Kā akā: 44% pircēju internetā nav spējuši atgūt kiberkrāpšanā zaudēto naudu

FOTO: Publicitātes foto

Pats par sevi saprotams, ka iepriekšējā, pirmssvētku, mēnesī pieauga pirkumu daudzums, tostarp arī internetā.

Kiberdrošības kompānija Kaspersky Lab atgādina, ka finanšu darījumi ir jāaizsargā, jo tie ne vienmēr beidzas ar sekmīgu preces apmaksu. Sadarbībā ar uzņēmumu B2B International* veiktais pētījums liecina, ka aptuveni pusei lietotāju, kas tiešsaistes darījumu laikā ir zaudējuši naudu krāpšanas dēļ, nav izdevies daļēji vai pilnīgi atgūt nozagto.

Lai gan daudzas finanšu organizācijas deklarē gatavību atlīdzināt kibernozieguma radītus zaudējumus, nedaudz vairāk par pusi tiešsaistes pircēju visā pasaulē (56% respondentu*) informēja, ka ir spējuši atgūt visu zaudēto naudu. Vēl 16%* ir izdevies panākt daļēju kompensāciju, bet 28% vispār nav varējuši saņemt atpakaļ savu naudu. Turklāt šādi finanšu zaudējumi var būt diezgan ievērojami — vidējā kibernoziedznieku nozagtā summa ir 218 USD (aptuveni 159 EUR)*, bet 18% aptaujāto informēja par summām, kas pārsniedz 1000 USD (aptuveni 733 EUR)*.

FOTO: Publicitātes foto

Kiberkrāpšanas dēļ zaudēto līdzekļu atgūšanas statistika

Situāciju sarežģī tas, ka ne visi lietotāji pilnīgi apzinās kiberkrāpšanas bīstamību — aptuveni 6% respondentu visā pasaulē ir pārliecināti, ka ar naudas zādzību saistīti noziegumi internetā notiek reti un viņus neskars. Latvijā tā domā 14%** respondentu. Tikai 22% lietotāju pasaulē un 40% Latvijā uzskata, ka viņi var kļūt par kiberuzbrukuma mērķi. Tomēr statistika liecina, ka 12 mēnešu laikā aptuveni 43% lietotāju vismaz reizi ir saskārušies ar finanšu kiberdraudiem. Latvijā ar šādiem draudiem ir sastapušies 39%** interneta lietotāju.

«Pat ja esat pārliecināti, ka tiešsaistes krāpšanas gadījumā finanšu uzņēmums vai interneta veikals jums atlīdzinās zaudēto naudu, tomēr ir jābūt modriem. Ja nozagtais tiks pilnīgi atlīdzināts, kas saskaņā ar statistiku notiek nedaudz vairāk kā ceturtajā daļā gadījumu, zaudēto laiku un nervus jums neviens nevarēs atdot. Tāpēc ir tik svarīgi pievērst īpašu uzmanību konfidenciālas informācijas aizsardzībai, kas ietver arī jūsu finanšu datus,» norāda kiberdrošības kompānijā.

* Pēc Kaspersky Lab pasūtījuma 2014. gada vasarā pētījumu ir veikusi tirgus izpētes aģentūra B2B International. Apsekojuma gaitā tika aptaujāti 11 135 respondenti no 16 gadu vecuma, kas dzīvo Latīņamerikas, Ziemeļamerikas, Tuvo Austrumu, Āzijas, Āfrikas un Eiropas valstīs, tostarp Krievijā.

** Pētījumu Baltijas valstīs ir veikusi aģentūra A. W. Olsen & Partners pēc Kaspersky Lab pasūtījuma 2014. gada oktobrī. Aptaujā piedalījās 1 200 respondentu no Baltijas valstīm (Latvijas, Lietuvas un Igaunijas).

Uz augšu