Pētnieki: medus bites prot veikt matemātiskus aprēķinus

Medus bites.

FOTO: CHINE NOUVELLE/SIPA

Jaunā pētījumā noskaidrots, ka medus bites ir gudrākas, nekā uzskatīts iepriekš – tās prot veikt vienkāršus matemātiskus aprēķinus.

Starptautiska zinātnieku komanda to secināja, kad spēja iemācīt bitēm asociēt dažādas krāsas ar saskaitīšanu un atņemšanu. Pētījums publicēts zinātniskajā žurnālā “Science”.

Šis pētījums ir jaunākais bišu matemātisko spēju demonstrējums. Iepriekš tā pati zinātnieku komanda atklāja, ka bites spēj saprast nulles matemātisko koncepciju, kas ierindo tās elites dzīvnieku grupā starp cilvēkiem, delfīniem un dažiem primātiem.

Pētījumā zinātnieki veica eksperimentu, kurā 14 bitēm lika ielidot “Y” formas labirintā. Viens no labirinta ceļiem veda līdz balvai cukurūdens veidā, bet otrs – līdz rūgtas garšas hinīna šķīdumam. Kad bites saprata, ka labirintā ir iespējams uziet ēdienu, tās tur paviesojās regulāri.

Pie labirinta ieejas zinātnieki nolika vizuālu stimulatoru, kas sastāvēja no vienas līdz piecām formām, kas bija vai nu dzeltenā (atņemšana) vai zilā (saskaitīšana) krāsā. Kad bites ielidoja labirintā, tām bija jāizvēlas pareizais ceļš pēc vēl diviem vizuālajiem stimulatoriem, kas arī sastāvēja no dažāda skaita elementiem.

“Ja elements bija zilā krāsā, tad bitēm tālāk bija jāizvēlas tā opcija, kuras elements bija vienu reizi lielāks par ieejas elementu, savukārt, ja elements bija dzeltens, tad bitei bija jāizvēlas tas stimulators, kurš bija par vienu elementu mazāks. Elementu krāsas un risināmais uzdevums katrai bitei bija citāds,” rakstīja pētījuma autori.

FOTO: Science Advances 06 Feb 2019: Vol. 5, no. 2, eaav0961 DOI: 10.1126/sciadv.aav0961

Sākumā bites izdarīja dažādas izvēles, bet 100 eksperimentu laikā tās iemācījās, ka zilā krāsa nozīmē +1, bet dzeltenā -1. pareizo atbildi bites atrada 60 līdz 70 procentos reižu, ļaujot zinātniekiem secināt, ka bites ir gudrākas, nekā uzskatīts iepriekš.

“Mūsdienās mēs jau bērnībā iemācāmies, ka plusa simbols nozīmē vienību pielikšanu, bet mīnusa simbols atņemšanu. Mūsu atklājums parāda to, ka dažādas smadzenes spēj saprast matemātiskos simbolus kā valodu. Tas var palīdzēt saprast, kā daudzās kultūrās ir attīstījusies racionālā domāšana,” atklājumu komentēja pētījuma autore Skārleta Hovarda.

Uz augšu