Interneta slavenību kopmītnes jeb kas ir "TikTok mājas" un kurš tajās pelna

TVNET | FINANCENET
CopyLinkedIn Draugiem X
Foto: Reuters / Scanpix

Liela māja ārpus pilsētas, kurā 15 jaunieši – 20 gadus veci puiši un meitenes dejo, intervē cits citu, filmē to visu ar telefona kameru un publicē internetā, – apmēram tā var aprakstīt tā saucamo “TikTok māju”, kurā tiek radīts saturs sociālajam tīklam.

Izdevums “Forbes” skaidro, kā 15 sekunžu garie videomateriāli par jauniešu kopīgo sadzīvi ir kļuvuši par jaunāko “modes kliedzienu” internetā, kas ļauj nopelnīt vairākus tūkstošus eiro mēnesī.

Kopīga satura radīšana ir galvenais “TikTok māju” mērķis. Šajās mājās dzīvojošajiem jauniešiem, kas rada saturu platformai “TikTok”, nereti izdodas noslēgt sadarbības līgumus ar zināmiem uzņēmumiem, piemēram, “Pepsi”, kas ļauj viņiem nopelnīt vairākus tūkstošus eiro.

“TikTok” virtuve

Sociālā tīkla “TikTok” auditorija būtiski atšķiras no “Instagram” un “YouTube” auditorijas. Secināts, ka “TikTok” lietotājiem patīk, ja vienā videoklipā parādās uzreiz vairāki populāri blogeri. Šādu videomateriālu skatījumu skaits parasti ir ļoti augsts, kas savukārt nozīmē lielus reklāmas ienākumus.

Visā pasaulē rodas arvien vairāk tā saucamo TikTok māju, kurās dzīvo un strādā vienlaikus vairāki blogeri, kas jebkurā diennakts laikā var veidot video gan individuāli, gan sadarbībā ar kādu citu populāru “TikTok” personību, kas dzīvo šādā mājā.

“Kad vairāki populāri influenceri filmējas kopā, viņi piesaista daudz lielāku skatītāju uzmanību un apmainās ar auditorijām – viena “tiktokera” abonenti sāk interesēties par cita blogera saturu. Šā viena blogera auditorijai kļūst interesanti, kas ir tas cilvēks, ar kuru kopā filmējas viņu elks, līdz ar to rodas sinerģisks efekts,” skaidro komunikācijas grupas “iMARS” vadītāja Tatjana Vinogradova.

Parasti “TikTok mājām” ir līdzīgs modelis – vairāki blogeri (parasti ap 15 cilvēkiem), kuri ir vidēji 20 gadus veci, dzīvo un strādā zem viena jumta. Visbiežāk tas notiek kādā savrupmājā ārpus pilsētas. Šajā mājā tiek filmētas dažādas sadzīves ainas, muzikāli un deju priekšnesumi.

“TikTok” blogeriem šī shēma ir ļoti izdevīga – sadarbības video katram blogerim var dot iespēju nopelnīt vairākus tūkstošus (reizēm pat desmitus tūkstošu) eiro lielas summas.

Savukārt “TikTok māju” īpašnieki pagaidām gan neredz stabilus ienākumus. Īpašuma izīrētājs noslēdz ar blogeri līgumu, kurā tiek runāts arī par komisijas maksu, kas ir 10% - 50% no mājā dzīvojošā blogera peļņas. Lai arī komisijas maksas ir mērāmas desmitos tūkstošu eiro, jāņem vērā, ka mājas, kurās blogeri uzturas, nav no lētā gala. Līdz ar to īpašuma uzturēšanas izmaksas nereti pārsniedz komisijas maksā iegūto summu.

Tādēļ pagaidām daudzviet pasaulē, kur “TikTok mājas” ir jauna parādība, tās strādā ar zaudējumiem, bet to vadītāji cer, ka nākotnē tas būs ienesīgs bizness.

Producenta sapnis

Piemēram, ASV esošajā “TikTok mājā” “HypeHouse” darbojās pasaulē populārākie šīs platformas blogeri. Tajā saturu radīja arī pasaulē populārākā “tiktokere” Šarlija Damelio, kura var lepoties ar 96,4 miljoniem abonentu. Pateicoties darbībai šajā mājā, viņa savu auditoriju palielināja par vairākiem desmitiem miljonu skatītāju.

Producenti norāda, ka šādām mājām ir ļoti liels potenciāls iesaistīt jauniešu auditorijas zvaigznes, kas veidotu kopīgu saturu un tādā veidā – piesaistītu arvien jaunu auditoriju (un, protams, arvien lielākus reklāmas ieņēmumus).

Tiesa gan, šādās mājās nevar tikt kurš katrs “TikTok” lietotājs. Parasti “TikTok mājām” ir producenti, kas atlasa blogerus, kuri darbosies mājā, kā arī tiek veiktas pārrunas ar potenciālajiem reklāmdevējiem un iztirzāti juridiskie jautājumi.

Visbiežāk īpašumi, kuros pulcējas blogeri, ir īrēti. Un arī ar to nodarbojas māju vadītāji. Nereti īpašumus neizīrē, jo to īpašnieki uztraucas, ka “mājās notiks orģijas” vai citas neapmierinošas norises. Vēl “TikTok māju” vadītājiem jārūpējas arī par tehnisko aprīkojumu, lai “TikTok” blogeri varētu veiksmīgi strādāt. Līdz ar to – visu šo uzdevumu veikšanai ir nepieciešama summa, kas līdzvērtīga 10-15 tūkstošiem eiro.

Kad ar tehniskajām niansēm tikts galā, producenti izvērtē, kurus blogerus aicināt dzīvot “TikTok mājā” – tiek vērtēts, kas interesēs auditoriju, kādi blogeri būs interesantāki un kādu saturu viņi veido.

Aptuveni 30% no uzrunātajiem blogeriem ir atteikušies no dalības “TikTok mājās”, bet nepilngadīgajiem censoņiem visbiežāk uz šādām mājām aizliedz doties vecāki.

Tālāk ar blogeriem tiek slēgts līgums, kur tiek noteikta maksa par dzīvošanu mājā. Tā ir komisijas maksa par katru noslēgto sadarbības līgumu, kas blogerim ļauj nosegt dzīvošanas izmaksas, tehnikas īri, producentu pakalpojumus un citas nianses. Atkarībā no mājām un to vadītāju prasībām vidēji blogerim no savas peļņas ir jāsamaksā līdz pat 50% par visiem pakalpojumiem, ko viņš saņem “TikTok mājā”.

“TikTok” blogeris var arī izstāties no projekta un doties uz savām īstajām mājām, un viņam, visbiežāk, par to sankcijas netiek noteiktas. Pēc tam tiek meklēts kāds cits jaunietis, kam jāaizstāj blogeris, kas iepriekš pametis māju. Šajā gadījumā, lai uzņemtu mājā jaunu blogeri, notiek līdzīga procedūra, kā aprakstīts iepriekš, tikai šoreiz ir jāiztur arī “tiktokeru” uzticības balsojums – ja vairākums blogeru vēlas uzņemt jauniņo savās rindās, viņš var sākt darbību mājā.

Šajās mājās ir arī stingri iekšējie noteikumi. Doties uz pilsētu vai citā veidā māju īslaicīgi atstāt drīkst brīvi, taču par ilgstošu prombūtni gan ir jābrīdina mājas vadītāji. Tāpat mājā ir aizliegts izmantot alkoholu, smēķēt un lietot jebkādas narkotikas.

Mājas dalībnieki nedrīkst aicināt ciemos draugus un rīkot ballītes. Tiek uzsvērts – “TikTok mājās” ir biznesa un radošuma atmosfēra, kur jaunieši strādā, nevis izklaidējas.

Sadarbība ar zvaigzni

Ar laiku “TikTok” blogeri ir izstrādājuši vairākus video formātus – deju video, kas parasti ir populārāko video sadaļā; viena "TikTokera" intervija ar savu kolēģi, triki vieglākai dzīvei, dažādi izaicinājumi.

Tāpat pēc producentu aicinājuma blogeri nereti veido dažādus video ar zvaigznēm, kas ir populāras vecākās auditorijās. Piemēram, Krievijā tapuši populāri “TikTok” video, kuros redzamas iepriekšējo paaudžu zvaigznes, kā Nikolajs Baskovs. Tas savukārt zvaigznēm ļauj piesaistīt sev jaunāku auditoriju.

Mājas ekonomika

Var likties, ka nofilmēt 15 sekunžu videomateriālu ir visai vienkāršs uzdevums, taču tā vis nav. Lai uzņemtu profesionālu un kvalitatīvu video, izmaksas ir lielas – viens video blogerim izmaksā no vairākiem desmitiem līdz pat simtiem eiro. Tāpat jāņem vērā reklāmu producentu prasības attiecībā uz video saturu un kvalitāti.

Daudzās “TikTok mājās” ekonomika ir iekārtota tā, lai tā kļūtu par sava veida dzīves skolu jaunajam blogerim, kurš, visticamāk, visu iepriekšējo dzīvi ir nodzīvojis vecāku paspārnē. Māju vadītāji nosaka, ka mājas iemītniekiem ir jāatliek zināma summa no saviem ienākumiem īpašuma īrei, ēdienam, tehnikai un sadzīves organizācijai.

Tādējādi ieguvēji ir gan māju vadītāji, kam nav no savas kabatas jāsedz visas izmaksas, gan arī jaunieši, kuriem tiek ieaudzināta apziņa, ka visu nopelnīto naudu nevar paturēt sev un ka nopelnītajai naudai ir sava vērtība.

“TikTok māju” nežēlīgā konkurence

Skaidrs, ka “TikTok mājas” pasaulē rodas kā sēnes pēc lietus. Producenti to uzskata par lielisku iespēju nopelnīt, kā arī iesaistīties dažādos projektos, bet jaunieši - par vietu, kur sākt savu zvaigznes karjeru.

Tomēr šajā tirgū ir daudzi mazie spēlētāji, kas apvienojoties var izveidot ietekmīgu spēku tirgū, tādējādi piespiežot mazākās “TikTok mājas” izbeigt savu darbību.

“Pretēji viedoklim, ka “TikTok mājas” ir izlutinātu jauniešu “tusiņu vieta”, patiesībā tas ir ļoti nopietns bizness, kurā ir gan uzvarētāji, gan zaudētāji. Konkurence kļūst arvien niknāka, un tas saturs, kas ir populārs šodien, rīt jau var būt aizmirsts, tāpēc šo māju iemītniekiem visu laiku ir jādomā, kā saglabāt savu popularitāti un būt vienmēr aktuāliem. Kas attiecas uz “TikTok mājām”, to vadītājiem arī ir jādomā, kā piesaistīt populārākos blogerus, lai nezaudētu savu māju prestižu,” norāda Vinogradova.

KomentāriCopyLinkedIn Draugiem X
Svarīgākais
Uz augšu