Laikraksts: "Rail Baltica" Baltijas valstīm izmaksās lētāk nekā līdzīgi projekti citur Eiropā

FOTO: Publicitātes foto

Baltijā lielākais dzelzceļa projekts “Rail Baltica” varētu izmaksāt vairākas reizes lētāk, nekā līdzvērtīgu projektu īstenošana citās Eiropas valstīs, vēsta Lietuvas biznesa laikraksts “Verslo žinios”.

Šobrīd tiek prognozēts, ka dzelzceļš varētu izmaksāt aptuveni 5,8 miljardus eiro. Pēc izdevuma aprēķiniem, tas nozīmē, ka viens kilometrs sliežu klājuma varētu izmaksāt aptuveni 6,5 miljonus eiro. Tikmēr Eiropas Audita palāta aprēķinājusi, ka Eiropā vidējā ātrgaitas dzelzceļa cena ir 25 miljoni par kilometru.

Kompānija “RB Rail”, kas īsteno šo projektu, norāda, ka ir objektīvi faktori, kas ļauj cerēt uz to, ka “Rail Baltica” projekts Baltijas valstīm izmaksās mazāk, nekā plānots.

Tiek norādīts, ka Latvijas, Lietuvas un Igaunijas speciālistu veiktais audits atklājis dažādas nepilnības “Rail Baltica” projekta vadībā, kā dēļ rodas dažādi riski, kā dēļ iepriekš atrunātais budžets var tik pārsniegts. Tāpat ir iespēja, projekts netiks īstenots noteiktajā laikā – līdz 2026. gadam.

Lietuvas Valsts kontroles ziņojumā teikts, ka projekta vadītājiem jau pašlaik neizdodas iekļauties iepriekš apstiprinātajā grafikā un budžetā. Pēc šīs iestādes teiktā, pašlaik ir vērojama atpalicība no plāna par vidēji pusotru gadu.

Lietuvas, Latvijas un Igaunijas kopuzņēmums “RB Rail”, kas īsteno projektu, apgalvo, ka jau ir veiktas darbības, kas varētu palīdzēt panākt izmaiņas sfērās, par ko runājuši auditori.

Plānots, ka “Rail Baltica” no 2026. gada savienos Tallinu, Pērnavu, Rīgu, Rīgas lidostu, Panevēžu, Kauņu, Viļņu un Varšavu. Šim dzelzceļam būs Eiropas standarta sliežu platums (1435 milimetri), pa kuru kursēs elektrovilcieni, kas pārvadās pasažierus, kā arī kravas vilcieni. Kopumā šis dzelzceļš būs 870 kilometrus garš.

Uz augšu