarīgāk groza auto stūri, un panākumi ir. Latvija šajā ziņā nav izņēmums – arī pa mūsu trasēm, ceļiem un bezceļiem spēkratos traucas divi desmiti meiteņu un dāmu.

Sievietes ceļā uz autosacīkšu virsotnēm piedzīvojušas gan smīkņāšanu, gan kategoriskus noliegumus, taču tie nav viņas apturējuši. Savulaik F–1 "BAR", tagad "Honda" vienības pilots brits Džensons Batons preses konferencē uz jautājumu, kāpēc "karaliskajās autosacīkstēs" nestartē sievietes, atbildēja:

"Laikam tāpēc, ka zēni kopš bērnības spēlējas ar rotaļu mašīnām." Kādā citā uzstāšanās reizē, kad vērtēts talantīgās "Indy 500" braucējas Danikas Patrikas sniegums, Džensons nevērīgi izmetis:

"Dāmas ar tik lielām krūtīm nekad nejutīsies labi sacīkšu auto, bet mehāniķi, redzot šos apaļumus, nespēj koncentrēties ne mirkli..."

Par šiem un līdzīgiem izteikumiem pēdējos desmit gados ne tikai Batonam, bet arī pašam F–1 šefam Bērnijam Eklstonam ne reizi vien bijis jāatvainojas.

Blondā meitene no Latvijas

Lieliski sezonu "F–Renault 1,6" Beļģijas čempionātā turpina rīdziniece Karlīne Štāla. Pēc vairākām sacensībām Beļģijā un Francijā Štāla kopvērtējumā ieņem otro vietu, taču ar to viņas sportiskās ambīcijas nav apmierinātas. Būtiski, ka Karlīne pirmo reizi šo sacensību vēsturē izcīnīja "pole position" jeb pirmo starta vietu uz sacensību starta līnijas. Sadarbība ar "Renault" autosporta pārstāvjiem aizsākās pērn pirms Ziemassvētkiem, kad "Team Astromega" komanda talantīgo braucēju uzaicināja uz testu braucieniem Dekruā trasē. Karlīne brauca profesionāli, pārliecinoši, bet galvenais – ātri. Pēc pašas sportistes teiktā, viņai jaunā komanda patīkot, it īpaši tās pieredzējušais, profesionālais apkalpojošais personāls. Ieguvums arī tas, ka klātienē esot iespēja redzēt, cik tālu attīstījušās vadošo pasaules auto rūpnieku tehnoloģijas. Uz jautājumu – kā jūtas tie vīrieši, kurus viņa trasē apsteidz, Karlīne atbild, ka tik augsta līmeņa sacensībās piedaloties vienīgi profesionāļi, tāpēc dzimumam netiek pievērsta tik būtiska uzmanība. Lielāku interesi, ierodoties "Astromeda" vienībā, visiem izraisījuši Karlīnes skaistie, garie nagi. Apkārtējie jautājuši – kā ar tik "gariem" pirkstiem iespējams stūrēt? Atbilde skanējusi visai lakoniski: ja netraucē, tad var. Starp citu, nagi esot vienīgā viņas "ekstra", jo apģērbu un ēdiena izvēlē patīkot viss dabiskais un vienkāršais.

Jaunās autobraucējas sportiskais mērķis jau šovasar ir startēt arī "F 2000" mačos un, kas zina, – arī F–1. Tā varētu notikt, jo sportiskās virsotnes uzreiz netika iekarotas (meistarība vairāku gadu garumā tika kaldināta Baltijā "Toyota Yaris" sacīkstēs, kā arī testu braucienos ar "F–BMW" un "F–Ford" automobiļiem). Karlīnes tēvs Andris, kurš ir Latvijā pazīstams autobraucējs un sekmē meitas panākumus, ir pārliecināts, ka viņa autosporta piramīdā sasniegs augstākās virsotnes. Andra Štāla skatījums uz panākumiem ir visai neordinārs:

"Eiropas auto trasēs riņķo tūkstošiem puišu, bet tikai kāds desmits meiteņu. Ja divi braucēji – vīrietis un sieviete – būs līdzvērtīgi, tad priekšroka noteikti tiks dota dāmai. Tas nozīmē, ka pārējiem esam soli priekšā. Par to varu pārliecināties, vērojot "Team Astromeda" komandas telti, par kuru interese pēc Karlīnes parādīšanās ievērojami pieaugusi."

Piebildīsim, ka Karlīne savulaik ir absolvējusi Jurjāna mūzikas skolu, kā arī apmeklējusi mākslas kursus. Tagad viņa turpina studijas augstskolā "Turība", kur apgūst tūrisma gudrības. Daiļās mākslas, starp citu, palīdz arī autosportā, jo devušas ritma izjūtu, spēju koncentrēties, improvizēt un precizitāti. Jaunākais no vaļaspriekiem esot slēpošana, kas pēc savas būtības esot rada autobraukšanai (trajektoriju izbraukšanas precizitāte un ātrums). Kādreiz Karlīne nav spējusi saprast, kāpēc Šumahers un citi F–1 pārstāvji tik bieži kalnos slēpo, bet tagad šī mīkla ir atrisināta.

Par mūža ieguldījumu

1998. gadā divi autosporta entuziasti Kārlis Miķelsons un Edgars Skulte nolēma rīkot kartinga sacensības draugiem, autosporta atbalstītājiem un sabiedrībā pazīstamiem cilvēkiem. Aizraujošais notikums, kas pievērsa sabiedrības uzmanību autosporta pamatdisciplīnai – kartinga sacensībām, tika nosaukts par "Atbalsti autosportu". Šogad sacensības notika jau septīto reizi, tiesa gan, citā vietā – kartinga hallē "Go Planet", un 1000 eiro naudas prēmiju par mūža ieguldījumu autosportā saņēma Lūcija Ābelīte – cilvēks, kas visu mūžu bijis saistīts tikai un vienīgi ar autosportu. Lūcija par autosporta attīstību Latvijā (sākot ar autosacensībām, kad tās vēl notika pirmajā sacensību trasē Mežaparkā) var pastāstīt desmitkārt vairāk nekā jebkura sporta vēstures grāmata.

Auto daudzcīņā un minirallijā

Latvijas ziemas auto daudzcīņas mačos regulāri startē trīs sievietes: Jana Gustāne, Sabīna Kukute un Vineta Plivna. Jana un Sabīne izcīnījušas pa vienai uzvarai Latvijas čempionāta posmos. Janai autosports ir ģimenes nodarbe, jo sacensībās piedalās arī viņas vīrs Mairis Kārkliņš (divkārtējs Latvijas čempions) un dēls Jānis, kas šoziem izcīnīja valsts čempiona titulu. Savukārt 22 gadus veco Kukuti autosporta lietpratēji uzskata par perspektīvu braucēju. Viņa startē augu gadu – gan ziemas, gan vasaras sacensībās. Šķiet, vislabākās sekmes viņai ir "Vasaras kausa" izcīņā kartodromā?– regulāri tiek gūtas uzvaras. Šosezon Sabīne debitēja arī autošosejā.

Lielceļu stūrmaņi

Rallijā šogad startē 15 gadus vecais angļu talants Tomass Keivs. Ekipāžas stūrmane ir angliete Džemma Praisa, kurai ir augstākā līmeņa sportiskā pieredze – savulaik viņa piedalījās pasaules čempionātā rallijā (WRC) kopā ar Entoniju Varmboldu ("Ford Focus WRC").

"Tīrā" latviešu ekipāža nāk no Liepājas?– Gita Laugale un Santa Daukste brauc gan minirallijos, gan lielajā rallijā. Šķiet, ka Laugale patlaban ir vienīgā aktīvā sieviete pilote Latvijas rallijā. Savukārt apvidus automobiļu sacīkstēs Gita šosezon amatieru vērtējumā svinēja uzvaru "Vadoņa kausā" Mūsā.

***

Der zināt!

Dāmas Latvijas autosportā

=Kartings: Nellija Šlegelmilha, Karlīne Štāla, Daniela Krūmiņa.

=Kroskarti: Ieva Kalniņa.

=Autošoseja: Karlīne Štāla ("MRD Motorsport", "Renault 1600"), Sabīne Kukute ("Nacionālā klase").

=Rallijs: Gita Laugale/Santa Daukste ("Mitsubishi Lancer Evo VI"), Vineta Ervalde/Līga Stirna ("Mitsubishi Lancer Evo VIII"), Tomass Keivs/Džemma Praisa ("MG ZR 16").

=Ziemas auto daudzcīņa: Jana Gustāne ("Toyota MR–2", aizmugures piedziņas klase), Sabīna Kukute ("BMW 316" un "Nissan 350 Z", aizmugures piedziņas klase), Vineta Plivna ("Nissan Almera", priekšējās piedziņas klase).

=Minirallijs: Raivis Grīnfelds/Ineta Grīnfelde ("VAZ 2103", 1600 klase), Gunārs Bebrišs/Alda Palmbaha ("VW Golf III", 1600+ klase), Mareks Kreišmanis/Agija Kreišmane ("Audi 90 Quattro", 4WD klase).

=Rallijkross: Liene Ozoliņa (1600 m3).

***

Viedokļi

Lūcija Ābelīte, autosporta veterāne:

– Smejoties varu teikt, ka jūtos labāk par visiem un nenožēloju nevienu dienu, ko piecdesmit gadu laikā esmu veltījusi autosportam.

Līga Stirna, rallija braucēja:

– Rallijā piedalos jau 10 gadus, bet mana pilote Vineta Ervalde – astoto. Mums abām arī vīri ir rallisti. Tātad īsts ģimenes sporta veids. Kopā ar "nulles" jeb drošības auto sekmīgi startējam otro sezonu. Nebraucam īpaši lēnāk kā vīri, taču atbildība mums ir lielāka, jo pārstāvam daiļo dzimumu.

Karlīne Štāla, "F–Renault 1600" braucēja:

– Mans tēvs Andris visu mūžu bijis saistīts ar autosportu, un arī es kopš četru gadu vecuma esmu šajā nozarē. Bērnībā tiku ņemta līdzi gan uz treniņiem, gan sacensībām, kā arī uz auto "skrūvēšanu". Braukšana man ir gēnos, tātad pārmantota. Kartingā braucu kopš 13 gadu vecuma. Lai būtu labs braucējs, nepietiek tikai ar nevainojamu fizisko sagatavotību, bet jābūt arī gudram un precīzam.

Sabīne Kukute, autošosejas un auto daudzcīņas braucēja:

– Viss sākās ar to, ka nopirku parastu auto. Draugi uzaicināja izmēģināt braukt trasē, un mani tas "ierāva" tā, ka autosportā esmu jau trešo sezonu. Sieviete autosportā nav nekas neparasts, un drīz vien kāda dāma startēs arī F–1 čempionātā.

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu