Čehijas alus darīšanas nozare piedzīvo Covid-19 krīzes radītas "paģiras"

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters / Scanpix

Čehijas alus ražošanas industrija spēja pārdzīvot gan nacistu okupāciju, gan komunistu režīmu. Tomēr Covid-19 krīze ir izrādījusies pārāk smaga, norāda Čehijas alus ražotāji.

Kā vēsta “Euronews”, karantīnas laikā no marta līdz maijam Čehijas alus brūvēšanas sektora ieņēmumi kritās par teju 180 miljoniem eiro, jo kopumā tika pārdoti par 55% mazāk dzērienu, nekā gadu iepriekš. Kopumā netika pārdoti vairāk nekā 72,8 miljoni litru alus, kas alus brūvēšanas industrijai ir smags trieciens. Nozīmīgu kritumu ir radījis pieprasījumu kritums no bāriem un restorāniem, kas bijuši slēgti, vai strādājuši ar ierobežojumiem.

Čehijas alus brūvētavu asociācijas izpilddirektore Martina Ferencova norādīja, ka pieprasījums pēc pudelēs pildītā alus gan ir mazliet pieaudzis, taču tas tāpat nespēj kompensēt zaudējumus.

“Daudzi bāri atvērās jūnijā, bet tāpat vēl nav skaidrs, vai tie izdzīvos. Kritiskākā situācija ir Prāgā, Karlovi Varos un citās vietās, kas ir atkarīgas no tūrisma,” teica Ferencova.

Šogad Čehijā tūristu pieplūdums, salīdzinot ar gadu iepriekš, būs visai niecīgs, līdz ar to – pieprasījums pēc bāriem arī būs zems, tādēļ šo iestāžu īpašnieki pauž bažas par savu nākotni. Tā, piemēram, “Vinohradsky Pivovar” vadītājs Dans Hojdars norādīja, ka viņa pārstāvētais krodziņš ir uzskatāms par veiksmes stāstu, jo viņa kompānija pārcieta krīzi bez aiziešanas dīkstāvē, kā tas bija jādara citām iestādēm. Tomēr – arī samazinātais pieprasījums dara savu, un bārs strādā ar zaudējumiem. Lai kaut cik spētu kompensēt zaudējumus, viņa krogs lielāku uzsvaru šajā sezonā ir licis uz ēdienkartes papildinājumu, ne tikai alus šķirņu klāstu. Hojdars norāda, ka daudzveidīgāks piedāvājums spēs palīdzēt dažādu traucējumu gadījumā nākotnē.

Taču arī krīzes laikos kompānijai ir izdevies laist klajā jaunu alus šķirni, kas ir izpelnījusies uzslavas no alus kritiķiem. Tāpat izvēlei pievienoti vairāki jauni produkti – sākot no amerikāņu gaišā eila, beidzot ar Bavārijas stila alu. Līdz ar to uzņēmums cer, ka no Covid-19 krīzes izdosies iziet ar salīdzinoši nelieliem zaudējumiem.

“Vinohradsky Pivovar” jaunos produktus ir spējis iekļaut savā sortimentā, pateicoties valsts atbalstam, kas palīdzēja iegūt finansējumu no komercbankām.

“Ne visiem tā paveicās. Čehija jau tagad saskaras ar Covid-19 otro vilni, un tādēļ restorānu bizness lielā mērā būs atkarīgs tieši no valsts atbalsta,” sacīja Hojdars.

Taču citām kompānijām tiešām nepaveicās. “Pivovar Matuška”, kas ir uzlecoša zvaigzne uz Čehijas alus ražotāju skatuves, specializējās uz pudelēs pildītu lāgeri un gaišajiem aliem, taču Covid laikā pārdošanas rādītāji kritās pat par 80%.

“Mēs zinājām, ka kaut kas ir jādara – sākām alus piegādes mājās un, pateicoties mūsu lojālajiem klientiem, mēs izdzīvojām,” sacīja kompānijas direktors Matejs Šuha.

Šajā alus darītavā katra pudele tiek pildīta ar roku. Covid-19 laikā uzņēmuma loģistikas sistēma ir kļuvusi daudz sarežģītāka, taču pastāvīgo klientu bāze ir palīdzējusi uzņēmumam pārciest krīzi.

Tagad, vasarā, pārdošanas rādītāji faktiski ir atgriezušies normas līmenī. Tomēr Šuha pauda bažas, ka “ir ļoti liela neskaidrība, kas notiks tad, kad situācija atkal pasliktināsies. Tas ir ļoti nervozs laiks. Lai vai kā, mēs ceram uz to labāko”.

Tradicionālie bāri un krogi joprojām ir visapdraudētākie otrā vīrusa viļņa gadījumā. Alus brūvētavas ir cietušas restorānu un krogu slēgšanas dēļ, kā rezultātā ievērojami ir krities alus patēriņš. Ferencova norāda, ka gadsimtiem senā alus brūvēšanas institūcijas izdzīvošanai ļoti svarīgs būs valsts atbalsts.

“Būs ārkārtīgi svarīgi, lai valdība turpinātu atbalstīt visvairāk skartos sektorus, to vidū arī viesmīlības nozari. Tajā pašā laikā nedrīkst šos uzņēmumus aplikt ar jaunām regulām citiem mēriem,” sacīja Ferencova.

Kopumā no restorānu slēgšanas Čehija ir zaudējusi ap 50 miljoniem eiro, bet no alus pārdošanas un ar to saistītajiem nodokļiem – ap 36 miljoniem eiro.

Epidemiologi brīdina, ka rudenī ir iespējams otrs vīrusa uzliesmojuma vilnis, līdz ar to nelielajām alus brūvētavām ir pamats uztraukumam.

“Lai arī krogi un restorāni ir atvērti, mēs neesam uzvarējuši. Pieprasījums ir ļoti trausls, taču mums, uzņēmējiem, visi maksājumi ir tā kā normālos apstākļos. It īpaši tūristu pieprasītajās vietās. Palīdzība ir vajadzīga ne tikai restorāniem, bet arī viesnīcām un spa. Ir nepieciešams skaidrs rīcības plāns,” sacīja “Hospodska” restorānu grupas dibinātājs Lubošs Kastners.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu