Jebkura produkta vai pakalpojuma izstrāde jāsāk ar cilvēku, kam tas tiek radīts

FOTO: Publicitātes foto

Mēs dzīvojam laikmetā, kur cilvēks ir mūsu radošo izpausmju centrā - mūsu ikdiena ir mērķtiecīga un tādēļ arī saskarsme ar produktiem un pakalpojumiem ir jēgpilna un vajadzībās balstīta. Veiksmīgs produkts vai pakalpojums ir radīts tieši mums - klientam, tā brīža vajadzībai. Tas, vai tā ir vai nav, vai kļūstam saērcināti vai nē - to mēs pamanām katru dienu, norāda "UX Riga" dibinātāja Līga Lētiņa.

Kā veidot cilvēkam piemērotu produktu vai pakalpojumu?

Svarīgi ir apzināties, ka lietotāju pieredzes veidošanas (UX) fokusā ir cilvēks - pakalpojuma gala lietotājs. Nevajag paļauties uz saviem minējumiem, mums ir jāuzdrošinās un jājautā cilvēkam (klientam, lietotājam), ko un kā viņš vēlas, jābūvē pakapojums ap klienta vajadzību vai sāpi!

Mēs, UX speciālisti, novērojam klienta uzvedību, intervējam cilvēkus un, izmantojot šos un citus datus, veidojam produktu vai pakalpojumu, piemēram, mobilo lietotni, mājaslapu, IT risinājumu, pakalpojumu vai fizisku produktu. Mēs veidojam visu - no koncepta un stratēģijas, tālāk taktiskos plānus un skices soli pa solim, veicam papildus pētījumus, līdz varam izstrādāt vizuālo dizainu.

UX ir jauna nozare, kas pēdējos gados strauji attīstās un ienāk dažādās biznesa jomās. Pirmsākumos UX lielākoties bija konsultāciju serviss, bet pēdējos pāris gados daudzi uzņēmumi algo iekšējos uzņēmuma UX speciālistus, veido UX nodaļas, jo redz UX speciālistu pievienoto vērtību. Nereti ir situācijas, ka, ja uzņēmums piesaista vienu UX speciālistu, tās drīz izveido UX speciālistu komandu. Jo lielākas komandas, jo specializētākas paliek tās sastāvā esošo darbinieku lomas. To zinot jāsaka, ka līdz šim neesmu redzējusi īpaši daudz specializētas lomas Latvijā un Baltijā - visi ir vairāk vai mazāk universāli UX/UI dizaineri.

Ja kāds jaunietis šodien nolemj studēt UX - Latvijā nav viena augstskola vai studiju programma, ko ieteikt. Viena no tuvākajām iespējām ir studēt Igaunijas Mākslas akadēmijā mijiedarbības dizaina (interaction design) programmā, otra - Tallinas Universitātē cilvēku-orientēta dizaina (human computer interaction) maģistra programma vai izmantot interneta kursus. Taču nereti ir nepieciešama tikai pareizā attieksme. Esmu redzējusi izcilus kolēģus, kuriem ir UX domāšana, bet nav izglītība - viņi ir ļoti zinātkāri, viņus interesē, vai gala rezultāts strādās lietotāja labā. Ja tu esi pietiekami izzinātkārs un spēj veikt lietotāju testēšanu, tad tu jau esi apguvis daļu no UX.

Jau sesto gadu Rīgā no 16. līdz 18. maijam notiks Baltijā nozīmīgākā nozares konference UX Riga, kuras centrālā tēma šogad ir uz klientu orientēti pakalpojumi un digitālie produkti un to dizains.

Uz augšu