"Rīgas satiksme" gatava turpināt Skanstes tramvaja projektu (2)

TVNET/LETA
CopyLinkedIn Draugiem X
Lūdzu, ņemiet vērā, ka raksts ir vairāk nekā piecus gadus vecs un ir pārvietots uz mūsu arhīvu. Mēs neatjauninām arhīvu saturu, tāpēc var būt nepieciešams meklēt jaunākus avotus.
Foto: Edijs Pālens/LETA

Pašvaldības SIA "Rīgas satiksme" patlaban izvērtē Skanstes tramvaja līnijas izbūves projektu, taču, ja auditorkompānija tajā nesaskatīs nekādu aizdomu ēnu, projekts tiks turpināts kā sākotnēji plānots un jau pavasarī tiks sludināts tā būvniecības iepirkums, skaidroja uzņēmuma pārstāvis Viktors Zaķis.

Jau ziņots, ka decembra beigās "Rīgas satiksme" un arī Centrālā finanšu un līgumu aģentūra (CFLA) pieņēma lēmumu "nopauzēt" Skanstes tramvaja līnijas izbūves projektu, lai veiktu par to pārbaudi un pārliecinātos, vai tajā nav saskatāma aizdomu ēna par kādiem koruptīviem darījumiem. Uzņēmuma pagaidu valdes vadītājs Anrijs Matīss toreiz norādīja, ka audits par konkrēto projektu varētu ilgt pāris nedēļas.

"Rīgas satiksmes" pārstāvis Zaķis skaidroja, ka patlaban apturēta ir tā projekta daļa, kas paredzēja 12 tramvaju iegādi. "Šajā iepirkumā pieteikušies bija divi pretendenti "Škoda" un SIA "Stadler", taču iepirkums nebija noslēdzies, jo vēl notika pretendentu izvērtēšana. Saistībā ar decembrī notikušo iespējamo korupcijas skandālu, šo iepirkumu pārtraucām un to sludināsim no jauna. Taču pati līnijas būvniecība apdraudēta nav," viņš skaidroja. Kopumā uzņēmums tramvaju iegādei bija gatavs atvēlēt ne vairāk kā 42 miljonus eiro.

Zaķis atgādināja, ka Skanstes tramvaja līnijas izbūves iepirkumu vērtē ne tikai uzņēmuma pieaicinātā auditorkompānija "Ernst & Young Baltic", bet arī CFLA. "Pēdējo notikumu gaismā mēs šo projektu pārskatām un pārliecināmies, vai tur nav kādu koruptīvu darījumu. No auditoriem izvērtējums būs mēneša laikā un, ja viss būs kārtībā, pavasarī sludināsim būvniecības iepirkumu - tā, kā sākotnēji bija plānots," skaidroja Zaķis, piebilstot, ka šim projektam visu laiku sekojusi līdzi ir arī sabiedrība par atklātību "Delna", tādēļ, visticamāk, tas nebūs apdraudēts.

Viņš arī skaidroja, ka CFLA lēmums apturēt šim projektam Eiropas Savienības (ES) finansējumu nenozīmējot, ka tas tiek pārtraukts. Tas nozīmējot to, ka CFLA pagaidām aptur nepieciešamos maksājumus, taču pēc Zaķa teiktā, uzņēmumam nekādi jauni finanšu līdzekļi šobrīd nav nepieciešami, jo noslēgts ir tikai projektēšanas iepirkums, bet būvniecības - vēl nemaz nav izsludināts. "Šis kā reiz ir starpposms, kurā varam paspēt visu izvērtēt," sacīja Zaķis.

Kā ziņots, Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) sācis kriminālprocesu saistībā ar trim "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem. Tiek izmeklēta amatpersonu kukuļošana un noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizēšana.

Viens no tiem ir "Rīgas satiksmes" 2016.gada zemās grīdas tramvaju iepirkums, kura kopējā summa bija 62 597 477 eiro, informēja KNAB. Aģentūras LETA arhīvs liecina, ka šī iepirkuma rezultātā tika noslēgts līgums starp "Rīgas satiksmes" un Čehu uzņēmumu "Škoda Transportation" par 20 zemās grīdas tramvaju piegādi.

