Ostu reformā Liepāja vēlas sev īpašu pieeju; ministrija ir pret (1)

CopyLinkedIn Draugiem X
Liepājas ostas skats.
Liepājas ostas skats. Foto: Ieva Lūka/LETA

Tikko ASV ieviesa sankcijas pret Aivaru Lembergu un Ventspili, Jaunās konservatīvās partijas satiksmes ministrs Tālis Linkaits ar partijas biedriem solīja strauju ostu pārņemšanu un saņēma koalīcijas partneru svētību. Tomēr pagājuši 9 mēneši un reformas buksē, tā šovakar vēstī TV3 raidījums "Nekā personīga". 

Liepājas pretestības dēļ iestrēgusi jau gada sākumā JKP satiksmes ministra solītā ostu reforma

Visskaļāk protestē Liepāja. Arī pirms divām nedēļām aiz slēgtām durvīm Satiksmes ministrijā notikušā sanāksmē. Liepājai 2/3 no pilsētas ir speciālā ekonomiskā zona jeb SEZ, kur ietilpst arī osta

To pilsēta kopā ar uzņēmējiem attīstījusi. Ieguldīta nauda, padziļināts kanāls, celti termināļi. Ieviesti OECD standarti, kuru neesamību pārmetot ministrija. Turklāt bankas ostu gatavas kreditēt, pat neprasot ķīlu - pietiekot ar Liepājas ostas labo reputāciju. Tāpēc plāns Liepājai piemērot tos pašus grozījumus kā Ventspilij un Rīgai neesot godīgs. 

Jānis Vilnītis, Liepājas mērs (Latvijas reģionu apvienība): - Tas modelis, ko piedāvā pilsētas pašvaldībai, vairs nav vieta pārvaldībā, ka pilsētai tiek atņemta šī 65% teritoriju, ar nosacījumu, ka jūs jau varat ieguldīt kā kapitāla daļas. Un trešā lieta, kas, manuprāt, nav godīga, - ka Liepājas SEZ 23 gados uzkrātais pamatkapitāls tiek viss valsts pusē, bet netiek dalīts nekādā proporcijā. Es varētu pateikt, ka pašvaldībai vairāk pienāktos. Nu tā ir kā minimums negodīga rīcība.

Lai mazinātu domstarpības ostu reformā, Linkaits ticies ar “Liepājas ietekmīgajiem”

Satiksmes ministra pirmais ostu reformu plāns paredzēja iespēju Liepājas ostas pārņemšanai piemērot kādus izņēmumus. Kā "Nekā personīga" apliecina Linkaits - jaunajā redakcijā, kas, iespējams, būšot gatava septembra beigās, tā vairs nav. Visām trim ostām būs vienoti noteikumi. Ja līdz tam pret Liepājas pārņemšanu iebilda "Vienotība", Nacionālā apvienība un KPV.LV, šāds plāns, pēc vairāku koalīcijas politiķu teiktā, valdībā var radīt pamatīgu saspīlējumu. Pret Liepājas pārņemšanu iebildis arī premjers Krišjānis Kariņš.

- Bet jūs saprotat, ka Liepāja nebūs priecīga?

T.Linkaits, satiksmes ministrs (JKP): - Iesākot sarunas par ostas pārvaldības maiņu, mums bija politiskās diskusijas, mums bija atsevišķa attīstības komisija no politisko partiju pārstāvjiem, kuri ieteica, ka satiksmes ministram ir jāveic pārrunas ar Liepājas dažādiem ietekmīgiem cilvēkiem un politiķiem, mēģinot atrast kompromisu. Man bija tikšanās gan ar Uldi Pīlēnu, trīs stundas saruna, gan ar Uldi Sesku. Attiecīgi gara gara saruna ar Vilnīša kungu.

J. Vilnītis, Liepājas mērs (Latvijas reģionu apvienība): - Ja mums saka, ka mums tagad kaut ko maina un trūkst stipro un vājo pušu izvērtējuma un kā vienīgais arguments skan, ka tas jādara ātri, nu mēs nevaram piekrist tam. Mēs uzskatām, ka laiks ir mūsu sabiedrotais. Visiem, tai skaitā valdībai.

