“Tā nebija pirmā reize, kad braucu “šmigā”.” Dzērājšoferu atzīšanās

FOTO: Pixabay

Dzērājšoferi uz Latvijas ceļiem un to izraisītās traģēdijas ir milzu problēma valstiskā līmenī. Lai gan gadiem tiek lietotas bargas metodes, lai to atrisinātu, katru gadu alkohola un dažkārt arī narkotiku reibumā pie stūres sēžas vairāki tūkstoši cilvēku - juristi, ārsti, deputāti, zemnieki, aktieri, ierēdņi, bezdarbnieki.

"Tā man nebija pirmā reize"

39 gadus vecais Andris ir liela auguma runīgs vīrs. Viņš saimnieko skaisti iekoptā zemnieku saimniecībā netālu no Cēsīm - audzē trušus, ir bišu drava, ābeļdārzs un lauks ar kāpostiem un dažām saknēm.

Atceroties notikumus pirms četriem gadiem, viņš ar rokām saķer galvu un saka: “Nemūžam! Nekad vairs nesēdīšos pie stūres reibumā! Un vispār savā ziņā labi, ka mani toreiz noķēra…”

Tā bija karsta jūnija diena. Andris devās palīgā kaimiņam, kurš bija sācis būvēt pirti, bet ar darbiem īsti galā netika. Atnāca vēl divi vīri. Ēvelēja, nagloja, staipīja dēļus. Kamēr vīri strādāja, saule neganti cepināja. Pa starpām iemalkoja pašbrūvētu alu, vēlāk kādu degvīna mēriņu. Andris saka, ka viņam šķitis, ka “nekas jau īsti nav dzerts”, un arī reibumu neesot jutis, tāpēc vakarā sēdies pie savas Toyota stūres, lai aizrullētu līdz tuvējam veikalam pēc “vēl dažiem”.

Vīrietis atzīstas, ka arī pirms tam sēdies pie stūres, viņaprāt, vieglā reibumā. Braucis gan tikai pa sev zināmiem lauku ceļiem.

Pilsētā iereibis neesot rādījies. Tovakar viss bija citādi - pēc dažiem nobrauktiem kilometriem no līkuma parādījās policijas ekipāža. Turklāt Andris brauca pārāk ātri. Izelpā konstatēja 1,5 promiles. Tiesības nost uz diviem gadiem un 850 eiro soda nauda, plus izdevumi par automašīnas transportēšanu un glabāšanu. Un tas vēl nebija viss - līdz ar autovadītāja apliecību Andris zaudēja labi apmaksātu darbu Cēsīs. Turklāt nedēļu nācās pavadīt arestā.

Andris atceras, ka sekojis pamatīgs konflikts ar dzīvesbiedri, kura neesot varējusi piedot, ka viņš ir “tāds gļēvs lupata”, kas nespēj sevi kontrolēt. Arī robs ģimenes budžetā bijis pamatīgs.

Andris saka, ka pēc tam mocījies pašpārmetumos, bijusi depresija. Rudenī Andris auto stūri nomainīja pret satiksmes autobusu un sāka strādāt noliktavā. Tagad viņš atzīst, ka savā ziņā labi, ka policija viņu noķēra, jo, visticamāk, viņš turpinātu braukt reibumā un varētu notikt  traģēdija. Turklāt viņš apzinājās savas problēmas ar alkoholu. Vīrietis saka, ka tagad vairs grādīgos nelieto. “Ir parādījies daudz brīva laika, ko pirms tam notriecu “šmigojot”. Tagad man ir laiks un interese saimniekot mājās.”

No pērn Latvijā reģistrētajiem 3541 gadījuma, kad autovadītāji pie stūres sēdušies reibumā, 3297 protokoli sastādīti vīriešiem. Turklāt CSDD statistika uzrāda, ka vispārgalvīgākie braucēji ir vīrieši vecuma grupā no 18 līdz 39 gadiem. 2018. gadā reibumā pie stūres pieķertas 244 sievietes.

Lai gan kopš 2005. gada, kad reibumā pie stūres tika pieķerti 10 tūkstoši vadītāju, dzērājšoferu skaits ir sarucis vairāk nekā par pusi, tomēr katru gadu tiek sastādīti vairāk nekā trīs tūkstoši protokolu par sēšanos pie stūres reibumā. 

Par transportlīdzekļa vadīšanu reibumā 2014.gadā sastādīti 4190 administratīvā pārkāpuma protokoli, 2015.gadā 4152, 2016.gadā 3863, 2017. gadā 3686.

Pagājušajā gadā 1311 autovadītājs brauca dzērumā un bez tiesībām, bet 117 personas pie stūres atradās narkotiku reibumā.

Pa lauku ceļu četros no rīta

Pirms pusotra gada  53 gadus veco Aleksandru dzērumā pie stūres policisti pieķēra četros no rīta - viņa dzimtajā ciemā Zemgales vidienē. Vīrs, kā pats atzīst, bija “pamatīgā pālī” - 2,5 promiles.

Esot braucis mājās no medībām pa ceļu, ko zinot tik labi, ka varot izbraukt “aizsietām acīm”. Aleksandrs uzskata, ka policisti viņu jau sen “vaktējuši”, jo kāds nelabvēlis “nostučījis”. 

Lai samaksātu sodu - vairāk nekā tūkstoti eiro, esot bijis jāņem kredīts bankā un pēc tam jāpārdod daļa meža. Veco mazdu esot izpircis brālēns. Desmit dienu arestu viņš ironiski nodēvē par savu “brīvdienu ceļojumu”. Tomēr par lielāko sodu vīrs uzskata ieroča glabāšanas atļaujas zaudēšanu uz diviem gadiem.

Kopā ar autovadītāja tiesībām bija jāatvadās arī  no iemīļotā hobija - medībām.

“Varu iet kā dzinējs bļaustīdamies pa mežu līdzi citiem medniekiem.”

Un vēl - saimniecībā jāstrādā ar smago tehniku, bet arī pie traktora stūres viņš nedrīkstot sēsties. Aleksandrs uzskata, ka sods ir pārlieku bargs - viņš taču neesot nekāds noziedznieks. “Ceļš bija tukšs - nevienas dzīvas dvēseles. Laukos jau tāpat cilvēku tikpat kā nav atlicis - visi aizbraukuši uz ārzemēm. Kā tad es būtu ticis mājās? Baigo noziedznieku atraduši,” viņš dusmojas.

Tomēr vīrietis atzīst, ka aizturēšanu labi neatceras - grādīgie dzērieni un nogurums bija darījis savu.

Aleksandram kauns no pieaugušajiem bērniem, kas viņu tagad uzskatot par neveiksminieku. Lai nokļūtu līdz pagasta centram, vīrs tagad sēžas uz velosipēda un minas desmit kilometrus. 

2018. gadā vairāk nekā 1,5 promiļu reibumā, tātad pamatīgā dzērumā pieķerti 2071 autovadītājs. Vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem pērn pie stūres alkohola reibumā, kas pārsniedz 1,5 promiles, pieķerti 349 vīrieši. 

Eksperti norāda, ka lielākoties cilvēki, kas pieķerti pie stūres reibumā, pirms tam jau vadījuši automašīnu dzērumā vidēji 23 reizes.

Un tas tikai nozīmē, ka problēma saistīta ar alkohola atkarību, kuras risināšanai jāmeklē efektīvāki ietekmēšanas līdzekļi, piemēram, lai atgūtu tiesības, jāiziet sociālās korekcijas programma.

Atceries, ka primsjāņu periodā ikvienam ir iespēja pievienoties kampaņai "Atbildīgais šoferis", apņemties nebraukt reibumā un laimēt vērtīgas balvas.

Uz augšu