"Sirreālā realitāte" Venecuēlā: neraugoties uz lielo nabadzību, valstī pieaug luksusa preču bizness

Ilustratīvs foto FOTO: AFP / Scanpix

Divas jaunas sievietes bezrūpīgi atpūšas pie baseina, dzer dārgu dzērienu un bauda dzīvi. Šādas fotogrāfijas uzņemtas Venecuēlā un ir redzamas reklāmas kampaņā sociālajos tīklos. Attēlā redzamais ievērojami kontrastē ar skarbo realitāti Venecuēlā, tomēr cilvēki šai niansei uzmanību tikpat kā nepievērš.

Kā vēsta “Bloomberg”, visā pasaulē ir vērojams, kā paplašinās sociālā plaisa starp turīgākajiem un mazāk nodrošinātajiem sabiedrības slāņiem. Viens no skarbākajiem sociālās plaisas piemēriem vērojams Venecuēlā, kur sociālistu līderis Nikolass Maduro ir gatavs noturēt savu varu ar visiem iespējamajiem līdzekļiem, pat nedomājot par nabadzīgāko valsts iedzīvotāju labklājību.

Maduro valdīšanas laikā ir sabrukusi Venecuēlas naftas nozare, ūdens, elektrības un degvielas pieejamība ir ļoti ierobežota, savukārt liela daļa cilvēku cieš badu. Kā liecina pērn veiktie pētījumi, četri no pieciem Venecuēlas iedzīvotājiem nespēja iegādāties pilnvērtīgu pārtiku.

Tikmēr galvaspilsētas Karakasas apkaimēs parādās arvien jauni piegādes servisi, kas piedāvā klientiem trifeļu, laša un citu ēdienu, kā arī elektronisko cigarešu un 50 dolāru vērtu dzimšanas dienas kūku piegādi uz mājām.

“Valdība ir ņēmusi vērā nelielā privātā sektora prasības un ļauj norēķināties arī ar dolāriem. Tas rada komfortablu burbuli, kas mazina politisko spiedienu pret Maduro režīmu un ļauj ekonomikai darboties tā, lai tiktu izpildītas “minimālās programmas prasības”, kā arī nesaskarties ar ASV sankciju sekām,” norāda ekonomists Omars Zambrano.

Tiek norādīts, ka ar luksuspreču biznesa ienākšanu Venecuēlas ekonomikā ir ieplūduši vismaz divi miljardi dolāru. Tieši tādēļ reklāmas, kur bagātas sievietes var atļauties malkot īpaši dārgus dzērienus lepnās villās, ilustrē lielo atšķirību starp turīgākajiem iedzīvotājiem un pārējo valsti, kurā miljoniem cilvēku ir cietuši no ekonomikas sabrukuma. Tā saucamie dolāru uzņēmumi Venecuēlā darbojas ļoti veiksmīgi, tādējādi radot savdabīgi sirreālu sajūtu, jo Venecuēlas ekonomika laika posmā no 2015. līdz 2019. gadam samazinājās par 65%, bet šogad Venecuēlas IKP kritums gaidāms vēl par 20%.

Tā, piemēram, motociklu kurjerservisa “Ubii Go” klientu skaits kopš atklāšanas martā izaudzis līdz 15 000 lietotāju. Kopumā šis bizness lepojas ar stabilu pieaugumu – 30% katru mēnesi. Līdz ar to Karakasā vērojama situācija, kad viena sabiedrības daļa var iepirkties luksuspreču veikalos, bet cita sabiedrības daļa nezina, kā iegādāties tualetes papīru un cukuru.

“Lielākā problēma ir trūkums. Cilvēkiem, kuriem nav nekādas piekļuves dolāriem, samazinās iespējas iegādāties augstas kvalitātes preces. Ja cilvēkiem izdodas iegūt dolārus, palielinās arī iespējas paaugstināt savu dzīves līmeni. Venecuēlas valdības lēmums atļaut dolārus norēķinos ir ļāvis vismaz kādai sabiedrības daļai uzlabot savu situāciju,” norāda “Eurasia Group” analītiķe Rīza Graisa-Targova.

Gan pandēmijas, gan ASV sankciju dēļ Venecuēlas “elites locekļu” skaits gan esot samazinājies, tomēr vietējā luksuspreču tirgū klientu netrūkst, un šie cilvēki arī nekautrējas izrādīt savu turīgumu laikā, kad daudziem viņu valstī nav ko ēst.

“Tiklīdz ekonomikā ir vērojamas kaut nelielas atlabšanas pazīmes, cilvēki kļūst inovatīvi un kreatīvi, radot kaut ko jaunu,” saka saldējumu veikala “Lits” menedžere Grasiela Berosa.

Šīs inovācijas Venecuēlā gan izbauda ierobežots skaits cilvēku. Pārliecinoši lielākā daļa cilvēku, kam joprojām jānorēķinās ar vietējiem bolivāriem, jārēķinās ar to, ka pārtikas cenas aug ar katru mēnesi. Kopš marta vidus, kad Venecuēlā tika noteikta karantīna, pārtikas cenas augušas vidēji par 23%.

“IHS Markit” politisko risku analītiķis Djego Moja Okamposs norāda, ka pēdējo sešu mēnešu laikā Karakasā notikušais, kas ļāvis atvērties dažādu luksuspreču veikaliņiem un piegādes servisiem, ir labas ziņas Maduro, kuram nākas cīnīties pret opozīcijas politiķi Huanu Gvaido.

“Principā, ja ir kāda cilvēku klase, kam turpat Venecuēlā ir piekļuve dažādām luksusprecēm un pakalpojumiem, tad Maduro var izdoties šos cilvēkus pārliecināt, ka “nekur citur labāk jau nebūs”, un viņi arī nekur nebrauks. Tas nodrošina lojalitāti Maduro gan civilā, gan militārā līmenī,” norāda Moja Okamposs.

Paredzams, ka “dolāru uzņēmumu” skaits, kas paredzēts turīgākā slāņa apkalpošanai, tikai pieaugs, bet plaisa sabiedrībā turpinās pieaugt.

Uz augšu
Back