SMS divos naktī un koronavīruss kā aizsegs jeb kā briti uztver lidsabiedrības "Flybe" sabrukumu

TVNET | FINANCENET
SMS divos naktī un koronavīruss kā aizsegs jeb kā briti uztver lidsabiedrības "Flybe" sabrukumu
Facebook LinkedIn Draugiem Twitter
Comments 7
Foto: AFP / Scanpix

Lielbritānijas aviokompānija “Flybe”, nespējot nodrošinot papildu finansējumu, iesniegusi tiesā maksātnespējas pieteikumu. Tas savukārt nozīmē, ka ir apdraudētas vismaz 2000 darba vietu, bet pasažieriem pašiem jāmeklē alternatīvi lidojumi, lai nonāktu  iecerētajos galamērķos. Britu medijs BBC pētīja, ko nozīmē “Flybe” sabrukums.

Aviokompānijas pārstāvji sacīja, ka koronavīrusa uzliesmojums ir dramatiski mazinājis pieprasījumu pēc ceļošanas, kas savukārt kalpoja par vienu no lidsabiedrības sabrukuma iemesliem. Savukārt “Flybe” mājaslapā teikts, ka pasažieriem ieteikts nedoties uz lidostu, iekams viņi nav rezervējuši kādu citu lidojumu.

Ekseterā bāzētā kompānija “Flybe” janvārī vēl izvairījās no kraha. Vēstulē lidsabiedrības darbiniekiem aviokompānijas vadītājs Marks Andersons sacīja, ka, “neraugoties uz visiem pūliņiem, mums vairs nav alternatīvu – diemžēl mums nav izdevies atrast pieņemamu risinājumu, kas ļautu turpināt darbību”.

“Man ir ļoti žēl, ka neesam spējuši nodrošināt nepieciešamo finansējumu, lai spētu nodrošināt savus pakalpojumus,” sacīja Andersons.

Uz notikušo reaģējusi arī Lielbritānijas valdība. Lielbritānijas valdības ziņojumā teikts, ka tā palīdzēs “Flybe” darbiniekiem atrast jaunas darba vietas citās aviokompānijās, kā arī – tiks strādāts, lai darbinieku zaudējumi būtu pēc iespējas mazāki.

“Mēs rūpīgi vērojam situāciju un strādājam kopā ar civilās aviācijas industriju, lai darbiniekiem nodrošinātu jaunas darba vietas, kā arī – lai tiktu nodrošināti lidojumi “Flybe” maršrutos. Tāpēc britu aviokompānijām pēc iespējas ātrāk ir jārod risinājumi, lai nodrošinātu lidojumus “Flybe” “unikālajos” maršrutos,” teikts Lielbritānijas valdības paziņojumā.

Transporta sekretārs Grants Šaps sacīja, ka ikvienu ir sarūgtinājušas ziņas par “Flybe” sabrukumu. “Diemžēl situācija, kāda attīstījusies saistībā ar koronavīrusu, faktiski ir nogalinājusi vāju kompāniju. Diemžēl tai nebija izredžu izdzīvot,” teica Šaps.

Kā uz notikušo reaģējuši pasažieri?

Deivids Maners ieradās Ekseteras lidostā agri no rīta un uzzināja, ka “Flybe” lidojums uz Parīzi ir atcelts.

Ceļojums bija plānots kā Ziemassvētku dāvana sievai, tāpēc vīrietis bijis “absolūti sarūgtināts” par šādu notikumu pavērsienu. Viņš norāda, ka “Flybe” sabrukums ir sliktas ziņas arī Ekseterai.

“Mēs šo [Ekseteras] lidostu izmantojam ļoti bieži, jo tā ir ērtā vietā. Mēs pazīstam arī dažus “Flybe” darbiniekus, un man ir ļoti žēl, ka tā notika,” teica Maners.

Džesika, Ebija un Robina strādā nodarbinātības aģentūrā, un viņas caur Ekseteru gatavojās atgriezties mājās no komandējuma. Tomēr – pirmais, kam sievietes pievērsušas uzmanību, bijis tas, ka lidosta bijusi kā “spoku pilsēta”.

“Es ar “Flybe” lidoju vismaz reizi mēnesī, un tagad, kad aviokompānija ir sabrukusi, būs daudz grūtāk,” teica Ebija. Sieviešu grupa norādīja, ka “Flybe” lielākais pluss bijis tas, ka atšķirībā no lielākām aviokompānijām, kā “EasyJet” vai “British Airlines”, “Flybe” veica lidojumus no mazākām lidostām.

Cita britu aviokompānija, “Blue Islands”, ir apņēmusies izpildīt dažus “Flybe” lidojumus, piemēram, no Ekseteras uz Džērsiju, tomēr šāda rīcība ir “labas gribas izpausme”.

Lielbritānijas vilcienu operatori visu nākamo nedēļu piedāvās bezmaksas biļetes “Flybe” pasažieriem un darbiniekiem, tādējādi ļaujot viņiem nonākt savā galamērķī.

Atsevišķiem pasažieriem aviokompānija divos naktī nosūtījusi īsziņu ar aicinājumu nedoties uz lidostu, jo gaidāmais reiss ir atcelts. Kopumā daudzus “Flybe” pasažierus un darbiniekus ir saniknojis kompānijas paziņojums par maksātnespēju. Tiek norādīts, ka lidsabiedrība bankrotē neprasmīgas pārvaldības dēļ, bet koronavīruss tiek izmantots kā aizsegs.

Ko lidsabiedrības sabrukums nozīmē darbiniekiem?

“Flybe” maksātnespējas pieteikums tiesā nozīmē, ka vairāki simti darba vietu ir apdraudētas. Katrīna Denshema, kas ir “Flybe” stjuarte, gatavojās lidot uz Londonas Sitijas lidostu. Viņa “Flybe” rindām pievienojās vēl 2007. gadā - “pa taisno no koledžas”. Tomēr tagad viņa atklāja, ka ir ļoti apbēdināta un pagaidām nezina, ko darīs tālāk.

Pilotu apvienība “Balpa” norāda, ka gan piloti, gan stjuarti, gan lidostu darbinieki savu darbu ir veikuši lieliski, neraugoties uz aviokompānijas pieaugošajām problēmām.

Vairāki uzņēmumi, arī dzelzceļa kompānija “South Western Railway”, vairākiem “Flybe” darbiniekiem jau ir izteikuši darba piedāvājumus.

Kādēļ lidsabiedrība piedzīvoja krahu?

“Flybe” ar problēmām saskārās jau pagājušajā gadā, kad to iegādājās konsorcijs, kurā ietilpst arī lidsabiedrība “Virgin Atlantic”. Janvārī jaunie aviokompānijas īpašnieki sacīja, ka ieguldīs vismaz 30 miljonus mārciņu, kam “vajadzētu pietikt, lai aviokompānija turētos virs ūdens”. Tomēr – papildu finansējums tika prasīts arī Lielbritānijas valdībai.

“Flybe” cerēja, ka valdība piešķirs 100 miljonu mārciņu lielu aizdevumu, kā arī nodokļu atvieglojumus. Tomēr ziņas par iespējamo valsts atbalstu “Flybe” izraisīja konkurentu neapmierinātību - “British Airways” īpašnieks IAG iesniedza Eiropas Savienībā sūdzību par to, ka “Flybe”glābšana notiek, pārkāpjot valsts noteiktos likumus.

“Virgin Atlantic” pārstāvji pauda, ka “Flybe” ir ieguldīti vairāk nekā 135 miljoni mārciņu, taču, kā izrādījies, šie pūliņi bijuši veltīgi.

Kamēr finanšu problēmas bijušas acīmredzamas, “Flybe” pārstāvis BBC sacīja, ka aviosabiedrības krahs noticis koronavīrusa uzliesmojuma dēļ – “pirms tam situācija ceļojumu nozarē bijusi slikta, bet tagad tā kļuvusi vēl sliktāka”.

Gaisa transporta nozares eksperts Džons Striklends sacīja, ka reģionālais tirgus ir bijis ļoti izaicinošs jebkurai lidsabiedrībai, tomēr “Flybe” situāciju sarežģījuši pārāk ambiciozas ekspansijas dēļ.

“Aviokompānijas paplašināšanās bija pārāk strauja un nevajadzīgi liela, ņemot vērā, ka tā ir reģionālā lidsabiedrība,” teica Striklends.

Ko “Flybe” sabrukums nozīmē vietējam reģionam?

Lai arī “Flybe” ir maza lidsabiedrība, it īpaši, salīdzinot ar “British Airways”, “Ryanair” vai “EasyJet”, tomēr atsevišķiem Lielbritānijas apgabaliem lidsabiedrības sabrukums ir ļoti sāpīgs zaudējums.

Striklends sacīja, ka “Lielbritānijas tirgū  “Flybe” noteikti nebija tā lielākā kompānija, tomēr, skatoties uz Ekseteru un Sauthemptonu, “Flybe” faktiski bija vienīgā izvēle, ar ko lidot no šīm pilsētām. Tagad pastāv risks, ka lielākās aviokompānijas nevēlēsies veikt reģionālos lidojumus uz šīm vietām”.

Pagājušā gada decembrī pēc vēlēšanām Lielbritānijas premjers Boriss Džonsons solīja uzlabot satiksmi ar Lielbritānijas reģioniem. Viņš, kā izskatījās, bija gatavs iesaistīties arī lidsabiedrības glābšanā, lai saglabātu stratēģiski svarīgos transporta savienojumus ar mazākiem valsts reģioniem.

Tomēr transporta eksperts Endijs Makdonalds norāda, ka lidsabiedrība “Flybe” nodrošināja “kritiski svarīgu” savienojamību ar daudzām atrašanās vietām. Tieši tāpēc “Flybe” sabrukums nozīmē “katastrofālus jaunumus gan pasažieriem, gan arī darbiniekiem, kas strādāja nelielajās lidostās”.

“Valdībai ir jāatbild, kā šie vitāli svarīgie savienojumi tiks saglabāti pēc “Flybe” sabrukuma. Vietējās sabiedrības būs noraizējušās par to, ko šīs aviokompānijas sabrukums nozīmēs vietējai ekonomikai, tāpēc – atbildēm ir jābūt faktiski nekavējoties,” teica Makdonalds.

Tims Džīnss, kurš ir Kornvolas lidostas valdes priekšsēdētājs, sacīja, ka viņš ļoti cerējis uz to, ka citas lidsabiedrības pārņems “Flybe” maršrutus. Tomēr – pašlaik šī tēma “ir diskusiju stadijā”, jo lidsabiedrības vēlas gūt peļņu no reģionālo lidojumu veikšanas. Džīnss pauda, ka cer uz lidojumu atjaunošanos tuvāko nedēļu laikā.

Lielbritānijas zemo cenu aviokompānija "flybe" ceturtdien tiesā iesniedza maksātnespējas pieteikumu un nekavējoties pārtraukusi savu darbību.

"flybe" mājaslapā norādīts, ka lidsabiedrība nav spējīga saviem pasažieriem organizēt alternatīvus lidojumus. Viņi iestrēguši lidostās.

Šāds paziņojums publiskots dažas stundas pēc tam, kad mediji pavēstīja, ka aviokompānija varētu bankrotēt pēc neveiksmīgiem centieniem iegūt 100 miljonu sterliņu mārciņu (115 miljonu eiro) valsts aizdevumu.

"flybe" darbību negatīvi ietekmējušas nepastāvīgas degvielas cenas un britu sterliņu mārciņas vērtības kritums, kā arī pēdējā laikā jaunā koronavīrusa izplatības radītie sarežģījumi.

"flybe" gadā pārvadāja ap astoņiem miljoniem pasažieru. Tā no Lielbritānijas piedāvā reisus uz 170 galamērķiem Eiropā.

Tēmas
Aktuālais šodien
Jaunākās ziņas
Svarīgākais
Uz augšu