Šodienas redaktors:
Artūrs Guds
Iesūti ziņu!

«Accenture Latvija»: Mākoņpakalpojumi ir atgriešanās pie milzīgiem datoriem

Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Raksta foto
Foto: AP/Scanpix

Mākoņpakalpojumi ir evolūcija, taču savā ziņā tā ir atgriešanās pie milzīgiem datoriem, sacīja informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmuma «Accenture Latvijas filiāle» vadītājs Maksims Jegorovs.

Kā sacīja Jegorovs, mākoņpakalpojumi nav pārejoša tendence, jo tai ir gan tehnoloģisks, gan ekonomisks pamatojums. «Lielākie mākoņpakalpojumu sniedzēji ir «Amazon», «Microsoft» un «Google», kas uzbūvējuši datoru centrus vairāku futbola laukumu lielumā,» stāstīja Jegorovs. «Skaitļošanas vienības pašizmaksa šādos centros ir tūkstošiem reižu mazāka nekā jebkurā no Latvijas centriem. Tas ir īpašo tehnoloģiju un galvenokārt apjoma rezultāts.»

Viņš norādīja, ka mākoņpakalpojumu ieviešanos var salīdzināt ar laiku pirms un pēc lielu elektrostaciju izveides. «Ir skaidrs, ka ar svecēm ilgi nepietiktu un ar tām nebūtu iespējama attīstība, ko nesusi elektroenerģija. Jāņem vērā, ka mākonis ir ekonomiski daudz izdevīgāks - uzturēt katram savu «sveci» vienmēr būs dārgāk.»

Tai pašā laikā Jegorovs norāda, ka Latvijas uzņēmumu pāriešana uz mākoņpakalpojumiem notiek pakāpeniski, jo trūkst informācijas tehnoloģiju (IT) speciālistu un investīciju.

Kā stāstīja Jegorovs, nododot savus datus mākoņpakalpojumam, uzņēmējs var ietaupīt ikmēneša izdevumus, jo nav nepieciešami serveri, specializēts darbaspēks, īpašas telpas un tiek samazināts elektroenerģijas patēriņš. «Mākoņpakalpojumi ļauj aizvietot kapitālieguldījumus ar salīdzinoši maziem ikmēneša abonēšanas maksājumiem,» sacīja Jegorovs. «Tomēr mākoņošana pārsvarā ir izdevīga lieliem uzņēmumiem, kas strādā ar milzīgu datu apjomu un programmatūras ražošanas uzņēmumiem, kamēr mazākiem uzņēmumiem šis pakalpojums nav izdevīgs mazā datu apjoma dēļ.»

«Pasaulē jaunie uzņēmumi vairs nepērk programmatūras pakas, bet uzreiz sāk darbību mākonī,» turpināja Jegorovs. «Lielie uzņēmumi, kam ir augstas IT pakalpojumu izmaksas, ir sākuši daļēju datu pāreju uz mākoņiem, daļu datu paturot uzņēmuma iekšējā IT arhitektūrā - serveros.»

«Latvijā speciālistu un investīciju trūkuma dēļ šis process notiek pakāpeniski,» piebilda Jegorovs.

Runājot par konkrētiem piemēriem, Jegorovs minēja faktu, ka Latvijas uzņēmumi bieži vien izmanto vietējās grāmatvedības programmas. «Šīs programmatūras ražotāji šobrīd pelna, saņemot samaksu par programmatūras licenci, taču, pārejot uz mākoņiem, klientiem būtu jāmaksā abonēšanas maksa, kas ir krietni mazāka. Lai šī pāreja atmaksātos, uzņēmumam jābūt pietiekami lielam klientu lokam.»

Viņš norādīja, ka pirmais uzņēmums, kas savus produktus sāka izvietot mākoņos, bija datorprogrammatūras izstrādātājs «Adobe».

«Agrāk klienti maksāja divus līdz trīs tūkstošus dolāru par programmu paku, tagad - 30 līdz 50 dolārus mēnesī,» skaidroja Jegorovs. «Šāds solis pirmajos finanšu gados nozīmē ieņēmumu samazinājumu, un, lai ieņēmumi atgrieztos sākotnējā līmenī, ir jāpalielina klientu skaits.»

«Accenture» ir starptautisks vadības konsultāciju, tehnoloģisko pakalpojumu un ārpakalpojumu uzņēmums, kas apkalpo savus klientus 120 pasaules valstīs. Uzņēmumā strādā ap 319 000 cilvēku 52 pasaules valstīs. «Accenture Latvijas filiāle» dibināta 2002.gadā. Patlaban «Accenture Latvijas filiāle» ir lielākais IT uzņēmums Latvijā pēc darbinieku skaita, nodrošinot darbvietas vairāk nekā 500 IT speciālistiem.

Komentāri
Svarīgākais
Uz augšu