Mīlēšanās palīdz sirdij

FOTO: ITAR-TASS/ScanPix

Valentīna dienas priekšvakarā veikalā ienāk profesors Andrejs Ērglis un lūdz pārdevējai: «Dodiet man lūdzu to sarkano plīša dibenu!» Pārdevēja: «Tas nav dibens, tā ir sirds.» Profesors: «Es katru dienu sirds asinsvados lieku stentus un zinu, kā sirds izskatās. Dodiet man to dibenu!»

Valentīna diena ir sirds diena. Un ja nu par sirdi, tad par sirdi.

Sirds atrodas krūškurvī, un vislabāk tās lielumu un vietu var iztēloties, noliekot labo dūri uz krūšukaula nedaudz kreisajā pusē. Sirdij ir divi priekškambari, divi kambari, kas secīgi saraujas ik pēc 0,8–1 sekundes, nodrošinot sirdsdarbības ritmu 60–80 reizes minūtē. Asinis plūst no priekškambariem kambaros, no kreisā kambara – aortā un tālāk pa visu organismu, bet no labā kambara – plaušu artērijā un tālāk plaušās.

Sirds šķērssvītrotais muskulis līdzīgs skeleta muskuļiem, un to

mīlestības vietu šajos muskuļos grūti iedomāties.

Kreisā priekškambara un kambara muskulis ir biezāks un spēcīgāks par labās puses muskuli. Perikards apņem sirdi no ārpuses, tajā ir nedaudz šķidruma, kas mazina berzi, muskulim strādājot. Muskuļu iekšpusē ir endokards, kas veido vārstuļus, kuri liek asinīm plūst vienā virzienā.

Vispār par pašu sirdi jau lāga nav ko stāstīt, jo tas ir vienīgais orgāns, ko parasti cilvēki atceras no vidusskolas laikiem. Tiesa, šo viedokli ar laiku aizēno sarkanie plīša dibeni vai krēslā izgriezti erceni ar bultu cauri.

Tagad, lūdzu, iedomājieties šo sarkano plīša izstrādājumu, ko gatavojaties dāvināt mīļotajai sievietei Valentīna dienā. Iedomājieties šo plīša izstrādājumu ar cigaretes izdedzinātu caurumu. Tieši tikpat

efektīgi dzīva cilvēka sirdi sabendē smēķēšana.

Aktīva smēķēšana dubulto miokarda infarkta un piecas reizes palielina insulta risku, savukārt pasīvā smēķēšana insulta risku palielina trīs reizes. Pasīvā smēķēšana nozīmē izdedzināt cigaretes melno caurumu Jūsu draudzenes sirdī.

Daži ieteikumi sirds veselībai. Sirdij ļoti kaitē augsts asinsspiediens. Ja asinsspiediens ir paaugstināts vairāk par 140/95 mmHg, tad derētu ievērojami samazināt patērējamās sāls daudzumu.

Sirds veselībai vissvarīgākais ir kustības, proti, sports. Pasaules Veselības organizācija iesaka – sporto vismaz 30 minūtes dienā vismaz 5 reizes nedēļā un noteikti līdz sviedriem vai pulsam vismaz 130 reizes minūtē. Tas attiecas uz jebkura vecuma cilvēkiem.

Būtu mērķtiecīgi vismaz reizi gadā izmērīt holesterīna līmeni asinīs. Ja holesterīna līmenis ir augstāks par 5 mmol/l, triglicerīdu līmenis– par 1,7 mmol/l, bet ZBLH virs 3 mmol/l, Jums būtu jāsāk piestaigāt pie kardiologa.

Uzturā būtu jālieto vairāk zivis, pilngraudu produktus, dārzeņus, augļus, olīveļļu,

bet mazāk piena un dzīvnieku taukus,

un vispār vajadzētu izvairīties no transtaukiem (tas nozīmē – no jebkurām tortēm, vafelēm, šokolādes batoniņiem utt.).

Cukuru arī vajadzētu ierobežot. Un vispār – sirdij ir ļoti grūti strādāt, ja asinis jādzen ne tikai uz paredzētajiem 60 vai 80 kilogramiem, bet visiem liekajiem vēdera un dibena taukiem.

Normāls svars ir veselības pamats.

Pārmērīga šņabja un alus dzeršana ļoti kaitē sirdij.

Pasaules Ārstu savienības konferencē Francijas Ārstu biedrības viceprezidents paziņoja, ka francūži esot veselīgākā nācija pasaulē.

Savus izcilos rādītājus veselības saglabāšanā viņi esot sasnieguši, balstoties uz stingrām tradīcijām– francūži lietojot Vidusjūras diētu (zivis, olīveļļa, maize bez sāls), daudz braucot ar velosipēdu un slēpēm, lietojot glāzi sarkanvīna dienā, daudz mīlējoties un tādējādi saglabājot labu garastāvokli, kā arī... nekad nerunājot angliski.

Uz augšu