Uzņēmējs Kalifornijā apņēmies izstrādāt sistēmu, kas ļautu iegūt degvielu no gaisa

FOTO: AFP / Scanpix

Par vienu no galvenajiem klimata pārmaiņu izraisītājiem tiek uzskatīti oglekļa izmeši, kas galvenokārt atmosfērā nonāk no degvielas sadegšanas, respektīvi, no automašīnām. Lai mazinātu oglekļa izmešu kaitīgo ietekmi, daudzi uzņēmēji cenšas radīt ko jaunu, lai lietderīgi izmantotu kaitīgos izmešus. Aģentūra "Bloomberg" pievērš uzmanību Robam Makginnim, kuram ir ambiciozs plāns - radīt degvielu no gaisa.

Robs Makginnis nesen pārcēlās uz Kaliforniju, kur brauc ar „Volkswagen Golf” automašīnu, tai uz jumta ir novietots bagāžnieks, uz kura - kāda interesanta ierīce. Kā daudzi automobiļi, arī šis ir gan transportlīdzeklis, gan veids, kā komunicēt ar citiem.

„Es agrāk braucu ar „Tesla Roadster”. Tomēr tagad man nav iebildumu pret mašīnām ar benzīna dzinēju,” saka Makginnis.

Benzīns ir ļoti svarīgs faktors, kas ietekmējis klimata pārmaiņas. Tādās vietās kā Kalifornija cilvēki ir ļoti uzmanīgi pret klimata pārmaiņu jautājumiem. Makginnis plāno radīt jaunu sistēmu, kas ļautu ražot degvielu no gaisa, un tam nebūtu nepieciešams izmantot fosilo naftu.

Makginnis ir viens no pirmajiem uzņēmējiem, kurš plāno izveidot „oglekļa tveršanas tehnoloģiju”, kas izdalītu oglekli no gaisa un ūdens un transformētu to citādi lietojamā substancē, piemēram – pārveidojot to par degvielu, industriālajām ķimikālijām vai citiem materiāliem. Līdzīgi kā fosilā degviela, arī ar jaunajām tehnoloģijām iegūtais benzīns sadegšanas procesā radītu izmešus gaisā.

Tomēr viņa ideja paredz, ka oglekļa izmeši, ko viņa mašīna radītu braukšanas laikā, nonāktu īpašā ierīcē uz mašīnas jumta, kas uzkrātu oglekli. Uzņēmēja izstrādātā teorija paredz, ka šādi automašīna varētu uzpildīties bezgalīgi – ar gaisā uzkrātā oglekļa palīdzību, kas tiktu transformēts atpakaļ degvielā, turklāt – tas neietekmētu apkārtējo vidi.

Eksperti uzskata, ka jebkāds nopietns piedāvājums, kas ļautu aktīvi samazināt oglekļa izmešu daudzumu atmosfērā, ir vērtējams pozitīvi. Pagājušajā gadā Apvienoto Nāciju starpvaldību paneļa diskusijās par klimatā pārmaiņām tika runāts, ka oglekļa izmešu apjoma samazināšana ir pamats, lai runātu par klimata pārmaiņu seku mazināšanu.

Tieši tāpēc uzņēmēji arī cenšas radīt idejas, kas varētu efektīvi mazināt kaitīgos izmešus.  Makginnis mēģina attīstīt jau pirms vairākiem gadiem izskanējušo ideju, ka no gaisā esošajiem kaitīgajiem izmešiem būtu iespējams radīt ko lietderīgu un pasargāt dabu no kaitīgās ietekmes.

Faktiski tūlīt pēc ANO ziņojuma par klimata pārmaiņām, uzņēmums „YCombinator” aicināja arī savus partnerus – „AirBnb” „Droopbox” un citus pievērst šim jautājumam pastiprinātu uzmanību. Turklāt „YCombinator” izrādīja interesi par dažādām riskantām un neparastām idejām, jo, pēc kompānijas pārstāvju teiktā, „beidzot ir pienācis laiks kaut ko darīt”.

MakGinna kompānija, ko viņš ir nodēvējis par „Prometheus”, piedāvāja ideju, ko „YCombinator” meklē, - tā izskatās labi „uz papīra” un teorētiski varētu radīt pozitīvu ietekmi uz vidi. Tieši tāpēc Makginnim izdevās saņemt investīcijas viņa uzņēmumā.

Lai piepildītu sapni par tīrāku vidi, Makginnis pameta teātra studijas un pievērsās ķīmijai. Viņš dibināja „Prometheus” meitas uzņēmumu „Osays”, kas nodarbojas ar īpašas tehnoloģijas izstrādi, kuras uzdevums būtu atdalīt ķīmiskos elementus vienu no otra un pārveidot tos citās substancēs. Membrānas, kas zināmas kā oglekļa nanocaurules, palīdzēja viņam veikt dažus ķimikāliju atdalīšanas procesus brīdī, kad ogleklis bija šķidrā veidā.

Makginna veiktie eksperimenti un panākumi iedvesmoja profesoru Metu Eismanu no Stonijbrukas Universitātes, kurš iepriekš sadarbībā ar „Google” veica pētījumu par iespējām iegūt degvielu no jūras ūdens. Atsevišķi eksperimenti un mēģinājumi iegūt degvielu bija veiksmīgi, tomēr tehnoloģiju izmaksas bija ļoti augstas.

Tāpēc mēģinājumi iegūt degvielu no gaisa Eismana skatījumā bija potenciāls solis uz priekšu. „Esmu redzējis daudz mēģinājumu izveidot no oglekļa brīvu degvielu, kas būtu efektīva. Domāju, ka mums ir jāizmanto visas dotās iespējas,” sacīja Eismans, kurš kļuva par „Prometheus” padomnieku.

Makginnis gan ir pārliecināts, ka viņam jau nākamgad izdosies pārdot nelielu daudzumu degvielas, kas būs veidota no oglekļa izmešiem. Viņš norāda, ka pilnībā visu ASV degvielas tirgu aizstāt nebūs iespējams, tomēr „Prometheus” ir gatavs veidot savu tirgus daļu, nodrošinot degvielu automašīnām, kas rada oglekļa piesārņojumu.

Daudziem šāda iespēja liekas pārāk vienkārša. Priekšlikumi atrisināt klimata radīto pārmaiņu problēmas ar nelielu piepūli vai infrastruktūras pārmaiņām ir radījuši skepsi arī pārliecinātiem vides aizstāvjiem, kuri norāda, ka oglekļa piesārņojumu vairs nav iespējams samazināt. Piemēram, decembrī bijušais ASV viceprezidents Als Gors nosauca oglekļa izskaušanas ideju par  „muļķībām, uz ko paļaujas cilvēki, kas tic zobu fejai”.

Tomēr Kolumbijas universitātes Globālās enerģētikas politikas pētnieks Hulio Frīdmans, kurš vairāk nekā divus gadu desmitus no savas dzīves veltījis oglekļa izmešu pētniecībai, saka, ka pagaidām vēl ir pāragri spriest par to, vai kādam no pašreizējiem eksperimentiem izdosies kļūt par komerciāli veiksmīgu produktu, tomēr ir vērts izmēģināt visus variantus.

„Ir daudz kompāniju, kas aktīvi strādā pie tā, lai rastu kādus alternatīvus veidus degvielas ražošanā. Pagaidām mēs nevaram runāt par potenciālu konkurenci ar tradicionālo degvielu. Tomēr aptuveni 70 gadi ir ilgs laiks, un ierasto degvielu nav tik viegli aizstāt,” sacīja Frīdmans.

Martā Makginnis prezentēja savu automašīnu ar „oglekļa savācēju” žurnālistiem. Viņš parādīja, ka sistēmā ir gan dzesēšanas sistēma, gan arī iekārtas, kas atdala ķīmiskos elementus. Tomēr, vai Makginnis un „Prometheus” spēs radīt sistēmu, kas ļaus iegūt degvielu no gaisa, rādīs laiks. Jau tuvākajos mēnešos Makginnis cer, ka viņa izstrādātajai sistēmai būs lemts attaisnot teorijas…

Uz augšu