Otrs ir 2013.gada "Rīgas satiksmes" rīkots iepirkums par trolejbusu piegādi, kura kopējā summa bija 131 646 135 eiro. Kā noskaidroja LETA, šajā iepirkumā uzvarēja Čehijas uzņēmums "Škoda Electric", saņemot tiesības piegādāt 125 trolejbusus.

Trešais iepirkums ir 2013. gadā "Rīgas satiksmes" veiktais iepirkums par autobusu piegādi 75 808 297 eiro apmērā. LETA noskaidroja, ka tajā uzvarējis Polijas uzņēmums "Solaris Bus&Coach" un tas paredz Rīgai piegādāt 175 jaunus autobusus, visu piegādi noslēdzot 2019.gadā.

No KNAB skaidrotā izriet, ka kriminālprocess sākts par to, ka Čehijas un Polijas uzņēmumu pārstāvji, vienojoties ar Rīgas domes un "Rīgas satiksmes" atbildīgajām amatpersonām, kā arī ar "Rīgas satiksmi" saistītā uzņēmuma pārstāvjiem, noziedzīgo darbību īstenošanai piesaistīja fizisku personu un ar viņu saistītas personas. Šīs personas nodarbojās ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un nodrošināja finanšu plūsmu, piesaistot gan reāli darbojošos, gan arī fiktīvus uzņēmumus, tādējādi nodrošinot kukuļu maksāšanu Rīgas domes un "Rīgas satiksmes" atbildīgām amatpersonām saistībā ar augstākminētajiem trim iepirkumiem.

Reaģējot uz KNAB operatīvajām darbībām, visi pieci "Rīgas satiksmes" valdes locekļi iesniedza Rīgas mēram Nilam Ušakovam (S) atlūgumus. Tikmēr Ušakovs iecēlis pagaidu valdi triju cilvēku sastāvā. Pagaidu valdi vada Matīss, kā arī tajā iekļauti Edmunds Zivtiņš un Jānis Geduševs.

Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa decembra sākumā sešām no septiņām šajā lietā aizdomās turētajām personām kā drošības līdzekli piemēroja apcietinājumu. Pēc astoņu dienu apcietinājuma atbrīvots tika ilggadējais partijas "Gods kalpot Rīgai" biedrs, uzņēmējs Aleksandrs Krjačeks. Savukārt apcietināti joprojām ir bijušais "Rīgas satiksmes" vadītājs Leons Bemhens un infrastruktūras uzturēšanas un attīstības departamenta direktors Igors Volkinšteins, "Škoda Transportation" amatpersona Vladislavs Kozaks, citos kriminālprocesos figurējošais uzņēmējs Māris Martinsons un uzņēmējs Edgars Teterovskis.

Teterovska dzīvesbiedrei un Kozaka savulaik vadītā, nu jau likvidētā uzņēmuma "Tram Servis Riga" valdes loceklei Elīnai Kokinai piemērots ar brīvības atņemšanu nesaistīts drošības līdzeklis.

Vienlaikus, lai novērstu iespējamos ES fondu finanšu riskus, CFLA ir pieņēmusi lēmumu apturēt ES fondu projektu maksājumus, kas ir tiešā saistībā ar KNAB sāktajiem kriminālprocesiem par "Rīgas satiksmes" veiktajiem iepirkumiem.

Tāpat vēstīts, ka Rīgas apkaimju alianse un vēl vairākas citas iedzīvotāju biedrības Rīgas domi aicinās pilnībā pārtraukt Skanstes tramvaja līnijas izbūvi un izvērtēt citu maršrutu alternatīvas. Iedzīvotāju ieskatā projekta maršruts izvēlēts nepamatoti un tramvaju būtu nepieciešams izbūvēt uz pavisam citām apkaimēm. Tāpat kritizēta tika sabiedrības neiesaistīšana un publiskās apspriedes nerīkošana, lemjot par tik svarīgu projektu.

Komentāri (2)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu