Zinātnieki atklājuši plastmasu ēdošas baktērijas (8)

Plastmasas pudele pludmalē
Plastmasas pudele pludmalē Foto: Unsplash

Vācijas zinātnieki identificējuši jaunu baktēriju veidu, kas sadala poliuretānu jeb polimēru, ko izmanto dažādu plastmasas materiālu izgatavošanā. Faktiski - šīs baktērijas ēd plastmasai būtiskos savienojumus.

“Baktērijas var izmantot šos savienojumus kā vienīgo oglekļa, slāpekļa un enerģijas avotu. Šis atklājums ir svarīgs solis grūti pārstrādājamu materiālu otrreizējā izmantošanā," komentēja viens no pētījuma autoriem Hermanis J. Heipaipers.

Pētījumā, kas publicēts zinātniskajā žurnālā “Frontiers in Microbiology", rakstīts, ka poliuretānu izmanto dažādos materiālos, kas savukārt vēlāk tiek izmantoti, lai radītu būvniecības materiālus, apavus, ledusskapju detaļas un skrituļdēļu riteņus. Šis polimērs ir viegls, izolējošs un elastīgs, tomēr tā otrreizēja pārstrāde ir energoietilpīga. Lielākā daļa poliuretāna nonāk izgāztuvēs, kur tas izdala virkni dažādu toksīnu, no kuriem daži ir kancerogēni.

Lai cīnītos ar šo problēmu, zinātnieki vērsās pie mikroorganismiem. Lielākajā daļā pētījumu ir apskatīta baktēriju spēja sadalīt uz naftas bāzētu plastmasu, tomēr tikai daži pētījumi ir par poliuretānu, vēstīts vietnē "UPI".

Pētot baktēriju komūnas plastmasas atkritumos, zinātnieki identificēja un izolēja baktērijas celmu “pseudomonas sp. TDA1". Šī baktērija spēja sadalīt poliuretānu un būt noturīga pret toksīniem.

Baktērijas genoma analīzes zinātniekiem palīdzēja identificēt iespējamos poliuretāna sadalīšanas veidus. Zinātnieki cer, ka tālāki pētījumi palīdzēs noskaidrot, kādi ir enzīmi vai eksoenzīmi, kurus baktērija izmanto, lai sadalītu poliuretānu.