T.Linkaits, satiksmes ministrs (JKP): - Līnija, kurai mēs šajās sarunās nevarējām pārkāpt, bija par to, ka pašvaldības amatpersonām ir vēlme kontrolēt brīvostas darbu, un satraukums bija par to, ka, ja tiks veidotas valdes un padomes un konkursā tiks atlasīti profesionāli vadītāji, tad neviens no pašvaldības amatpersonām nevarēs būt šajās valdēs un padomēs. Tā nu sarunas ne pie kā nenoveda. 

Ostu uzņēmēji iebilst vēl pret kādām būtiskām izmaiņām

 Likumu grozījumi ļaus valsts kontrolētajām kapitālsabiedrībām ostās sniegt dažādus pakalpojumus, ko līdz šim piedāvā privātuzņēmēji. Satiksmes ministrija to pamato ar Eiropas regulu, kas šādu darbību pieļauj. Konkurences padome iebilst - ministrija regulu ir iztulkojusi nepareizi un plānotās reformas kropļos konkurenci. 

Konkurences padome ostu reformā saskata būtiskus konkurences kropļošanas riskus

M.Špicka, Konkurences padomes izpildinstitūcijas vadītājs: - Ostu regula, mūsuprāt, tiek iztulkota greizi. Tieši ostu regula domāta, lai ierobežotu ostu pārvalžu rīcību un paplašinātu tieši pakalpojumu sniedzēju brīvību nodrošināt un arī konkurenco veicinātu. 

Rīgas brīvostai jau ir pieredze ar vēlmi pelnīt, apejot konkurences sargu iebildes. Bijušā pārvaldnieka Leonīda Loginova laikā pieļautie konkurences pārkāpumi brīvostai izmaksājuši vairākus miljonus. 

Savulaik ostā igauņu kompānija “PKL Flote” piedāvāja velkoņu pakalpojumus. Brīvostas vadība izdomāja daudzmiljonu biznesu pārņemt, konkurentus brutāli izstumjot. "Nekā personīga" Igaunijas biznesmeņi apgalvoja, ka viņiem piedāvāti pat koruptīvi darījumi, lai turpinātu darbu Rīgas ostā. 

R. Tontsons, "PKL Flote" padomes priekšsēdētājs (2011.gads): - Pāris reizes mums piedāvāja koruptīvus darījumus. Bet mēs tiem nepiekritām. 

I. Jaunzeme, bijusī Konkurences padomes priekšsēdētāja (2011.gads): - Par to pat igauņi saka, ka nevienā Eiropas ostā nav tāda kārtība kā mūsu brīvostā. Es varu piekrist, ka mums arī ļoti grūti ir komunicēt ar brīvostu. 

L.Loginovs, bijušais Rigas brīvostas pārvaldnieks (2011.gads): - Un ja te kaut kādiem igauņiem prātā ienāk pēkšņi ideja pārdot savus kuģus uz Austrāliju? Un kas notiek otrā dienā Rīgas ostā? Stop. Vsjo. Ostu taisām ciet. Kur tad būs tie igauņi?

Lai Konkurences padomes un Valsts kontroles iebildes apietu, Brīvosta nodibināja meitaskompāniju, kur valdē darbojās pats Loginovs. Vēlāk arī viņa znots. Tai nodeva velkoņus, un tirgus kropļošana turpinājās. Pirms sešiem gadiem Loginova brīvostas meitas firmā par ģenerāldirektori sāka strādāt tā brīža KNAB Operatīvo izstrāžu nodaļas vadītāja, tagad Jaunās konservatīvās partijas Saeimas deputāta Jura Juraša sieva Alla.

Tas nepalīdzēja. Augstākā tiesa ostai par negodīgu konkurenci igauņu uzņēmumam lika atmaksāt 1,3 miljonus eiro. Konkurences padome slēdza izlīgumu ar Brīvostas pārvaldi.

- sods valsts budžetam 622 tūkstoši (622 363,40 eiro) un apņemšanās turpmāk ar velkoņu pakalpojumiem nenodarboties. Aizliegums ir beztermiņa. 

