Vilnītis Liepājas ostas pārveidē par kapitālsabiedrību saredz vairāk risku nekā ieguvumu

Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis.

FOTO: Ieva Leiniša/LETA

Analizējot iespējamo Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) ostas pārveidi par valsts kapitālsabiedrību, rodas vairāk risku, nekā reālu ieguvumu, intervijā "Rietumu radio" sacīja Liepājas domes priekšsēdētājs Jānis Vilnītis (LRA).

Viņš arī norādīja, ka neesot skaidrības, kādu labumu juridiskās formas izmaiņas dos Liepājas pilsētai.

"Kādi būs ieguvumi? Vai tiks pārkrauts lielāks kravu apjoms? Vai būs vairāk darbavietu? Vai būs lielāks atalgojums? Vai mēs tādā veidā celsim starptautisko konkurētspēju?" jautāja Vilnītis, norādot, ka viņam rodas ļoti daudz jautājumu un šajā saistībā saredz vairāk risku, nekā ieguvumu.

Patlaban Liepājas SEZ ir publiski atvasināta persona, un, pārveidojot to par, piemēram, akciju sabiedrību, var rasties "uz ilgtermiņa rezultātu neorientētas sekas", sacīja Vilnītis.

Liepājas SEZ pārvaldībā atrodas aptuveni 65% no Liepājas pilsētas teritorijas, un pārvaldes juridiskais statuss pieļauj nemaksāt pilsētai nekustamā īpašuma nodokli, kamēr nav atrasts nomnieks. Kapitālsabiedrībai nodoklis par visu teritoriju būtu jāmaksā no pirmās dienas, sacīja Vilnītis.

"No pašvaldības viedokļa, skatoties uz to īstermiņā, tie būtu papildus ienākumi aptuveni pusotra miljona eiro apmērā gadā, tomēr Liepājas pilsēta vienmēr attīstījusies ar ilgtermiņa skatījumu," sacīja Vilnītis. "Degradētas teritorijas jāpārvērš par interesantām uzņēmējiem, un tikai tad, kad atrasts uzņēmējs, kas šeit būvē rūpnīcas, algo darbiniekus, sāk maksāt valstij un pilsētai nodokļus."

Vilnītis norādīja, ka sarunās ar valdību cenšoties parādīt, ka šādi jautājumi skatāmi ilgtermiņā un jārēķinās ar nākotnes investoru interesēm. Turklāt, viņaprāt, pēc ārkārtējās situācijas beigām pasaule mainīsies, un tiks izvērtēti ieradumi arī ekonomikā.

Vadošie finansisti un ekonomisti prognozē, ka loģistikas ķēžu attālumi mainīsies, un tas nozīmē, ka daudz produktu, kas līdz šim tika ražoti Ķīnā un Āzijā, tiks ražoti Eiropā, lai saīsinātu laiku un transportēšanas izmaksas, sacīja Vilnītis.

"Šeit Liepāja var startēt ar brīnišķīgu piedāvājumu, jo mums ir osta, dzelzceļš, lidosta un infrastruktūru var ātri un viegli piemērot tām prasībām, kas ir nepieciešamas, lai būvētu jaunas rūpnīcas," sacīja Vilnītis. "Runājot par jebkura modeļa maiņu, gribam fokusu noturēt uz pilsētas attīstību," viņš piebilda.

Jau ziņots, ka satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) nācis klajā ar plānu Rīgas brīvostu un Liepājas SEZ pārveidot par valsts kapitālsabiedrībām, līdzīgi kā Ventspils brīvostu.

Viens no prioritārajiem darba virzieniem Satiksmes ministrijai pašreiz ir reformas nozarē, iepriekš sacīja Linkaits, skaidrojot, ka turpinās darbs pie ostu pārvaldības modeļa reformas.

Uz augšu