Atbild "Financenet" eksperti (1)

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

"Financenet" eksperti atbild uz lasītāju jautājumiem.

SIA "ELVI grupa" valdes priekšsēdētājs Jānis Čerņavskis

Janis: Kāpēc Elvi veikalos cenas ir dārgākas, kā Saulīte, RIMI, MAXIMA? Preču piegādātāji viesiem vieni:)))

J. Čerņavskis: ELVI nekad nav pozicionējis sevi kā "zemo cenu" veikalu un savā darbībā lielu uzmanību pievērš produkcijas un apkalpošanas kvalitātei, piedāvāto produktu klāstam. Jāatzīst, ka lielākam uzņēmumam ir vieglāk preces no ražotājiem iegādāties par nedaudz zemāku cenu, tomēr ELVI priekšrocība ir tā, ka pie mums bieži var nopirkt produktus, ko nepārdod lielās ārvalstu tirdzniecības ķēdes. Produktu cenas ir atkarīgas no konkurences situācijas, produktu klāsta, pircēju plūsmas un citiem faktoriem. ELVI veikalu īpašnieki var elastīgi reaģēt uz tirgus izmaiņām un patērētāju vēlmēm, pēc savas izvēles vairākām preču grupām piedāvājot izdevīgākas cenas.

Andris: Kā izskatīsies Elvi tīkls pēc 3 gadiem, prognozes, plāni?

J. Čerņavskis: "ELVI grupa" ir veidots attīstības plāns pieciem gadiem un uzņēmuma stratēģiskais mērķis šajā laikā ir veikaliem ELVI iegūt 15% no Latvijas mazumtirdzniecības apjoma. Jau šā gada laikā, atverot 12 jaunus veikalus ELVI, to skaitu Latvijā iecerēts palielināt līdz 80. Pašlaik veikaliem ELVI ir 5,5% liela tirgus daļa. Attīstības plāns paredz, ka pēc pieciem gadiem Latvijā darbosies 150 veikali ar ELVI zīmolu. Franšīzes veikalu ELVI atvēršanas stratēģija vērsta uz to, lai katrā apdzīvotā vietā, kur ir 2000 iedzīvotāju, būtu savs ELVI.

Konstantīns: Vai Jums liekas, ka ELVI reāli spēs konkurēt ar lielajiem ārvalstu pārtikas tirdzniecības uzņēmumiem? Kas ir Jūsu priekšrocība?

J. Čerņavskis: To, ka veikali ELVI ir konkurētspējīgi salīdzinot ar lielajiem ārvalstu pārtikas tirdzniecības uzņēmumiem mēs jau esam sekmīgi pierādījuši. Neskatoties uz lielo konkurenci pārtikas mazumtirdzniecības nozarē pērn veikalu ELVI apgrozījums palielinājās par 31%, kas ir straujāk nekā daudzi mūsu konkurenti, vai tirgus kopumā. "ELVI grupa" vadība apzinās, ka nākotnē konkurence kļūs vēl sīvāka, tāpēc arī mūsu uzņēmumam pircēju uzticības saglabāšanai nāksies meklēt arvien jaunus risinājumus. ELVI biznesa modeļa unikalitāte, ko novērtējuši arī mūsu pircēji, ir tā, ka veikalos ELVI var nopirkt vietējos produktus - tieši konkrētajā reģionā ceptu maizi, vai gaļas izstrādājumus.

elena: Pārtikas vairumtirdzniecības esošais stāvoklis un attīstības prognoze. Sandra: Kādi Latvijā ir monopoluzņēmumi?

J. Čerņavskis: Ja Latvijas pārtikas tirgu salīdzina ar Rietumvalstīm, tad var redzēt, ka tas pagaidām vēl ir ļoti sadrumstalots – joprojām ir daudz nelieli veikaliņi, kuri neietilpst nevienā veikalu tīklā. Tendences pasaulē norāda uz to, ka jau tuvākajā laikā arī Latvijā notiks arvien noteiktāka šī tirgus konsolidācija. Jau pašlaik, lai arī tirdzniecības apjomi Latvijā katru gadu strauji pieaug, pārtikas veikalu kopskaits samazinās, jo daudzi nelielie veikaliņi, nespējot izturēt konkurenci, savu darbību pārtrauc. "ELVI grupa" franšīzes veikalu stratēģija ļauj arī vietējiem uzņēmējiem saglabāt un nostiprināt savas pozīcijas tirgū, jo ikkatrs no veikaliem saņem centralizētu mārketinga, iepirkuma, IT un loģistikas atbalstu. Uzskatu, ka par monopolu pārtikas tirdzniecībā Latvijā nevarēs runāt, jo šajā nozarē, atšķirībā, piemēram, no enerģētikas sektora, valda daudz lielāka konkurence un jaunajiem spēlētājiem ir daudz vieglāk ienākt tirgū.

Uldis: Pastāstiet lūdzu par to ar cik lieliem līdzekļiem jārēķinās uzņēmējam, lai nopirktu ELVI zīmolu vienam veikalam. Vai ir jau jābūt pieredzei mazumtirdzniecībā?

J. Čerņavskis: Pirmkārt ir nepieciešama zeme, kur tiks būvēts veikals, vai esoša ēka, kurā var izveidot veikalu. Ja Jums ir kāda no minētajām lietām pilsētā, kurā vēl nav atvērts neviens Elvi, jau ir iemesls kontaktēties un konsultēties ar Elvi projektu vadītāju. Nākamais posms ir vietas analizēšana, vai tā atbilst Elvi kritērijiem ( vai ir iespējams uzbūvēt pareizas platības veikalu tieši šai apdzīvotajai vietai; cik liela var būt pircēju autostāvvieta un cik ērti ir tajā iebraukt (izbraukt); kāda ir transporta plūsma pa garāmejošo ielu; Cik intensīva ir gājēju plūsma; kāda ir esošā mazumtirdzniecības situācija šajā pilsētā un kādu to var prognozēt nākotnē....). Gadījumā, ja pilsētā jau ir kāds Elvi veikals, mēs parasti dodam iespēju attīstīties jau esošajam partnerim. Svarīgākais nosacījums, lai realizētu Elvi franšīzi, ir spēja finansēt veikala būvniecības (rekonstrukcijas) un iekārtu iegādes izdevumus. Piemēram, ja tirdzniecības zāle tiek plānota 1000 m2, izmaksas veikala iekārtām sastāda ~ 250 000 LVL. Klāt vēl būvniecības izmaksas. Ja veikala platība ir no 200 līdz 300 m2, aprīkošanas izmaksas ir apmēram 70 tūkstoši latu. Tomēr no šiem skaitļiem nevajag baidīties, jo pirms franšīzes līguma parakstīšanas, tiek veikti finansu aprēķini. Tikai pēc rūpīgiem aprēķiniem un potenciālā partnera izvērtēšanas tiek pieņemts abpusēji izdevīgs lēmums par franšīzi. Pašlaik Elvi grupa ir noslēgusi franšīzes līgumus ar 39 partneriem. Visi partneri darbojas veiksmīgi, protams, kāds no tiem veiksmīgāk, tomēr neviens Elvi veikals nav bankrotējis. Mēs strauji turpinām savu attīstību un joprojām meklējam jaunus partnerus. Priecāsimies, ja varēsim atrast jaunus partnerus no Rīgas, Tukuma, Dobeles, Bauskas, Jēkabpils, Preiļiem, Daugavpils, Krāslavas, Balviem, Smiltenes, Madonas. Tāpat priecāsimies par uzņēmējiem no mazajām pilsētām un ciemiem, kuros ir vismaz 2000 iedzīvotāju un kur vēl nav Elvi.

AAS "ERGO Latvija" valdes loceklis Māris Lūkins

Kristīne: 1. Kāda nozīme ir objekta vērtībai, noslēdzot īpašuma apdrošināšanas polisi? Kas to nosaka?

M. Lūkins: Atbilstoši norādītajai objekta apdrošināšanas vērtībai tiek aprēķināta apdrošināšanas prēmija un, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, – izmaksājamās atlīdzības apmērs.

