Baltijas ceļš no putna lidojuma. LTV korespondenta Aināra Ašaka atmiņās (5)

TVNET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto no kreisās - Zviedrijas žurnālists Juris Kaža, LTV operators Mārtiņš Andersons, LTV žurnāliste Elga Paidere, LTV raidījuma " Labvakar " moderators Edvīns Inkens, civilās aviācijas helikopteru eskadriļas komandieris - pilots Oļegs Korše, mežsaimniecības ministrijas mežu ugunsgrēku novērošanas inspektors Aivars Mežulis, LTV Panorāma autovadītājs Andris.  
Foto: LTV Panorāma ārštata korespondents - operators  Ainārs Ašaks
Foto no kreisās - Zviedrijas žurnālists Juris Kaža, LTV operators Mārtiņš Andersons, LTV žurnāliste Elga Paidere, LTV raidījuma " Labvakar " moderators Edvīns Inkens, civilās aviācijas helikopteru eskadriļas komandieris - pilots Oļegs Korše, mežsaimniecības ministrijas mežu ugunsgrēku novērošanas inspektors Aivars Mežulis, LTV Panorāma autovadītājs Andris. Foto: LTV Panorāma ārštata korespondents - operators Ainārs Ašaks Foto: Ainārs Ašaks

1989. gada 23. augustā pulksten 19:00 aptuveni divi miljoni Baltijas valstu iedzīvotāju sadevās rokās, veidojot cilvēku ķēdi no Tallinas caur Rīgu līdz Viļņai. Atzīmējot Baltijas ceļa 30. gadadienu, "Postimees Grupp" portāli Latvijā "Tvnet" un "Apollo", Lietuvā "15min" un Igaunijā "Postimees" aicina iesaistīties vēsturē pirmajā virtuālajā Baltijas ceļā un izdzīvot Lietuvas, Latvijas un Igaunijas vēsturi, kā arī dalīties atmiņās par pieredzēto. Šodien publicējam Latvijas Televīzijas ārštata korespondenta Aināra Ašaka atmiņas.

Pirms 30 gadiem biju aktīvs Latvijas Televīzijas ziņu dienesta ārštata korespondents. Pirms Baltijas Ceļa TV Panorāmas toreizējai raidījuma vadītājai žurnālistei Veltai Puriņai radās ideja, ka vajadzētu Baltijas Ceļu atspoguļot neordinārā reportāžā. 

Ar savu labu draugu, toreizējās Mežu ministrijas mežu ugunsgrēku uzraudzības inspektoru Aivaru Mežuli, aprunājos par ideju 23.augusta vakarā noīrēt no ministrijas pakļautībā esošās Civilās aviācijas helikopteru, lai nofilmētu reportāžu par šo akciju. Tā kā toreiz oficiāli to nevarēja noformēt, rīkojāmies pusnelegāli, jo gaisa telpa vēl atradās PSRS gaisa spēku pakļautībā. Ar mikroautobusu žurnālists Edvīns Inkens, Zviedrijas žurnālists Juris Kaža, kā arī operators Mārtiņš Andersons un es - Ainārs Ašais devāmies līdz Siguldai, kur mūs sagaidīja no Spilves lidlauka atlidojušais lidaparāts.

Pirms plkst. 18.00 jau lidojām virs Pleskavas šosejas un nosēdāmies Cēsu lidlaukā, kur ierakstījām sarunas ar akcijas dalībniekiem. Tad devāmies atceļā, un ar helikopteru,  kuru pilotēja helikopteru eskadriļas komandieris Oļegs Korše, nosēdāmies Zaķusalā blakus LTV ēkai. Ar safilmēto materiālu tūdaļ žurnālists devās uz studiju, kur jau pēc brīža nesamontēto materiālu pārraidījām vakara ziņās Panorāmā.

Nedēļu pēc helikoptera lidojuma mūs izsauca uz VDK, un galvenais iegansts tam bija, ka helikopterā atradās Zviedrijas pilsonis Jutīs Kaža, kas toreiz pēc likumdošanas, nesaskaņojot lidojumu PSRS gaisa telpā, bija rupjš pārkāpums. Pilotu Oļegu Korši drīz pēc tam atstādināja no amata pienākumiem izsakot rājienu, bet drīz vien, atgūstot Latvijā neatkarību, Oļegs Korše, kurš toreiz riskēja ar savu atbildību, tika pieņemts vadošā amatā darbā Satiksmes ministrijas Aviācijas departamentā.

Pēc 30 gadiem gribētu pateikt paldies Aivaram Mežulim par idejas atbalstīšanu, arī riskējot ar savu amatu.   

Komentāri (5)CopyLinkedIn Draugiem X
Aktuālais šodien
Svarīgākais
Uz augšu