Vecpiebaldzēni: valdība mūs uztver kā otrās šķiras cilvēkus

Varasvīru attieksme pret pilnībā sabrukušo autoceļa posmu Cēsis-Vecpiebalga liecina par to, ka esam otrās šķiras cilvēki, norāda vecpiebaldzēni, kas šodien, paužot neapmierinātību protestēja pie Ministru kabineta ēkas. Vietējie sarēķinājuši, ka, pārvietojoties pa šo ceļu, ik gadu remontā zaudē vismaz 200 latu, bet ministrija un valdība tā arī nav sagatavojušas konkrētu rīcības plānu. Ministri šodien pat neuzskatīja par nepieciešamu tikties ar protestētājiem.

Lai paustu savu attieksmi, atliekot malā ikdienas lietas, ceļu uz Rīgu šorīt mēroja vairāki desmiti Vecpiebalgas iedzīvotāju. «Ir sajūta, ka mēs esam nomale un otrās šķiras cilvēki,» valdības attieksmi pret katastrofālā stāvoklī esošā posma Cēsis-Vecpiebalga rekonstrukciju raksturo Aigars Bauers, viens no protestējošajiem vecpiebaldzēniem.

Viņš atklāj, ka pat šorīt, dodoties uz galvaspilsētu, kāda no piketa dalībnieku automašīnām uz sabrukušā ceļa vien par mata tiesu izvairījusies no sadursmes ar autobusu. Lai izbrauktu ceļu, autobusa šoferis bija tik koncentrējies «slalomam» apkārt bedrēm, ka vienkārši nav manījis vieglās mašīnas apdzīšanas manevru...

Otra tik gara sabrukuša ceļa posma Latvijā nav

Kā norāda Bauers, šādas situācijas uz minētā ceļa notiek nepārtraukti. Vietējās apkārtnes iedzīvotāju noskaņojums pret varasvīru attieksmi ir ļoti skeptisks, jo pat līdz šim brīdim nav piedāvāts konkrēts rekonstrukcijas plāns. Vietējo pacietības mērs bija tik pilns, ka divu nedēļu laikā pēc pašu iniciatīvas savākti ap 3000 parakstu.

«Valdība runā par mobilitāti un par braukšanu uz pilsētām darbā... Man ir nemitīgi jāizvairās, lai kaut kādā veidā nenolauztu auto ratu. Tas vienkārši nav izstāstāms,»

stāsta autovadītājs. Viņš katru otro dienu mēro 80 kilometru uz darbu Valmierā un pa kriminālā stāvoklī esošo 24 kilometru posmu, kas ved ārā no Vecpiebalgas, ikreiz brauc ar trīcošu sirdi – ka tik kaut kas neatgadās. Valdība nekautrējas apgalvot, ka ir vēl sliktākā stāvoklī esoši ceļi, taču vietējie iedzīvotāji iebilst – otru tik garu posmu, kurš būtu pilnībā sabrucis, viņi nezina.

Ceļa dēļ ik gadu zaudē vismaz 200 latu

Cits vecpiebaldzēns, pedagogs Māris, kam darba darīšanās regulāri nākas braukt uz Cēsīm, aprēķinājis, ka sabrukušā ceļa dēļ viņš gada griezumā pazaudē jeb par ritošās daļas remontu vien samaksā vismaz 200 latu. Viņš norāda, ka vēl otrdien, pārvietojoties pa šo ceļu nedaudz ātrāk nekā 50 km/h, kāds autovadītājs vienā bedrē pārsitis divas riepas.

«Autovadītāji ne vienmēr vairs skatās spoguļos. Viņi skatās tikai uz ceļu, un tas vairs nav pieļaujami,»

viņš saka. Protesta laikā neviens no atbildīgajiem ministriem pie iedzīvotājiem ārā neiznāca. Ne Anrijs Matīss, kura pārraudzībā atrodas Satiksmes ministrija un kas vistiešāk atbildīgs par ceļu uzturēšanu, ne Andris Vilks, kura vadītā Finanšu ministrija lemj par naudas piešķiršanu ceļu nozarei, neatrada drosmi, lai tiktos ar piketa organizētājiem.

Vecpiebalgas iedzīvotāji gan vēlas tapt sadzirdēti un sola uzkavēties pie Ministru kabineta vēl 24 stundas, veicot demonstratīvu dežūru.

Bedrītes lāpīt nav jēgas, daudzi ceļi pilnībā jārekonstruē

TVNET jau vēstīja, ka šodienas preses konferencē Latvijas Valsts ceļu (LVC) pārstāvji atzina, ka plāno līdz 2020.gadam salabot 35% valsts ceļu. Sarunas tiek risinātas ar Eiropas Komisiju, un tiek spriests par ES līdzekļu piesaisti. LVC vēlas panākt, ka līdz 2020.gadam nozarei tiek 80% degvielas akcīzes nodokļa. Ja tas tiks panākts, tad finanšu līdzekļi būs tik lieli, cik aktuālais ceļu nolietojums ik gadu arī prasa.

LVC atzīst, ka šobrīd daudzviet nav jēgas lāpīt bedrītes un ceļu stāvoklis ir tik kritisks, ka vienīgais risinājums ir tikai rekonstrukcija. LVC tagad neslēpj - daudzi ceļi uz sabrukšanas robežas.

Savukārt Vecpiebalgas novada dome ārkārtas sēdē trešdien nolēma iesniegt valdībā un Satiksmes ministrijā pieprasījumu par ārkārtas situācijas izsludināšanu novadā, lai panāktu autoceļa P30 jeb ceļa Cēsis–Vecpiebalga–Madona apmēram 25 kilometru gara posma remontu.

Uz augšu