Optimālo īpašuma apdrošināšanas vērtību nosaka apdrošinātājs, veicot aprēķinus, un to sauc par īpašuma atjaunošanas vērtību. Atjaunošanas vērtība ir summa, kāda nepieciešama, lai atjaunotu īpašumu. Tā, piemēram, ēkai atjaunošanas vērtību aprēķina, vadoties pēc aktuālajām materiālu un darba izmaksām, kādas nepieciešamas šīs ēkas celtniecībai. Savukārt dzīvoklim optimālā apdrošināšanas vērtība ir tirgus vērtība, par kādu iespējams iegādāties apdrošinātajam analoģisku īpašumu.

Īpašuma (objekta) apdrošināšanas vērtību var noteikt arī pats īpašnieks, un tā var būt zemāka (zemapdrošināšana) vai augstāka (virsapdrošināšana) par atjaunošanas vērtību. Taču, iestājoties apdrošināšanas gadījumam, atlīdzība tiks aprēķināta atbilstoši reālajiem zaudējumiem, nevis paaugstināti norādītajai īpašuma vērtībai (virsapdrošināšana), kā arī atlīdzība var nenosegt reālos zaudējumus (zemapdrošināšana).

Jānis Briedis: Kā domājat, vai OCTA polises paliks dārgākas vai lētākas?

M. Lūkins: Cenas pieaugums vai saglabāšanās pašreizējā līmenī ir atkarīga no atlīdzību izmaksu dinamikas: ja izmaksātās atlīdzības saglabāsies pašreizējā līmenī, tad cenas netiks koriģētas, tomēr viens no sektoriem, kur gaidāms izmaksu pieaugums, ir personām nodarītie zaudējumi. Tāda situācija ir neizbēgama, ņemot vērā, ka aug cilvēku izpratne par apdrošināšanu un jau visai drīz ir sagaidāms ievērojams atlīdzību pieprasījums šajā segmentā. Tas var ietekmēt arī OCTA cenu tarifus.

Renārs: 3. Cik ātri iespējams saņemt atlīdzību ERGO un citās apdrošināšanas sabiedrībās, es domāju par KASKO. Un kā tad ir, policija ir vai nav jāsauc?

M. Lūkins: "ERGO Latvija" AAS klienti pakalpojuma „Zibens atlīdzība” ietvaros, nesaucot policiju, saņem atlīdzību vienas dienas laikā, ja transportlīdzeklim nodarīto kaitējumu izmaksas nepārsniedz 300 latu, negadījuma apstākļos nav neskaidrību un transportlīdzekļa īpašnieks ir vienojies ar apdrošinātāju par izmaksājamās atlīdzības apmēru. Vairumā gadījumu atlīdzība netiek izmaksāta naudā, tādēļ sarežģītākos negadījumos atlīdzības saņemšana ir atkarīga no vairākiem apstākļiem, piemēram, visu nepieciešamo dokumentu iesniegšana un laiks, kad tie tiek iesniegti, veicamo darbu apjoms, nepieciešamie materiāli, serviss u.tml.

Ja ceļu satiksmes negadījumā iesaistītās personas aizpilda saskaņoto paziņojumu, policija uz notikuma vietu nav jāsauc. Bet cita rakstura apdrošināšanas gadījumos, kad saskaņotā paziņojuma lietošana nav piemērojama (zādzība, ļaunprātīga rīcība, cietušas personas u.c.), policija uz notikuma vietu ir jāsauc.

A/s "Hansabanka" valdes priekšsēdētājas vietnieks Uģis Zemturis

Aigars: Vai jūs man, lūdzu, nevarētu pastāstīt, kādi ir eiro valūtas plusi un mīnusi?

U. Zemturis: Latvija ir maza, atvērta ekonomika, kurā būtiska loma ir ārējai tirdzniecībai. Piemēram, 2005. gadā preču eksports un imports sasniedza attiecīgi 32% un 54% no IKP.

Valūtas apmaiņas kursa svārstības ekonomikā rada nenoteiktību, kas var negatīvi ietekmēt, piemēram, eksporta nozaru attīstību un investīciju plūsmas. Tādēļ, lai mazinātu nenoteiktību un ar to saistītos ekonomiskos riskus, mazas atvērtas ekonomikas bieži izvēlas fiksētu apmaiņas kursu pret tās galveno tirdzniecības partneri. Kopš 2005.gada lats ir piesaistīts eiro pēc kursa 1 EUR = 0.702842 LVL ar intervences intervālu ±1%, kas lielā mērā atbilst Latvijas ārējās tirdzniecības struktūrai (2005.gadā eksports un imports uz eiro zonu, Lietuvu un Igauniju veidoja aptuveni 45% un 55%). Tomēr fiksēts (vai svārstībās ierobežots) apmaiņas kurss vēl arvien saglabā valūtas krīzes iespēju, kas uztur augstākas procentu likmes utt., ierobežojot ekonomikas izaugsmi. No šādiem negatīviem riskiem var izvairīties, ieviešot eiro.

Pievienojoties eiro, Latvija zaudēs neatkarīgu monetāro politiku. De facto tas ir noticis jau sen, jo ierobežota apmaiņas kursa svārstību apstākļos centrālās bankas iespējas īstenot neatkarīgu monetāro politiku ir ļoti ierobežotas. Turklāt, iestājoties ES, Latvija apņēmās ieviest eiro, tādēļ Latvija vien var izvēlēties, kad ieviest eiro, nevis vai to vispār ieviest.

Anta: Kā eiro ieviešana varētu ietekmēt uzņēmējdarbību Latvijā?

U. Zemturis: Te jāizceļ divi aspekti. Pirmkārt, eiro ieviešana prasīs papildu izmaksas, kuras jāsedz uzņēmējiem. Hansabankas novērtējumi liecina, ka privātajam sektoram Latvijā šīs izmaksas varētu sasniegt aptuveni 170 milj. latu. Daļu izmaksu (cik daudz, tas atkarīgs no konkurences) uzņēmēji nodos patērētājiem, kas var izraisīt cenu kāpumu. Otrkārt, gan pašreizējo eiro zonas valstu pieredze, gan ekonomikas teorija apliecina, ka šīs izmaksas atmaksāsies salīdzinoši ātri. Piemēram, izzudīs nepieciešamība konvertēt latus uz eiro un otrādi, tādējādi uzņēmēji ietaupīs uz komisijas maksu rēķina. Samazināsies procentu likmes, jo izzudīs valūtas risks, kas samazinās projektu finansēšanas izmaksas. Gravitātes modeļi prognozē straujāku ārējās tirdzniecības pieaugumu, jo samazināsies tirdzniecības barjeras.

Arleta: Šobrīd strauji ceļas EURIBOR bāzes likme, vai būtu lietderīgi mainīt % likmi uz fiksēto? Kādas ir prognozes - vai un par cik Eiropas Centrālā banka palielinās bāzes % likmi EUR?

U. Zemturis: Kopš pagājušā gada decembra Eiropas Centrālā banka (ECB) eiro bāzes procentu likmi ir pacēlusi divas reizes – pašlaik tā atrodas 2.5% līmenī, kas ir par 50 b.p. augstāka nekā pirms tam. Vairums tirgus dalībnieku gaida, ka līdz gada beigām ECB eiro bāzes procentu likmi varētu pacelt vēl 2 reizes, tai sasniedzot 3%. Mēs neuzskatām, ka ECB rīcību varētu raksturot kā strauju, un negaidām strauju eiro procentu likmju kāpumu tuvākajā nākotnē, jo ekonomiskā situācija eiro zonā joprojām ir salīdzinoši vārga. Līdz ar to gaidām, ka pakāpenisks eiro procentu likmju kāpums kredītņēmēja ikmēneša maksājumu ievērojami nepalielinās.

Ņemt kredītu ar mainīgo vai fiksēto procentu likmi ir individuāls lēmums. To ietekmē klienta informētība par procentu likmju jautājumiem, kā arī vēlme un iespējas (ienākumu līmenis) uzņemties risku, kas saistīts ar iespējamajām procentu likmju svārstībām. Kā, piemēram, iedzīvotāji ar zemākiem ienākumiem un līdz ar to augstāku jūtību pret procentu likmju kāpumu varētu justies komfortablāk, fiksējot savu ikmēneša maksājumu, ņemot kredītu ar fiksēto procentu likmi. Taču kredītņēmējam ir jārēķinās, ka arī fiksētajās procentu likmēs ir iecenotas gaidāmās nākotnes procentu likmju izmaiņas (šobrīd pieaugums), un arī tās šobrīd ir augstākas nekā pirms ECB rīcības.

SIA "Hansa Līzings" direktores vietnieks Daniils Ruļovs

Līga: Labdien! Vēlētos uzzināt, kur var atrast tā saucamo "melno sarakstu" kredītvēsturē tieši fiziskām personām? Vai to var aplūkot ikviens?

D. Ruļovs: Cik noprotu, jūs interesējaties par Latvijas Bankas parādnieku reģistru. Latvijas Republikas likumi par privātpersonu datu aizsardzību nosaka, ka piekļūšana reģistriem ir stingri reglamentēta, līdz ar to jebkurš nevar piekļūt informācijai par jūsu kredītvēsturi. Aplūkot informāciju par privātpersonām Latvijas Bankas parādnieku reģistrā, ja runājam par Hansa Līzingu, var tikai mūsu pilnvarotās personas, pamatojoties uz klienta pieprasījumu pēc līzinga produkta.

Linda: Kur ir vairāk ziņu par jums?

D. Ruļovs: Vairāk ziņu par Hansa Līzingu varat iegūt mūsu interneta mājas lapā www.lizings.lv vai vēršoties mūsu centrālajā birojā Balasta dambī 1a.

indra: Vai tā būs normāla prakse, kad būs 0% pirmā iemaksa, vai arī tas ir tikai kādas akcijas ietvaros piedāvājums?

D. Ruļovs: Līzings ir rīks, ar kura palīdzību cilvēks ar stabiliem ienākumiem var tikt pie kārotā auto, nekrājot naudu vairākus gadus. Hansa Līzings, kā Latvijas tirgus līderis, par savu misiju uzskata nodrošināt Latvijas iedzīvotajiem tādus nosacījumus, lai pēc iespējas vairāk valsts iedzīvotāju varētu atļauties braukt ar modernām un drošām automašīnām. Tāpēc, domājot par auto pircējiem, cenšamies samazināt gan sākotnējās izmaksas, kas ir saistītas ar auto iegādi, gan ikmēneša maksājumus. Tādēļ nesen arī pagarinājām līzinga atmaksas terminu — tagad var paņemt jauno automašīnu līzingā uz 7 gadiem — un sadarbībā ar mūsu partneriem akciju ietvaros plānojam turpināt piedāvāt 0% pirmo iemaksu.

Roberts: Kādi ir nosacījumi, lai uzņēmums varētu ņemt līzingā mazlietotu automašīnu? Mājas lapā ir minēts par bilanci un peļņas zaudējumu aprēķinu, bet nav nekādu precīzāku kritēriju. Bez tam mūsu uzņēmums tikai nesen ir reorganizējies par SIA, pirms tam bijām IU.

D. Ruļovs: Pat ja jūsu uzņēmums nesen reorganizējies, jums ir jābūt finanšu rādītājiem, kas raksturotu uzņēmuma darbību iepriekšējos gados. Finanšu atskaites ir vajadzīgas, lai izvērtētu jūsu uzņēmuma spēju atmaksāt līzingu/aizdevumu un piedāvātu uzņēmumam atbilstošus nosacījumus. Attiecībā uz termiņu un pirmo iemaksu nosacījumi uzņēmumiem neatšķiras no nosacījumiem privātpersonām: maksimālais finansēšanas termiņš ir 6 gadi lietotām automašīnām un 7 gadi jaunām; pirmā iemaksa - sākot no 10% lietotām automašīnām un no 0% jaunām.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu