Zinātnieki izmērījuši lielāko zināmo melno caurumu visumā (3)

Melnais caurums
Melnais caurums Foto: EPA/Scanpix

Gigantiskais melnais caurums ir 40 miljardus reižu smagāks par Sauli un veido 2,5 procentus no kopējās Piena Ceļa galaktikas masas.

Saule ir milzīga - 330 tūkstošus reižu lielāka par Zemi, tomēr šis melnais caurums, kas ir 40 miljardus reižu lielāks par Sauli, ir prātam neaptverami gigantisks, liekot mūsu Saulei izskatīties sīciņai.

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “The Astrophysics Journal”, rakstīts, ka jaunatklātais melnais caurums, kas atrodas galaktikā “Holm 15A” - 700 miljonu gaismas gadu tālu no mums, ir ne vien lielākais un masīvākais melnais caurums, kāds jebkad mērīts, bet arī vistālākais.

Lai izmērītu melno caurumu, zinātnieki izmantoja Čīlē izvietotu milzīgu teleskopu un Vācijas Vendelšteina observatoriju. Šie mērījumi ir īpaši arī tāpēc, ka tie ir tieši melnā cauruma mērījumi, kas ir pretstats netiešajiem mērījumiem.

Zināms, ka kvazārā “TON 618” atrodas vēl masīvāks un lielāks melnais caurums, tomēr ziņas par to ir balstītas uz netiešiem mērījumiem, proti, uz citiem objektiem, kas korelē ar melnā cauruma masu. Turpretī jaunatklātais melnais caurums tika mērīts tieši – analizējot zvaigznes un gāzes, ko melnais caurums ietekmē.

“Pastāv tikai daži duči gadījumu, kad melno caurumu var mērīt tieši, turklāt nekad iepriekš nebija tieši mērīts tik tāls objekts,” atklājumu komentēja pētījuma galvenais autors Jenss Tomass.

Gaismas iztrūkums ļauj zinātniekiem atrast līdzīga veida melnos caurumus. Pētījumā aprakstītais objekts tika atklāts pēc tam, kad zinātniekiem aizdomas radīja galaktikas “Holm 15A” centra nedabīgais tukšums un tumsa. Aizdomas par to, ka pie tā vainīgs melnais caurums, apstiprinājās.

Tas, kā šis gigantiskais melnais caurums ir radies, nav īsti skaidrs, tomēr pastāv teorija, ka tas noticis pēc divu milzīgu galaktiku un to melno caurumu savienošanās vienā gigantiskā melnajā caurumā.