Bet Satiksmes ministrijas iecerētie grozījumi varētu pavērt iespēju Rīgas ostai to atkal darīt. Šobrīd “Rīgas brīvostas floti” vada Ulda Auguļa laika satiksmes ministrijas valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš. Viņš no komentāriem kameras priekšā atteicās. Bet apstiprina - ja jaunais regulējums stāsies spēkā, tad viņa uzņēmums varētu velkoņu pakalpojumus piedāvāt arī Ventspils un Liepājas ostā.

M. Špicka, Konkurences padomes izpildinstitūcijas vadītājs: - Rīgas brīvostas pārvalde ir ierobežota sniegt šobrīd šos pakalpojumus, jo tā uzņēmās saistības pārtraukt šo pakalpojumu sniegšanu, attiecīgi nodeva velkoņus privātajiem pakalpojumu sniedzējiem. 

- Jums ir prognoze un bažas, ka ar šo projektu tas varētu tikt atcelts iepriekšējā situācijā?

- Tādas bažas ir loģiskas, jo nav tādu argumentu, kādēļ šāds pakalpojums, ko šobrīd nodrošina privātā pakalpojuma sniedzējs, tiek ielikts likumā, ka to sniedz ostu pārvaldes. 

Rīgas brīvostas valde prasa pārvaldniekam piesaistīt kravas un ostas digitalizāciju. Ansis Zeltiņš neizslēdz iespēju, ka viņu var arī atlaist.

Līdz ar varas maiņu Rīgas domē pamazām no amatiem atvadās agrākās domes iecelti dažādu struktūru vadītāji. Rīgas brīvostas pārvaldnieks Ansis Zeltiņš amatā apstiprināts 2017.gada vasarā ar ZZS satiksmes ministra Ulda Auguļa saskaņojumu. Darba līgumu parakstīja brīvostas valdes priekšsēdētājs Andris Ameriks no Gods kalpot Rīgai. Kopš domes atlaišanas brīvostas valdi vada Viesturs Zeps no Attīstībai/PAR. Pēdējo nedēļu laikā tranzītnozares uzņēmēju vidē runā, ka Zeltiņam valde darbu varētu uzteikt. Zeltiņš apgalvo - visu, ko solījis, esot triju gadu laikā izdarījis. Arī akmeņogļu pārkraušana pārcelta ārpus galvaspilsētas centra. Zeps tieši nesaka, vai valde pārvaldnieku gatavojas atlaist. Bet esot vairāki iekavēti darbi - pietrūkstot aktīvākas jaunu kravu piesaistes, bremzējas ostas darbu digitalizācija. Brīvostā šogad astoņos mēnešos pārkrauts par 26% mazāk kravu nekā pirms gada. 

V.Zeps, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs (Attīstībai/PAR): - Šobrīd ir kaut kādā veidā pusgads pagājis, kopš nosacīti jaunā valde strādā. Un katrs process  katrreiz tiek pārskatīts. Un šobrīd mēs ļoti intensīvi esam uzdevuši strādāt ar jaunu kravu piesaisti, ar jaunu investīciju projektu piesaisti. Protams, saprotam, ka ir vīruss, kas ir ietekmējis gan fizisko kustību un tā tālāk, bet tūlīt, tūlīt mēs labprāt dzirdētu valdē, kas tad ir izdarīts. 

- Valde saka, ka tie rezultāti varētu būt krietni labāki, un, ņemot vērā to, ka ir mainījusies vara Rīgā, vai jūs esat drošs, ka tuvākie mēneši jums nav pēdējie šajā amatā?

A. Zeltiņš,  Rīgas brīvostas pārvaldnieks: - Viss ir iespējams. Šobrīd valdes sastāvā ir četri valdes locekļi. Trīs valdes locekļi paceļ roku, un Zeltiņš ir brīvs. Tagad tas ir pilnīgi un absolūti iespējams jebkurā brīdī. 

V. Zeps, Rīgas brīvostas valdes priekšsēdētājs (Attīstībai/PAR): - Nu, jūs mani te mokāt… Lemsim, skatīsimies. Ir kaut kas prioritārāks, kaut kas mazāk prioritārs. 

A. Zeltiņš, Rīgas brīvostas pārvaldnieks: - Kā tur bija tas teiciens - ir pilni kapi ar neaizvietojamiem cilvēkiem.

Komentāri (1)CopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu