Stout Scarab jeb pasaulē pirmais minivens, kuru "neviens" negribēja

TVNET Auto
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Publicitātes foto

No 6. līdz 8. septembrim vienā no Anglijas karaļa Henrija VIII rezidencēm, Hemtptonkortas pilī, kas atrodas uz dienvidrietumiem no Londonas, norisināsies ikgadējā vēsturisko automobiļu izstāde -  konkurss. Tā būs reta iespēja klātienē aplūkot un novērtēt auto, ko var uzskatīt par pasaulē pirmo minivenu - Stout Scarab.

Izstādes - konkursa organizētāji uzskata, ka viens no nozīmīgākajiem eksemplāriem šā gada pasākumā būs tieši Stout Scarab, jo 1936.gadā radītais automobilis uzbūvēts tikai deviņos eksemplāros.

Neparastā vienapjoma automobiļa autors ir amerikāņu izgudrotājs, inženieris, dizainers un arī žurnālists Viljams Bušnels Stauts (William Bushnell Stout). Viņš arī savulaik radīja Ford Trimotor lidmašīnu ar trim motoriem. Bet, ja lidmašīnai jau bija reāli paraugi, kuros vērot un ieviest dažas jaunas idejas, Scarab iedvesmas avots bija amerikāņu rakstnieka, arhitekta, teorētiķa un futūrista Bakminstera Fullera (Buckminster Fuller) izgudrotais Dymaxion automobilis - futūristisks gurķa formas auto ar trim riteņiem un lidmašīnas, amfībijas, kā arī zemūdenes pazīmēm. 

Dymaxion
Dymaxion Foto: Starysatyr, Wikipedia

Kopumā par saviem līdzekļiem un ziedojumiem Fullers uzbūvēja trīs Dymaxion prototipus, bet, tā kā šis projekts tika sākts Lielās depresijas perioda pirmajā pusē, tas turpinājumu nepiedzīvoja. Tomēr uz Stautu savdabīgais spēkrats bija atstājis spēcīgu iespaidu, un viņš bija iecerējis, ka Stout Scarab kļūs par īstu fenomenu, auto, kas tiks ražots 100 eksemplāros gadā un aizēnos citus tās ēras auto, kuri dizaineru nespēja iedvesmot.

Ford Trimotor
Ford Trimotor Foto: Wikipedia

Stauta sapnim gan nebija lemts piepildīties. Pirmkārt, virsbūves izgatavošana bija ļoti laikietilpīga un dārga, kā rezultātā arī auto sanāca neciešami dārgs. Tas maksāja 5000 ASV dolāru, kas atbilst apmēram 100 tūkstošiem mūsdienās. Tas savukārt nozīmēja, ka, pat ja bija interese, daudz pirkt gribētāju nebija un sapnis par Stout Scarab bija izsapņots tikai pēc deviņiem uzbūvētiem miniveniem.

Foto: Publicitātes foto

Nav precīzi zināms, cik Stout Scarab eksemplāru vēl ir palicis, taču karaļa Henrija VIII pils dārzā būšot apskatāms lieliski restaurēts un turklāt vēsturiski nozīmīgs auto. Hemtptonkortas Concours of Elegance rīkotāji apgalvo, ka šis ir tas pats auto, kurā 2. Pasaules kara laikā tikušies amerikāņu ģenerālis Dvaits Aizenhauers un Francijas līderis Šarls de Golls.

Foto: Publicitātes foto

Lai vai kā, pēc tam šim auto ikdiena nebija tik spoža. Piecdesmitajos gados tas piederējis kāda cirka īpašniekam, kurš tajā turējis savus pērtiķus un devies viesizrādēs. Pēcāk automašīnu iegādājies kāds franču industriālais dizainers un to ievietojis muzejā Reimsā. Daudz vērīgāki ir šā sudrabkrāsas Stout Scarab pašreizējie īpašnieki - ar viņu gādību auto 2001.gadā ticis pilnībā restaurēts un kopš tā laika tiek uzturēts teicamā kārtībā.

Foto: Publicitātes foto
KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Nepalaid garām!
Uz augšu