"Bijām kā aitas, atvestas uz nokaušanu": "Tesla" darbinieki atklāti pastāsta par masveida atlaišanu

"Tesla" elektroautomašīnu uzlādes centrs Ķīnā. Ilustratīvs attēls

FOTO: THOMAS PETER / REUTERS

Pagājusī piektdiena nesa sliktas ziņas septiņiem procentiem kompānijas “Tesla” darbinieku – viņi negaidīti tika atlaisti no darba. Kā vēsta “Business Insider”, “Tesla” lēmums atlaist darbiniekus ir nepieciešams, lai kompānija saglabātu finansiālo stabilitāti.

“Šis ir ļoti smags lēmums, un es ļoti ceru, ka mums vairs tas [masveida atlaišana] nebūs jādara,” sacīja kompānijas vadītājs Īlons Masks saviem darbiniekiem.

Pieci bijušie darbinieki, kuri pagājušajā nedēļā tika atlaisti, pastāstīja “Business Insider” par nostrādāto laiku uzņēmumā un to, kā viņi tika atlaisti no darba. Visi darbinieki pieprasīja anonimitāti, baidoties par iespējamām soda sankcijām no “Tesla”.

Viens bijušais darbinieks, kurš strādāja “Tesla” piegādes nodaļā Kalifornijā, piektdien saņēma ziņas par iespējamo atlaišanu. Viņš norāda, ka darba vietā tā bija karstākā sarunu tēma. Negatīvo priekšnojautu pastiprināja atbildīgā menedžera rīcība – viņš pieaicināja pie sevis 15 darbiniekus, kuriem pavēstīja, ka viņi ir atlaisti no darba.

“Sajūta bija tāda, it kā mēs būtu aitas, kas atvestas uz nokaušanu,” saka bijušais darbinieks, kurš piebilda, ka viens no atlaistajiem strādniekiem vēlējies noskaidrot atlaišanas iemeslu, taču menedžeris atteicies par to runāt. Nodaļas vadītājs vien paskaidrojis, ka atlaistie darbinieki kļuvuši nerentabli un viņiem nekavējoties no darba vietas jāsavāc sev piederošās lietas.

“Mēs nezinām, kāpēc tieši mūs atlaida. Kādi tam bija iemesli?” jautā bijušais darbinieks. “Tas nav labi – neko īpaši nepaskaidrojot, vienkārši parādīt durvis. Tie bija darbinieki, kas katru dienu strādāja melnās miesās!” piebilda bijušais darbinieks.

Savukārt kāda inženiere, kura strādāja “Tesla” rūpnīcā Nevadas štatā, norādīja, ka bija izbrīnīta par atlaišanu. Viņa piektdien ieradās darbā, un nodaļas atbildīgais ieaicināja pie sevis kabinetā inženieri un viņas kolēģus. Nepilnu stundu vēlāk viņai tika paziņots par atlaišanu – atbildīgais menedžeris savāca viņas darba datoru un pavēlēja nekavējoties pamest rūpnīcu.

“Es biju šokā... Jā, es saņemšu pabalstu divu mēnešalgu apmērā, bet... Man neviens nepaskaidroja, kādēļ tieku atlaista. Man ļoti patika darbs šajā uzņēmumā, taču tā ir nodevība no uzņēmuma vadības puses,” teica inženiere.

Trešā atlaistā darbiniece sacīja, ka strādāja “Tesla” enerģētikas nodaļā Kalifornijā. Viņa sacīja, ka jau morāli bija gatavojusies promiešanai no kompānijas, taču “tas izvērtās daudz vieglāk, nekā gaidīts”.

“Redzot, kā tas noticis agrāk – tas savā ziņā norūda. Man bija ļoti īsa tikšanās ar nodaļas vadītāju, un es nezinu, kāpēc mani atlaida. Tas negatīvi ietekmē kopējo darba vidi uzņēmumā,” sacīja atlaistā darbiniece.

Tikmēr kāds piegādes nodaļas speciālists atklāja, ka šis atlaišanas vilnis ir tikai “viens no kārtējiem tīrīšanas viļņiem.” Kā norāda atlaistais darbinieks, iepriekšējais atlaišanas vilnis bija pirms pusgada, un šajā laikā jau tika paņemti vairāki jauni darbinieki, kuri nu palikuši bez darba.

“Mana nodaļa ir atbildīga par pārdošanas, servisa un piegādes nozarēm. Šajā nodaļā atbildīgie vairs nav tie paši, kas bija pirms gada. Šeit gada laikā viss ir pilnībā nomainījies, darbinieku rotācija ir neticami ātra. Šis tīrīšanas vilnis jau bija gaidāms,” sacīja speciālists.

Viņš norādīja, ka septiņu mēnešu laikā, kas pavadīti "Tesla”, darbs bijis ļoti nogurdinošs un haotisks. Viņam bija jāsagatavo līgumi un jāizrāda klientiem automašīnas un jāpastāsta par to funkcijām.

“Papīriem un auto izrādīšanai bija paredzētas 15 minūtes laika. Nereti viss notika pēc pieraksta. Loģiski, ka laikā ļoti reti varēja iekļauties, tāpēc veidojās rindas un nācās piesaistīt papildspēkus no citām nodaļām. Citreiz klienti vienkārši atteicās no mašīnu piegādes, lai gan līgumi jau bija parakstīti. Domāju, ka savu artavu dod arī konkurenti, kas ienāk elektromobiļu tirgū,” sacīja darbinieks.

Savukārt bijušais “Tesla” ražotnes pārraugs sacīja, ka viņa atlaišana bijis liels šoks. Viņš lieliski sadarbojies ar saviem kolēģiem, un iepriekš neviens nav brīdinājis par atlaišanu.

“Man ļoti patika tas, ko darīju. Tas bija ātrs, dinamisks un aizraujošs darbs. Par manu darbu bija lieliskas atsauksmes decembra pārskatā. Kādēļ atlaida, nezinu. Sajūta tāda, ka mana atlaišana bija mans “kauna gājiens”. Arī prēmiju par labo darbu 2018. gadā saņemšu tikai daļēji. Pilnā apmērā to neizmaksās, jo vairs tur nestrādāju,” saka atlaistais pārraugs.

“Tesla” pārstāvji presei norāda, ka kompānija rīkojusies pareizi – laikā, kad notiek gatavošanās jaunas rūpnīcas celtniecībai, firmai nepieciešams taupīt līdzekļus. Tāpat drīzumā tiks prezentēti jauni automobiļi, kuru pārdošana varētu uzlabot kompānijas finansiālo stāvokli.

Uzņēmuma pārstāvji noraida pārmetumus par finansiālo pabalstu liegšanu bijušajiem darbiniekiem – tos esot iespējams saņemt vēl četrus gadus pēc aiziešanas no kompānijas.

Uz augšu