"Mūsu cilvēks" – KNAB direktors Guntis Rutkis.

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.

VideoTo, ka Latvijā eksistē korupcija Saeimas deputāti pamanīja jau 1995. gadā, kad tika pieņemts likums "Par korupcijas novēršanu". Tas gan nekad nav efektīvi darbojies. KNAB pirmo reizi ieskanējās 1999. gadā. Bija vajadzīgi trīs gadi, lai likumu pieņemtu. Vēl pusgads pagāja biroja vadītāja meklējumos. Kad šis process tagad ir beidzies, jaunie Saeimas līderi paziņo, ka viss ir jāsāk no sākuma. Ko šajos apstākļos darīs ieceltais KNAB vadītājs Guntis Rutkis?

- Pēc jūs apstiprināšanas šodien jau ir izskanējuši vairāku politiķu apgalvojumi par to, ka KNAB likums ir slikts, vadītāja iecelšana ir bezjēdzīga, biroja reorganizācija ir izlemts jautājums. Vai jums šādā situācijā gribas sākt strādāt? - Saeima mani ir iecēlusi amatā, lai es pildītu likumu, kas pašreiz ir spēkā. Varbūt es arī varētu dot savu vērtējumu šim procesam. Ir jāuzsāk biroja izveides process. - Savulaik SAB vadītājs Lainis Kamaldiņš kā pirmo iegādājās jaunākā modeļa Volvo. Jūs šodien pirmās telpas, ko apskatījāt, bija Vecrīgā Monētu ielā. Vai struktūrai, kas grasās cīnīties pret valsts naudas izšķērdētājiem, būtu jāmeklē vieta ar tik augstu īres maksu? - Jā, šodien bija visai saspringta diena, kur es pildīju darba pienākumus gan iepriekšējā darba vietā, gan jau jaunajā darba vietā. Apskatīju arī jūsu minētās telpas. Šī diena bija saistīta ar piemērotu telpu meklēšanu biroja vajadzībām. Jūsu minētās telpas ir nepiemērotas, jo lai viņas izmantotu kā pagaidu telpas, viņās ir jāiegulda pietiekoši daudz līdzekļu, lai viņas sagatavotu pagaidu darbam. Es uzskatu, ka šis piedāvājums uz doto brīdi nav pieņemams. - Ja atceramies Ekonomiskās policijas darbiniekus, tad ādas jakas uzvilka ātrāk nekā bandīti, bet viņu sievām apskaužami veicas biznesā. Cik reāli ir izmantojama pašreizējā policija? Vai jūs tur redzat kādas kadru rezerves? - Es domāju, ka starp policijas darbiniekiem ir godīgi cilvēki. Izvēles iespēja aicināt šādus darbiniekus biroja darbībā ir pietiekoši lielas. - Jūs pats intervijā apgalvojāt, ka biroja sekmīga darbība atkarīga no iedzīvotāju atbalsta nav iedomājama. Sabiedrība noteikti par biroju spriedīs pēc pirmajām lietām. Vai jums ir jau kas padomā? Vai jūs esat morāli gatavs apcietināt ministru? - Es biroju redzu kā iestādi, kas tiks izveidota, lai kompleksi risinātu korupcijas problēmu valstī. Runājot par sabiedrības atbalstu, es domāju vairāk par korupcijas novēršanas funkciju, jo sabiedrība būs tā, kura norādīs un jau ir norādījusi, kur ir vājās un kritiskās zonas, kurām ir jāpievērš lielāka uzmanība korupcijas jautājumu risināšanā. - Būs kārtējais anonīmais telefons un tad gaidīsim, kad mums zvanīs. Bet mūsu valstī ir bijuši pietiekoši daudz dažādu procesu, skandālu, kas nepārprotami norāda uz korupciju. Vai jums kaut kas ir padomā? - Katrs konkrēts gadījums ir jāskata atsevišķi un katrs konkrēts gadījums ir atbilstoši jāizmeklē. Pie kriminālatbildības cilvēku var saukt individuālā kārtā. - Tas ir labi, bet šobrīd jūs esat Drošības policijā strādājis. Ir milzīga datu bāze, operatīvais dienests. Vai tad bijušie kolēģi jūs palaidīs tautā bez nekā? - Drošības policija ar savu darbu pēdējā laikā ir pierādījusi, ka tā ir spējīga aizturēt pietiekoši augsta ranga amatpersonas. Šeit ir svarīgi ievērot vienu lietu. Ja būs sabiedrības iesniegumi. Ja sabiedrība vērsīsies ar šādiem iesniegumiem, ja uzticēsies, tad attiecīgi var veikt operatīvo darbu un turpmāk arī izziņu, ja ir nepieciešams. - Pavērojot tikai dažu pēdējo gadu publikācijas, konkrētas amatpersonas, aizdomas par korupciju, mājas būvētas nez par kādiem līdzekļiem. Un viss ir beidzies ar kaut kādiem smieklīgiem sodiem. Vai šī brīža likumdošanas bāzi jums pietiek? Vai jūs gaidāt kaut kādas izmaiņas? Ir nepieciešama kāda likumdošanas iniciatīva? - Es pabeigšu iepriekšējo domu attiecībā uz šiem gadījumiem, kas ir bijuši un varbūt liekas līdz galam nenovesti. KNAB ir citu korupcijas apkarošanas iestāžu koordinācijas funkcija, tā kā ir visas iespējas saņemt operatīvos materiālus un paskatīties kā šīs lietas tiek izmeklētas. - Es jums piedāvāju divus piemērus. Saeimā 2. lasījumā ir "iestrēdzis" likums "Par sākuma deklarācijām". Tai skaitā tur ir arī priekšlikums, ja amatpersonas legālie izdevumi pārsniedz legālos ienākumus, tad šī starpība tiek kriminalizēta. Tas ir tas Honkongas princips. Francijā valsts līdzekļu izlaupīšanai nav noilguma. Mums ir 5 gadi. Teiksim, nozodz miljonu, nosēdi Saeimā 4 gadus, vēl vienu kaut kur un tad var sākt tērēt. - Es neuzņemtos uz sevi tik atbildīgas funkcijas, lai tagad dotu kādas rekomendācijas likumu pilnveidošanai, pie kuriem Saeimas deputāti strādā ilgstošu laiku. - Vai ir cerības, ka reiz valsts amatpersonām beigsies tās bagātās sievas, turīgās sievasmātes un labie radinieki? Vai reāli jūs varēsiet izsekot visai tai naudas ķēdītei līdz galam, lai beigās pateiktu: "Nē, šī nauda nav godīga." - Es domāju, ka tas nav nekas slikts, ja ir bagāta sieva un sievasmāte. Bet ja runājam nopietni, tad šeit ir svarīgs amatpersonu deklarāciju pārbaudes jautājums. Mēs redzēsim izejas pozīcijas ne tikai amatpersonai, bet arī viņu ģimenes locekļiem. - Šobrīd pēdējās deklarācijās daudzas amatpersonas ir uzrādījušas fantastiskus ienākumus – līdz miljonam. Tādā veidā jau šobrīd ir legalizējušas tēriņus nākamiem gadiem. It kā par iepriekšējo posmu atskaiti nevar prasīt. Vai ir iespējamas izmaiņas likumdošanā, lai tomēr tiktu klāt? - Nebūtu pareizi, ka apriori šīs ir nelegālas summas. Šeit ir jāskatās katrs konkrēts gadījums atsevišķi un jāskatās, kas tā ir par personu, kādi ir ienākumu avoti. - Vai jūs saredzat reālu iespēju cīnīties pret t.s. desmit procentiem? Desmit procenti no valsts budžeta pasūtījumiem. Par to mēs lieliski zinām, ka tā pastāv? - Jā, ar to var cīnīties un tas ir viens no biroja aktuālākiem uzdevumiem vērst uzmanību valsts pasūtījumu sfērai. - Vai tas būtu KNAB uzdevums cīnīties pret Ceļu policistu piecīšiem? - Viennozīmīgi tas ir KNAB uzdevums, jo Ceļu policija ir viena no riska zonām, kas ir iekļauta valsts programmā. Šeit ir jārēķinās ar to, ka ir jāizanalizē kādi ir šīs situācijas cēloņi un jādomā par viņu novēršanu. Līdz šim visi veiktie pasākumi nav devuši lielu efektu. Runājot konkrēti par Ceļu policiju, mans uzskats ir tāds, ka šeit problēmu var risināt tikai atrisinot Ceļu policijas personāla problēmu. Ja mēs gribam redzēt augstas kvalifikācijas speciālistu, viņam ir jāparedz arī atbilstošs atalgojums. Varbūt ne tikai atalgojums. Zinot to, ka valsts budžeta līdzekļi ir ierobežoti, to var kompensēt ar citām sociālām garantijām, kas ir iekšlietu iestāžu darbiniekiem. Šādā veidā mēs varam novērst to problēmu, panākt situāciju, ka Ceļu policists būs ieinteresēts savas amata vietas saglabāšanā un nebūs ieinteresēts saņemt nelielu kukuli, riskējot ar iespēju zaudēt savu darbu. - Ar domu, ka visa korupcija ceļas tikai no mazām algām un tie, kam ir lielas algas, tie neņem, laikam īpaši neko izdarīt nevar.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu