Darba grupai "Rīgas kartes" auditu tomēr nedos

Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejas ārkārtas sēde, kurā piedalās jaunieceltais SIA "Rīgas satiksme" pagaidu vadītājs Ernests Saulītis.

FOTO: Jānis Škapars / TVNET

Darba grupai, kura izstrādās priekšlikumus elektronisko norēķinu sistēmai Rīgas sabiedriskajā transportā no 2021.gada, nav nepieciešams iepazīties ar auditu par uzņēmuma sadarbību ar SIA "Rīgas karte", tādu pārliecību trešdien Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komitejā pauda "Rīgas satiksmes" pagaidu valdes priekšsēdētājs Ernests Saulītis.

Komiteja šodien turpināja iztaujāt uzņēmuma vadību. Cita starp Saulītis atzina, ka drīzumā tiks izsludināts konkurss uz "Rīgas satiksmes" valdes amatiem un viņš tajā piedalīties negrasās.

Deputāts Edgars Lejnieks (LA) interesējās par medijos izskanējušo informāciju saistībā ar to, ka "Rīgas satiksme" no "Rīgas kartes" valdes varētu atsaukt Jāni Meirānu. "Vai tas atbilst patiesībai?" prasīja domnieks.

Saulītis sacīja, ka nepieņemtus lēmumus komentēt nevar, taču atzina, ka Meirānu uzskata par nozares profesionāli.

Deputāts Jānis Ozols (JKP) taujāja, vai kavējoties ar lēmuma pieņemšanu par vēršanos tiesā pret bijuši uzņēmuma valdi neiestāsies noilgums un pašvaldība nepalaidīs garām iespēju atgūt zaudēto naudu. "Kam būtu jāatbild par to, ka bezdarbības dēļ būsim palaiduši garām šo iespēju?" taujāja domnieks.

Saulītis atzina, ka tīri teorētiski noilgums var iestāties, taču atteicās vērtēt lēmumus, kas neesot viņa kompetencē.

Savukārt deputāts Vilnis Ķirsis (V) prasīja, kad "Rīgas satiksmei" ir jābrīdina "Rīgas karte" par to, ka tā vēlas pārtraukt sadarbību, kā arī taujāja, vai Saulītim liekas pieņemami, ka nākotnes norēķinu sistēmas ieviešanu izvērtē cilvēki, kuriem būtu izdevīgi saglabāt esošo.

"Rīgas satiksmes" vadītājs sacīja, ka par līguma laušanu "Rīgas karte" būtu jābrīdina pusgadu iepriekš. Savukārt, runājot par darba grupas sastāvu, viņš sacīja, ka nebūt ne visi tās pārstāvji ir saistīti ar "Rīgas karti" un, ka viņu mērķis ir tikai noformulēt "Rīgas satiksmes" vajadzības nākotnē.

"Rīgas satiksmes" vadība jau iepriekš komiteju informēja, ka uzņēmumā izveidota darba grupa, kuras uzdevums ir izvērtēt, kādu norēķina sistēmu sabiedriskajā transportā būtu jāievieš pēc 2020.gada, kad beigsies sadarbība ar "Rīgas karti".

Latvijas Televīzijas raidījums "De facto" vēstīja, ka darba grupas sastāvā iekļauti seši "Rīgas satiksmes" darbinieki, Rīgas domes Finanšu departamenta pārstāvis un "Rīgas kartes" valdes loceklis.

Darba grupā strādā, piemēram, "Rīgas kartes" valdes loceklis Pāvels Tulovskis, kurš uzņēmumā strādājis jau laikā, kad "Rīgas kartei" izvēlēti divi apakšuzņēmēji - SIA "BMS tehnoloģija" un "Burlat", kuri saistīti ar "Gods kalpot Rīgai" (GKR) politiķi Andreju Blažko.

Tāpat darba grupā strādā "Rīgas satiksmes" administratīvo resursu pārvaldības direktore Elīna Epalte-Drulle, ar kuras ģimeni saistīts uzņēmums no 2014. līdz 2018.gadam par juridiskajiem pakalpojumiem no "Rīgas kartes" saņēma 42 000 eiro, informēja "De facto".

Vienlaikus Ķirsis interesējās, vai ir normāla situācija, ka sistēmas izvērtētājiem nav dota iespēja iepazīties ar veikto auditu par sadarbību ar "Rīgas karti". "Varbūt šis audits pasaka, ka sadarbība ir brīnišķīga. Kā iespējams, ka, lai lemtu par nākotni, viņiem nekas nav jāzina par auditā teikto," prasīja Ķirsis.

Saulītis gan pauda viedokli, ka audits nav saistīts ar biļešu norēķinu sistēmu, bet gan uzņēmuma komercdarbību. Neraugoties uz Ķirša vairākkārtējiem mēģinājumiem no Saulīša izdabūt pamatojumu, kā komercdarbība var nebūt saistīta ar norēķiniem, viņš savu nostāju nemainīja.

"Darba grupas uzdevums ir noformulēt "Rīgas satiksmes" vajadzības nākotnes sistēmai," rezumēja Saulītis.

Tikmēr "Latvijas attīstībai" frakcijas pārstāvji Viesturs Zeps un Ansis Ansbergs interesējās, kad būs izsludināts konkurss uz valdes locekļu amatiem un kad deputāti varēs iepazīties ar darba grupas rezultātiem.

Saulītis norādīja, ka savu izvērtējumu darba grupai būtu jāiesniedz novembrī, bet konkurss uz valdes amatiem tiks izsludināts tuvākajās dienās. Vienlaikus viņš atzina, ka pats tajā piedalīties negrasās.

Sēdes izskaņā Ķirsis rosināja balsot, ka komiteja uzdod par pienākumu "Rīgas satiksmei" nosūtīt "Rīgas kartei" līguma uzteikumu, taču priekšlikums netika atbalstīts. 

Kā ziņots, "Rīgas karte" ir 2007.gadā dibināts uzņēmums, kas izveidoja un uztur Rīgas sabiedriskā transporta un autostāvvietu elektronisko norēķinu sistēmu. Uzņēmuma akcionāri ir "Rīgas satiksme" un ASV tehnoloģiju kompānija "Conduent". 51% "Rīgas kartes" pieder "Rīgas satiksmei", bet 49% - Francijas uzņēmumam "Conduent Business Solutions".

Auditorkompāniju veiktā analīze atklājusi, ka abu uzņēmumu sadarbība rīdziniekiem ik gadu rada miljonos eiro mērāmus zaudējumus, taču, neraugoties uz to "Rīgas satiksme" sadarbību ar "Rīgas karti" pirms termiņa nelauzīs, kas nozīmē, ka rīdzinieki par šo sadarbību arī nākamgad maksās 20,6 miljonus eiro.

Līgums ar "Rīgas karti" noslēgsies 2020.gada decembrī. 

Uz augšu