Iemesli, kādēļ pasažieri varētu atteikties no lidošanas ar "Boeing 737 MAX" lidmašīnām

FOTO: Reuters / Scanpix

Pašlaik vēl nav skaidrs, precīzi kad debesīs ieraudzīsim “Boeing 737 MAX” lidmašīnas, bet ir skaidrs, ka kādu dienu tas notiks. Tomēr šajā gadījumā daudz svarīgāks ir cits jautājums – kurš vēlēsies lidot ar nu jau bēdīgi slaveno lidmašīnas modeli? To pētīja medijs CNN.

Lidsabiedrību pārstāvji ir pārliecināti par to, ka pasažieriem nebūs iebildumu pārsēsties uz vienu no jaunākajiem “Boeing” lidmašīnu modeļiem brīdī, kad regulatori ļaus lidaparātiem piedalīties gaisa satiksmē.

“Es domāju, ka patērētāji labprāt būs gatavi lidot ar jaunajām lidmašīnām,” sacīja ASV lidsabiedrības “Southwest” prezidents Toms Nīlons, atbildot uz jautājumu, vai viņa vadītā aviokompānija piedāvās atlaides lidojumiem, kas tiks veikti ar 737 MAX.

“Domāju, ka paies mēnesis vai divi, un pasažieri būs atpakaļ. Šobrīd mums nav tādas ieceres kā dot atlaides lidojumiem ar 737 MAX lidaparātiem,” sacīja Nīlons.

“Boeing” vislabāk pārdotais lidmašīnu modelis ir nostādīts dīkstāvē kopš pagājušā gada marta pēc tam, kad tika piedzīvotas divas aviokatastrofas, kurās kopsummā gāja bojā 346 cilvēki. Kamēr “Boeing” norāda, ka atļauja izmantot 737 MAX tiks saņemta ne ātrāk par šī gada vidu, ASV Federālā Aviācijas administrācija pagājušajā nedēļā sacīja, ka “Boeing” šo atļauju saņemšot ātrāk.

Jau pašlaik tiek pētīti pasažieru psiholoģiskie motīvi lidot vai nelidot ar jaunajām lidmašīnām. ASV aviokompānija “Southwest” pēdējā gada laikā ir veikusi vairākus pētījumus, kuros pētīts, vai pasažieri būs gatavi lidot ar 737 MAX lidmašīnām, kad tām būs dota atļauja piedalīties gaisa satiksmē.

Nīlons norādīja, ka neliels procents aptaujāto, neprecizējot gan, cik daudz cilvēku, nevēlēsies lidot ar “Southwest” lidaparātiem. Tikmēr būtiska daļa pētījumu dalībnieku sacījuši, ka labprāt lidotu ar 737 MAX lidmašīnu, bet ar nosacījumu, ja šīs lidmašīnas tiktu uzlabotas drošības jomā. Drošība arī ir galvenais faktors, ko minējuši pētījuma dalībnieki – viņiem ir svarīgi, lai lidmašīna, ar kuru lidot, ir potenciāli drošāka nekā citi lidsabiedrību piedāvātie lidaparāti.

Nevēlēšanās lidot ar 737 MAX lidmašīnām

Tīmeklī veiktās aptaujas, kas veiktas neilgi pēc lieguma noteikšanas 737 MAX lidmašīnām liecināja, ka pasažieru vidū pastāv liela nevēlēšanās lidot ar jauno “Boeing” lidaparātu.

“Barclays” pērnā gada maijā veiktajā pētījumā, kurā tika aptaujāti 1757 pasažieri, noskaidrots, ka katrs piektais pasažieris jeb 21% vairs nekad nelidos ar 737 MAX lidaparātu, dodot priekšroku citiem lidaparātiem. Citi 23% pasažieru sacīja, ka labprāt nogaidītu vēl gadu, lai izdarītu kādus secinājumus. Vien 19% pasažieru pauda, ka viņi labprāt lidotu ar lidmašīnu, un vīnu viedokli neietekmē fakts, ka nesen notikušas divas lielas aviokatastrofas.

Kopumā 52% cilvēku atzinuši, ka viņi labprāt dotu priekšroku citam lidaparātam, ja būtu iespējams izvēlēties, ar ko lidot – vai nu ar 737 MAX, vai ar kādu citu lidaparātu.

“Nevarētu teikt, ka ceļotāji būtu vienkārši nobažījušies par 737 MAX lidmašīnām. Būtiska daļa pasažieru burtiski baidās no šiem modeļiem,” saka “Atmosphere Research” vadītājs Henrijs Hārtvelds.

Viņa vadītā uzņēmuma pētījums liecina, ka 20% biznesa ceļotāju un 24% tūristu atteiktos no lidojuma ar 737 MAX pirmajā pusgadā pēc tam, kad šis lidaparāts iegūs atļauju piedalīties gaisa satiksmē.

Vai pasažieri pārtrauks baidīties, kad 737 MAX lidmašīnas atgriezīsies debesīs?

Hārtvelds saka, ka attieksmi pret lidmašīnu varētu mīkstināt pilotu labā reputācija, kā arī kampaņas, kurās tiks apstiprināts, ka ar šo lidmašīnas modeli ir droši lidot. Tomēr Hārtvelds piebilda, ka sociālo mediju loma mūsdienu sabiedrībā un komunikācijā varētu apgrūtināt 737 MAX imidža maiņu. Lai arī, iespējams, pasažieri pirmajā laikā izvairīsies no lidojumiem, kas veikti ar 737 MAX, vēsturē ir bijuši gadījumi, kad pēc virknes aviokatastrofu pasažieri tomēr turpina lidot ar to pašu modeļu lidmašīnām.

Tā, piemēram, četru mēnešu laikā no 1965. līdz 1966. gadam notika četras aviokatastrofas, kurās bija iesaistītas “Boeing 727” lidmašīnas. Tāpat šī tipa lidmašīna bija iesaistīta 1979. gadā notikušā katastrofā, kā dēļ šiem lidaparātiem tika noteikts liegums piedalīties gaisa satiksmē uz diviem mēnešiem. Tomēr pēc šī lieguma beigām gan lidsabiedrības, gan pasažieri nevairījās no šo lidmašīnu modeļu izmantošanas.

Tagad, kad lielu lomu lidojumu meklēšanā un aviobiļešu iegādē spēlē internets, ir iespējams redzēt, kāda tipa lidmašīna ir paredzēta konkrētajam reisam. Piemēram, ceļojumu rezervācijas mājaslapa “Kayak” ļauj patērētājiem izvēlēties, ar kādām lidmašīnām piedāvāt lidojumus, un ar kādām – nē.

Lidsabiedrības norāda, ka atbalstīs pasažierus, kuri nevēlēsies lidot ar 737 MAX modeļa lidmašīnu. Tomēr, iespējams, pasažieriem varētu nākties maksāt vairāk par reisiem, kas veikti ar citām lidmašīnām.

“Lidsabiedrība var teikt – mēs jums dodam iespēju lidot ar citu lidmašīnu, taču tas nebūs tiešais lidojums – tas būs divu reģionālo lidmašīnu kombinēts lidojums, kas būs vairākas stundas ilgāks. Tas var ietekmēt cilvēku izvēli,” sacīja aviokompāniju analītiķe Helēna Bekere.

Viņa piebilda, ka kritika attiecībā pret 737 MAX drošību pastāvēs arī pēc tam, kad lidmašīnas būs atpakaļ gaisa satiksmē. Jau pašlaik pret “Boeing” un Federālo Aviācijas aģentūru tiek vērsta plaša kritika – abas institūcijas kritizē gan politiķi, gan arī divās aviokatastrofās bojāgājušo tuvinieki, kuriem nav skaidrs, kādēļ biznesa interešu dēļ briesmām jāpakļauj vēl citas dzīvības.

Uz augšu