"Maserati GS Zagato" – modelis vienā eksemplārā (9)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

Automobiļu elegances konkursā Concorso d’Eleganza, kas norisinājās no šī gada 20. līdz 22. aprīlim Itālijā pie Komo ezera, debitēja unikālais "Maserati GS Zagato".

Šis automākslas šedevrs izgatavots šogad tikai vienā eksemplārā pēc luksusa klases mēbeļu un virtuvju interjera dizainera Paolo Boffi pasūtījuma. Vienlaikus tradicionālajā reto, klasisko un ekskluzīvo automašīnu parādē publiku priecēja arī 1954. gada "Maserati A6G 2000" ar "Zagato" studijas virsbūvi.

Sportisks, praktisks un izsmalcināts "Maserati GS Zagato" tapa divu slavenu Itālijas firmu kopdarbā, turklāt šī sadarbība mērāma jau vairāk nekā 50 gadu garumā. Dizaina studija "Zagato" izstrādāja šo ekskluzīvo sporta tipa automašīnu, par pamatu izmantojot "Maserati GranSport Spyder" šasiju un spēka agregātu. Turklāt, atšķirībā no daudziem konceptauto, kas redzami autoizstādēs tikai kā maketi, "Maserati GS Zagato" ir reāls, braucošs auto, kas tapis, orientējoties uz konkrēta pasūtītāja gaumi un vajadzībām.

Lai panāktu vēl labāku un filigrānāku vadāmību, "GranSport" šasija un arī riteņu bāze saīsināta par 180 mm. Spēka agregāts palicis bez būtiskām izmaiņām, jo tā rādītāji pilnībā apmierināja gan "Zagato" inženierus, gan pasūtītāju. V8 dzinējs ar 4,24 litru darba tilpumu attīsta 405 ZS jaudu. Tāpat saglabāta sešpakāpju pusautomātiskā ātrumkārba no "GranSport". Arī jaunā auto dinamiskie rādītāji nav ievērojami mainījušies – tā maksimālais ātrums ir 285 km/h, bet ātrumu 100 km/h no vietas "GS Zagato" sasniedz 4,9 sekundēs.

Galvenais "Zagato" studijas nopelns ir oriģināla dizaina divvietīga slēgta Touring kategorijas virsbūve ar atveramu bagāžnieka vāku aizmugurē. Šis risinājums kopā ar ērtu salonu un ietilpīgu bagāžnieku padara "GS Zagato" par praktiski izmantojamu automobili gan tāliem ceļojumiem, gan arī sportiskai braukšanai. Tikai grūti iedomāties, vai tiešām šādu dizaina un tehniskās mākslas šedevru ar nenovērtējamu cenu kāds izmantos reālai ikdienas braukšanai.

"Maserati GS Zagato" virsbūve izgatavota no alumīnija, iedvesmojoties no 1954. gada "Maserati A6G 2000" tīrajām, klasiskajām līnijām. Kopējā tēlā lieliski iekļaujas gan firmas tradicionālās dekoratīvās restītes ar trejžubura emblēmu priekšā, tikai ar citu ornamentāciju, gan arī "Zagato" autogrāfs stilizēta Z burta veidā uz mašīnas sāniem. Lai nerastos nekādas šaubas, ka dizaina autors ir tieši "Zagato" studija, jumts veidots nevis līdzens, bet gan ar dubultu ieapaļu izliekumu, tā saucamo double-bubble, kas jau ilgu laiku ir izteikts "Zagato" stila elements. Kopējā stilistika ieturēta mūsdienu garā, tikai ar netveramām atsaucēm uz 50. gadu paņēmieniem.

Auto elegances konkurss Concorso d’Eleganza, kas ik gadu notiek Tivoli, Komo ezera ziemeļu krastā netālu no Itālijas robežas ar Šveici, ir slavenākais un autoritatīvākais spēkratu elegances konkurss Eiropā, kas vienlaikus ir arī klasisko spēkratu salidojums un ekskluzīvu auto izstāde. Pirmo reizi tas norisinājās 1929. gadā, bet mūsdienu variantā tika atjaunots 1995. gadā tajā pašā tradicionālajā vietā Villa d’Este, tāpēc arī pilnā nosaukumā tiek dēvēts par Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Arhitektūras ansamblis, kas sastāv no dārza, skulptūrām, strūklaku kompleksa un pašas villas, veidots 16. gadsimtā vēlīnās renesanses manierē arhitekta Alberto Galvāni vadībā un kļuvis par slavenu UNESCO nozīmes kultūras pieminekli. Daudzu luksusklases automašīnu fotogrāfijas gan reklāmas, gan sabiedrisko attiecību un masu mediju vajadzībām top tieši Villa d’Este dārza smalkajā atmosfērā pie strūklaku kaskādes.

2007. gada konkursā "Maserati" eksponēja vairākas automašīnas, kuru vidū bija divi "Zagato" dažādu laikposmu meistardarbi, kas lieliski sasaucas savā starpā. 1954. gada "Maserati A6G 2000 Zagato" plūca laurus klasē "Ekskluzīvi auto ar motoru līdz diviem litriem", bet 2007. gada "Maserati GS Zagato" pārsteidza publiku konceptkāru klasē. Vēl tika izstādīti klasiskais "Maserati Ghibli SS Spyder" un modernais "Maserati MC12 Corsa".

Iedvesma no 50. gadu stila "Maserati A6" sērija pamatoti tiek uzskatīta par pirmajiem īstajiem "Maserati" ielas automobiļiem, turklāt vieniem no pašiem glītākajiem. Tajā izmantoja sacīkšu izcelsmes sešcilindru divlitru DOHC motoru ar divām aizdedzes svecēm katram cilindram. 50. gadu īpatnība bija būvēt automobiļus ar dažādu dizaineru virsbūvēm, kas pamatīgi atšķīrās savā starpā. Nozīmīgu vietu šajā sērijā ieņem "Zagato" studijas virsbūves, kurās lieliski apvienojās sporta gars un neiztrūkstošā elegance. Ne velti par iedvesmas objektu jaunā "GS Zagato" izstrādei kalpoja tieši 1954. gada "Maserati A6G 2000".

Pavisam 1954. gadā uzbūvēja 20 šī modeļa eksemplārus ar "Zagato" dizaina virsbūvi, no tiem 19 bija slēgtie "Berlinetta", bet viens – vaļējais "Spyder". Turklāt divu vienādu auto nebija, katrs no šiem 20 eksemplāriem bija absolūti individuāls. Tā, piemēram, "Zagato" rokrakstam neatņemamais double-bubble izliektais jumts bija tikai vienam automobilim. Visiem "Maserati A6G 2000 Zagato" ārkārtīgi vieglo alumīnija virsbūvi Milānas meistari gatavoja ar rokām, vēl izteiktākai masas samazināšanai lietoja nevis parastā stikla, bet gan daudz plānākā "Perspex" materiāla logus. Rezultātā auto svēra tikai 840 kg un ar 150 ZS jaudas motoru varēja viegli sasniegt 210 km/h, kas 50. gadu vidū nozīmēja vēl vairāk, nekā 285 km/h šobrīd.

Automobiļu un lidmašīnu virsbūvju un dizaina uzņēmumu "Carrozeria Zagato" dibināja bijušais aviators un aeroplānu konstruktors Ugo Dzagato 1919. gadā Milānā. Kopš tā laika "Zagato" studijas pamatideja, kas aizgūta no lidmašīnu būves, ir apvienot konstrukcijas vieglumu un izturību, kas ļautu uzvarēt sacīkstēs, nezaudējot vizuālo estētiskumu un harmoniju. No dižākajiem "Maserati" ar "Zagato" veidoto dizainu jāmin arī 1957. gada "450S Coupe" un "3500 GT", kā arī 80. gadu "Biturbo Spider".

Komentāri (9)CopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu